Законът за горивата изкарва малките търговци на протест
Въпреки едногодишното отлагане на закона с цел промяна, той пак няма да попречи на монопола, смятат дребните търговци
~ 2 мин.
Малките търговци на горива в България са готови да излязат на масови протести в цялата страна срещу Закона за горивата, който трябва да влезе в сила на 27 октомври. Това бе обявено днес от Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, от която добавиха, че монополът все още пречи за развитието на пазара с горива.
Дребните търговци са изпратили позицията си до министъра на икономиката Емил Караниколов, в която настояват за подкрепа и подновяване на диалога по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горивата. Влизането в сила на този закон се отлага вече от една година заради недоволството на малките превозвачи на гориво. Както и на земеделските производители и на строители, които настояха да бъдат извадени от неговия обхват.
Преди 9 месеца министър Караниколов и заинтересованите лица работеха за създаването на работещ закон. Заедно с помощта на организации като КРИБ и АИКБ, законът е бил одобрен от бизнеса, но положените им усилия не са постигнали успех заради монопола, категорични са търговците на горива.
Дребните търговци определят този законопроект като опит да се ограничи конкуренцията, като се въведат по-високи изисквания за уставен капитал и банкови гаранции за участие на пазара, които ще са проблем за по-малките фирми. Собствениците на данъчен склад и търговците на едро трябва да имат поне 1 млн. лв. уставен капитал, а търговците на дребно поне 20 хил. лв. Банковите обезпечения варират от 20 хил. лв. на обект до фиксирана сума от половин милион лева, като залагането на горна граница прави тежестта за малки и големи непропорционална.
Според търговците от асоциацията сегашният закон изисква регистрация, която ги поставя в невъзможност да работят заради високите финансови бариери. Според тях в закона трябва да бъдат регулирани и други неща - например исканията за вместимости. Също така трябва да се отчете фактът, че има машини, които не могат всеки ден да ходят до бензиностанция. А законът забранява зареждането с горива на превозни средства или извънпътна техника или механизация от мобилни бензиностанции. При нарушение на забраната се налага глоба или имуществена санкция от 20 хил. до 200 хил. лв. Водачите са длъжни да зареждат с гориво само на бензиностанции, които разполагат с резервоари, трайно прикрепени към недвижим имот. По малките населени места има райони, където в периметър от 30 км няма бензиностанции.
Дребните търговци са изпратили позицията си до министъра на икономиката Емил Караниколов, в която настояват за подкрепа и подновяване на диалога по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горивата. Влизането в сила на този закон се отлага вече от една година заради недоволството на малките превозвачи на гориво. Както и на земеделските производители и на строители, които настояха да бъдат извадени от неговия обхват.
Преди 9 месеца министър Караниколов и заинтересованите лица работеха за създаването на работещ закон. Заедно с помощта на организации като КРИБ и АИКБ, законът е бил одобрен от бизнеса, но положените им усилия не са постигнали успех заради монопола, категорични са търговците на горива.
Дребните търговци определят този законопроект като опит да се ограничи конкуренцията, като се въведат по-високи изисквания за уставен капитал и банкови гаранции за участие на пазара, които ще са проблем за по-малките фирми. Собствениците на данъчен склад и търговците на едро трябва да имат поне 1 млн. лв. уставен капитал, а търговците на дребно поне 20 хил. лв. Банковите обезпечения варират от 20 хил. лв. на обект до фиксирана сума от половин милион лева, като залагането на горна граница прави тежестта за малки и големи непропорционална.
Според търговците от асоциацията сегашният закон изисква регистрация, която ги поставя в невъзможност да работят заради високите финансови бариери. Според тях в закона трябва да бъдат регулирани и други неща - например исканията за вместимости. Също така трябва да се отчете фактът, че има машини, които не могат всеки ден да ходят до бензиностанция. А законът забранява зареждането с горива на превозни средства или извънпътна техника или механизация от мобилни бензиностанции. При нарушение на забраната се налага глоба или имуществена санкция от 20 хил. до 200 хил. лв. Водачите са длъжни да зареждат с гориво само на бензиностанции, които разполагат с резервоари, трайно прикрепени към недвижим имот. По малките населени места има райони, където в периметър от 30 км няма бензиностанции.