Западните марки напускат Русия, но продуктите им остават
Най-голямото неудобство за руските потребители е по-дългото време за доставка и по-високите цени
Камионите, доставящи Coca-Cola, продължават да се движат през границата с Русия, туристите се завръщат от чужбина, натоварени с най-новите дизайнерски дрехи на Zara, а местните онлайн магазини разпродават запасите от мебели на IKEA. Западните марки може да са напуснали страната, но стоките им не са, пише Reuters в свой анализ.
Въпреки европейските, северноамериканските и японските компании, напускащи Русия заради войната ѝ в Украйна, въздействието върху руските потребители е минимално. Засега неудобството може би е във времето за доставка, което е по-дълго, а някои стоки са по-скъпи.
Основното предизвикателство е да се намерят маршрути за доставка, но продуктите остават достъпни както онлайн, така и във физическите магазини в Русия. Купувачите просто трябва да знаят къде да търсят.
Най-важното е, че по-голямата част от съответните стоки не подлежат на санкции и тези трансгранични потоци са законни. И Москва се радва да ги допуска, какъвто и да е маршрут.
Продължаващата наличност на марките показва предизвикателството, с което компаниите се сблъскват при контролирането на веригите на доставки при излизане от даден пазар.
Zara в Минск
Собственикът на Zara – Inditex – затвори своите 502 руски магазина, след като Москва изпрати войски в Украйна, след което ги продаде в базираната в ОАЕ група Daher.
Сега малкият внос и онлайн продавачите ги поддържат живи, показва справка на Reuters за шест основни онлайн пазарa и разговори с дузина купувачи и продавачи.
32-годишният Албина e взеl празния си куфар в Минск миналото лято и се е върнал 24 часа по-късно с дрехи и обувки за 33 000 рубли (442 долара) от Zara, Bershka и Massimo Dutti за себе си и приятели.
Докато повечето западни марки, които са спрели руските операции, също са се изтеглили от Беларус – непоколебим Московски съюзник – Inditex няма намерение. Компанията не отговори, когато бе попитана за тази своя политика.
Албина каза на Reuters, че също е купила дрехи в Париж и Дубай и е използвала мрежа от онлайн продавачи.
В Instagram има страници, в Telegram, има момичета, които познавам, които се преместиха да живеят в Европа или Истанбул, или Дубай“, каза тя. „Те събират поръчки, да кажем в Истанбул, те вземат 15 – 30% (като комисионна), след това ги доставят тук и вие плащате за доставката.“
Миналогодишната силна рубла и слаба турска лира игра в полза на руските потребители. Динамиката на валутата беше отчасти отговорна за седемкратното увеличение на доставките от Турция на CDEK напред, услуга за доставка от чуждестранни сайтове за електронна търговия, каза неговият маркетинг директор Динара Исмайлова пред Reuters.
Щом марките казаха, че напускат, започна някаква паника и броят на обемите и поръчките рязко се повиши", каза Исмайлова.
Справяйки се с малки, частни доставки, оборотът на CDEK Forward се удвои в паричните условия миналата година, като 80% от това идва от дрехи, докато оборотът на стоките му се утрои.
Сравнимо е, като да сте отишли в магазин Zara в Ню Йорк, да сте купили нещо там и да го изпратите на приятелите си в Москва", каза Исмайлова.
Онлайн пазари
Тъй като веригите на доставки се разпаднаха, Русия легализира така наречения паралелен внос, което позволява на търговците на дребно да въвеждат продукти от чужбина без разрешението на собственика на търговската марка.
Сайтовете за електронна търговия продават широка гама от вносни стоки, а продавачите често рекламират, че носят продукти от чужбина.
Market Leader Wildberries продава стари колекции от марките на Inditex и има почти 17 000 стоки в своя каталог на Zara. Източник, близък до Inditex, заяви, че това са запаси, които са били в Русия, когато компанията е спряла дейностите там.
Wildberries не отговори на искане за коментар.
Coca-Cola Co спря да произвежда и продава напитки в Русия миналата година, други ги внасят, с етикети на консерви и бутилки, показващи, че са пристигнали от Европа, Казахстан, Узбекистан и Китай.
Една странност на тази схема е, че цените варират. В един московски супермаркет три кутии на Coca-Cola се продават на три различни цени, вносни съответно от Дания, Полша и Великобритания.
Висш служител в голям търговец на дребно обясни как компаниите са се адаптирали.
Контактите бяха бързо установени и бяха сключени нови договори, с нови партньори, стартираха нови парични потоци и логистични вериги на доставки с турски, полски и казахски компании", каза той при условие за анонимност.
Coca-Cola се предлага от още повече страни сега.
Въпреки това, както обикновено, купувачът плаща повече за тези нови неудобства", добави служителят.
„Приятелски“ внос
Тъй като се развиват нови маршрути, разходите за допълнителна логистика, пътуване и мащабиране ще паднат, и въпреки че търговията остава сравнително неефективна, тези нови отношения са тук, за да останат, заяви Рам Бен Цион, изпълнителен директор на Digital Vetting Platform Publican.
Паралелните механизми за внос са консолидирани и разширени, което означава, че почти всичко е достъпно и все още ще бъде в бъдеще", каза Бен Цион, посочвайки опашките на граничните камиони и новите образувания, изникващи в близките страни.
"Coca-Cola може лесно да забележи скока на търсенето от страни, съседни на Русия, откъдето идва повечето паралелен внос", добавя Бен Цион. "Не е в техен интерес да направят нещо по въпроса."
Coca-Cola отказа коментар.
„Приятелските“ държави, които не налагат санкции, са увеличили износа на Русия, показват техните търговски данни. Самата Русия спря да публикува подобни цифри.
Руско-китайската търговия достигна рекордните 1.28 трилиона юана (186 милиарда долара) миналата година, износът на Турция за Русия скочи с 61.8% до 9.34 милиарда долара, а Казахстан се повиши с 25.1% до 8.78 милиарда долара.
Неформалните маршрути за доставка могат да доведат до по-лошо качество на стоките, които влизат в Русия, тъй като регулаторите не ги надзирават, каза Бен Цион.
Реплики на стоки
Някои марки се борят от години с копия и неразрешен внос. Междувременно руските съперници на Coca-Cola увеличиха капацитета на бутилиране и пуснаха нови напитки Cola.
Шведският мебелен гигант IKEA продаде запасите си на Yandex Market, когато напусна Русия. Собственикът на марката IKEA Inter Ikea Group заяви, че е продал оставащите запаси за неразкрита сума.
Yandex Market казва, че поставя доставчици, които преди това са продавали стоки чрез магазините на IKEA, в директен контакт с клиентите.
Но бившите доставчици също са готови да продават леко модифицирани артикули IKEA под различни имена. Единият вече рекламира набор от спално бельо, който нарича „Arua“ (аналог на Ikea Bergpalm)“.
IKEA каза, че търси стоки, които се рекламират като подобни на IKEA онлайн.
Въпреки че се отварят нови възможности за руските фирми, копирането на западните марки може да попречи на усилията за засилване на местното производство.
"С течение на времето пазарните сили ще продължат да задвижват продуктите, с които руснаците са свикнали на пазара, и макар да има стремеж да се замести с "направен в Русия", ще бъде много трудно да се свържат хората с руски кокс", каза Бен Цион.