Законопроект предвижда отнемането от „Лукойл“ на терминала „Росенец“
Служебният кабинет разреши на руската компания да остане концесионер на нефтеното пристанище до 2046 г. въпреки санкционния режим на ЕС
Депутати от „Демократична България“ внесоха законопроект, който предвижда нефтеният пристанищен терминал „Росенец“ да се отнеме от „Лукойл“ и да се върне на държавата. Бъде ли приет, месец след влизането му в сила правителството ще трябва да прекрати концесията.
Предложението на депутатите е това да стане чрез промени в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Проектът предвижда създаването на разпоредби, с които се налага забрана за възлагане на концесии на обекти на критичната инфраструктура, засягащи нефт и продукти от нефтен произход, произведени от суров петрол с произход Русия или изнесени от Русия. А съществуващите концесионни договори се прекратяват.
Стигнахме до този етап, тъй като интересите на страната не бяха защитени адекватно, а служебният кабинет обслужи всички изисквания на руската компания“, коментира депутатът от ДБ Ивайло Мирчев, който е един от вносителите.
Предложеният законопроект идва, след като през октомври служебното правителство тихомълком разреши на руската компания да остане концесионер на нефтеното пристанище за още 24 години до 2046 г. въпреки санкционния режим на ЕС по отношение на руския петрол заради агресията на Русия срещу Украйна.
Това пък се случи в разгара на дебата може ли или не „Лукойл“ да изнася руски горива за ЕС и трети страни в разрез с действащото в страните членки ембарго. Припомняме, че през ноември компанията заплаши, че ще спре да работи, ако държавата забрани износа на произведените от руски петрол продукти. От своя страна, служебната власт тогава добави, че цените на горивата ще скочат рязко, а оттам и инфлацията в страната.
Оттогава насам „Лукойл Нефтохим“ склони да прехвърли дейността си от Нидерландия в България и започна да плаща данъците си тук (б.р. – досега „Лукойл Нефтохим“ работеше в България чрез посредник – базираната в Швейцария „Литаско“, дъщерната фирма на руския „Лукойл“). Правителстовото на Гълъб Донев пък даде тримесечна отсрочка на дружеството да изнася горива, произведени след преработката на руския нефт.
Концесията на „Росенец“
Договорът за концесията на пристанищния терминал бе подписан през 2011 г., когато на власт бе първият кабинет „Борисов“. Той е за 35 години, като предвижда еднократно плащане от малко под 978 хил. лв. без ДДС. Обещанието на концесионера бе в замяна да инвестира 44.2 млн. лв. в обновяването на терминала.