Ще роди ли гневът на САЩ нова търговска война
В мерника на Вашингтон този път са много държави
Съединените щати засилват натиска си върху страни, които планират въвеждането на неизгодния за тях дигитален данък за технологичните гиганти. Темата вече внесе раздор във френско-американските отношения, а задълбочаването ѝ има потенциала да доведе до заформянето на нова търговска война.
Търговски представител на САЩ обяви, че се проучват Австрия, Бразилия, Чешката република, Европейския съюз, Индия, Индонезия, Италия, Испания, Турция и Обединеното кралство за намеренията им да въведат нови данъци върху цифровите гиганти. Това може да им докара по-високи търговски тарифи.
Последните действия на САЩ бяха определени като „предупредителен изстрел“ от Дейвид Ливингстън, старши анализатор Eurasia Group, цитиран от CNBC. Според него те са сигнал за сериозността и неотложността на казуса данъчната реформа и дигиталния налог.
Франция беше първата голяма икономика, която прие законодателство за данък върху цифровите услуги, но след заплахите от САЩ, че ще начисляват по-високи мита върху френските износители, Париж реши да отложи събирането на първите плащания до 2021 г.
Междувременно Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) започна да работи по план, който да срещне позициите на различните страни и да доведе до необходимата реформа, която да отговори на съвременните дигитални реалности. Очаква се той да бъде представен до края на 2020 г.
Франция заяви, че даже и международните преговори да се провалят, технологичните фирми все пак ще трябва да плащат данъка. Междувременно пандемията от COVID-19 провокира ЕС отново да се замисли за прилагането на единен дигитален данък, каквато идея имаше по-рано в общността, но така и не срещна нужното единодушие.
Шансове за споразумение с ОИСР
„Ако САЩ продължат с целта си да направят данъка доброволен, споразумението изглежда много малко вероятно“, смята Декстър Тилиън, старши отраслов анализатор от Fitch Solutions. В началото на годината САЩ сигнализираха, че ще подкрепят някои аспекти на цифровия данък, ако схемата бъде доброволна, а не задължителна за американските компании. Тази идея предизвика критики във Франция, тъй като американските фирми представляват най-големите технологични компании в света и са основните потенциални платци на налога.
„Моментът е интересен“, смята Джеръми Гез, доцент в H.E.C. Бизнес училище в Париж. Според него поемането на справедлив дял от данъчната тежест „би могъл да помогне на широк кръг от икономики да се адаптират по-добре към идващите вълни на трансформация“. Той акцентира върху прехода към дигитални икономики.
В същото време много страни са отчаяни заради нанесения от коронавируса удар и новите предизвикателства, родени в кризата. Тъкмо в този контекст е подновеният дебат от страна на ЕК за дигиталния данък, който според Брюксел може да подкрепи приходите в хазната в този труден момент.
ЕК по-рано каза, че дигиталните компании плащат средно ефективна данъчна ставка от 9.5% в ЕС – в сравнение с 23.2% за традиционния бизнес. Прогнозата за приходите от дигиталния данък са, че той може да добавя около 1.3 млрд. евро годишно към бюджета на ЕС.