Защо все по-рядко сменяме смартфона си
И от къде ще дойде мотивацията за нови модели
~ 2 мин.
Apple и други производители на смартфони страдат от намаляващи приходи - заради клиентите, които не сменят вече толкова често своите телефони с по-нов модел. Това е нарастващ проблем за индустрията, но се усеща по-остро в някои региони от други.
В САЩ и Европа, по-специално, жизненият цикъл на смартфона непрекъснато се увеличава, според данни на фирмата за пазарни проучвания Kantar Worldpanel.
През 2016 г. американските собственици на смартфони са използвали телефоните си средно по 22.7 месеца преди ъпгрейд. До 2018 г. тази цифра нараства на 24,7 месеца.
Потребителите в пет европейски страни, проследявани от Kantar Worldpanel - Франция, Германия, Великобритания, Италия и Испания - поддържат телефоните си още по-дълго. От 2016 до 2018 г., жизненият цикъл на смартфона е удължен с близо три месеца, от 23.4 на 26.2. Потребителите във Великобритания са регистрирали най-дълъг среден период от 27.7 месеца през 2018 година.
По-ранни данни показаха подобни тенденции от 2013 г. до 2015 г., но не е пряко сравними поради промяна в методологията.
Жизненият цикъл на смартфона в Китай е относително по-кратък - 20,2 месеца през 2016 г. и 21 месеца за 2017 и 2018 година.
Експерти твърдят, че тази тенденция може да се дължи на причини, вариращи от напредъка в технологиите до цената на телефоните.
Зрелостта на пазара също е от значение, казва Герит Шнийман, старши анализатор в IHS Markit. Повечето потребители в развитите региони като Европа обикновено не използван все още първия си смартфон, но са намерили модел, който е "достатъчно добър за сега", казва той.
iPhone не са единствените, които струват много повече, отколкото преди няколко години. Според Kantar, водещите телефони на трите най-големи компании за смартфони в света - Apple, Samsung и Huawei - са отбелязали средно увеличение на цените от 52% за три години. Това прави хората по-малко нетърпеливи да купуват нови устройства.
Освен това потребителите все повече се отдалечават от мобилните договори с телекомуникационните оператори и това нарушава „естествения цикъл на обновяване на мобилните телефони“, казват анализаторите.
Мотивацията за закупуване на по-нов модел ще дойде "в някакъв момент" от внедряването на високоскоростната технология за мобилни мрежи от ново поколение, известна като 5G.
"Съществуващите телефони няма да имат достъп до 5G мрежи, така че на пазарите, където покритието може да бъде постигнато доста бързо, ще има стимул за ъпгрейд", казва Шнийман.
В САЩ и Европа, по-специално, жизненият цикъл на смартфона непрекъснато се увеличава, според данни на фирмата за пазарни проучвания Kantar Worldpanel.
През 2016 г. американските собственици на смартфони са използвали телефоните си средно по 22.7 месеца преди ъпгрейд. До 2018 г. тази цифра нараства на 24,7 месеца.
Потребителите в пет европейски страни, проследявани от Kantar Worldpanel - Франция, Германия, Великобритания, Италия и Испания - поддържат телефоните си още по-дълго. От 2016 до 2018 г., жизненият цикъл на смартфона е удължен с близо три месеца, от 23.4 на 26.2. Потребителите във Великобритания са регистрирали най-дълъг среден период от 27.7 месеца през 2018 година.
По-ранни данни показаха подобни тенденции от 2013 г. до 2015 г., но не е пряко сравними поради промяна в методологията.
Жизненият цикъл на смартфона в Китай е относително по-кратък - 20,2 месеца през 2016 г. и 21 месеца за 2017 и 2018 година.
Експерти твърдят, че тази тенденция може да се дължи на причини, вариращи от напредъка в технологиите до цената на телефоните.
Зрелостта на пазара също е от значение, казва Герит Шнийман, старши анализатор в IHS Markit. Повечето потребители в развитите региони като Европа обикновено не използван все още първия си смартфон, но са намерили модел, който е "достатъчно добър за сега", казва той.
iPhone не са единствените, които струват много повече, отколкото преди няколко години. Според Kantar, водещите телефони на трите най-големи компании за смартфони в света - Apple, Samsung и Huawei - са отбелязали средно увеличение на цените от 52% за три години. Това прави хората по-малко нетърпеливи да купуват нови устройства.
Освен това потребителите все повече се отдалечават от мобилните договори с телекомуникационните оператори и това нарушава „естествения цикъл на обновяване на мобилните телефони“, казват анализаторите.
Мотивацията за закупуване на по-нов модел ще дойде "в някакъв момент" от внедряването на високоскоростната технология за мобилни мрежи от ново поколение, известна като 5G.
"Съществуващите телефони няма да имат достъп до 5G мрежи, така че на пазарите, където покритието може да бъде постигнато доста бързо, ще има стимул за ъпгрейд", казва Шнийман.
Той признава обаче, че "5G не се разгръща за ден по целия свят", а по-старите мрежи ще продължат да съществуват на различни пазари дълго време.
И добавя: "Ключът ще бъде да се представят услугите и функциите, които не са достъпни на по-старите устройства - които значително променят потребителското изживяване и ценовото предложение."