Зелената вълна обхвана и градския транспорт на Стара Загора (галерия)
В централната част на града се движат 33 нови електробуса, а управителят на транспортното дружество казва, че без евросредства това нямаше да е възможно
Европа да бъде първият неутрален континент до 2050 г. по отношение на климата. Тази цел стои в основаната на зелената трансформация, която несъмнено засяга и транспорта. Мобилността и придвижването на хора и стоки е право, с което сме свикнали, но което генерира огромно количество вредни емисии. За да бъдат те редуцирани и за да дишаме по-чист въздух, ЕС залага редица мерки, включително такива, ориентирани към градския транспорт.
Все повече европейски градове се стремят да изграждат системи за градски транспорт, които са безопасни, устойчиви и без емисии. Големите градове в България също не изостават в това отношение. Съвсем логично зелената вълна обхваща и Стара Загора. С общи усилия общината и дружеството „Тролейбусни и автобусни превози“ закупуват с европейски средства 33 електробуса, изграждат 18 двойни зарядни станции и 2 трансформаторни станции в депото. За изпълнението на проекта, екипът на Economic.bg разговаря с управителя на транспортното дружество инж. Георги Станчев.
Защо?
Преди реализацията на проекта общественият транспорт в града се осъществява с автобуси и тролейбуси, закупени по предишна оперативна програма. Автобусните маршрути са два вида – вътрешноградски линии и такива, които обслужват града и близките села. Тролейбусните линии обслужват само градската територия и са отговорни за 25% от трафика, докато останалите 75% са на сметката на автобусите.
Голяма част от старозагорци обаче продължават да използват собствени автомобили, за да се придвижват. Градът засега няма проблеми с мръсния въздух, но автомобилният трафик създава голяма част от шума, който смущава града.
За да направи по-привлекателен градския транспорт и да мотивира повече хора да слязат от личните си автомобили, местната власт решава да закупи електробусите. Те са в движение от лятото на тази година и обслужват централната градска част. Целта е дизеловите автобуси и тролейбуси да останат в периферията на града. Така местната власт се стреми да направи още по-зелен града.
Това е свързано все пак с екологията, а въздухът го дишаме всички”, казва инж. Станчев.
Изпълнение
Проектът не се изчерпва само с покупката на 33-те електробуса от испанския производител „Иризар“. За да се зареждат, в депото на общинското дружество са изградени 18 двойни зарядни станции, като една може да зарежда едновременно по 2 електробуса. Силата на заряда е 100 киловата на гнездо, като показват на колко процента е зарядът на батерията. Изградени са и 2 трансформаторни станции и една спомагателна.
Инж. Станчев споделя, че именно прекарването на захранването е било едно от предизвикателствата по време на проекта, тъй като по трасето минава друга инфраструктура и всичко се нуждае от съгласуване.
Не беше лесно да разкопаеш трасето. Ние сме в индустриална зона и всичко наоколо е комуникация“, коментира той.
Проектът стартира в края на 2019 г., като първите електробуси се пускат поетапно от началото на август тази година. За този период са изградени и зарядните и трансформаторните станции.
„Умен“ автобус
Електробусите са емблематични за града, не само защото са зелени, но и защото в задната им част е изобразена липата – символ на Стара Загора. Инж. Станчев казва, че се гордее с участието си в избора на дизайн и разказва за някои от основните предимства на нововъведението. Един електробус може да измине 240 км от момента на пълно зареждане. Времето за зареждане е 135 минути.
Машините са 12-метрови с общо 72 места, от които 26 седящи. Оборудвани са с 10 „Стоп“ бутона, пространство за майки с малки деца в колички или колички за трудноподвижни пътници с ръкохватки и обезопасителни колани, 4 IP камери за видеонаблюдение, информационни табла за оказване на маршрути.
Електробусите напълно задоволят транспортните нужди на града. Нашите маршрутни разписания и дължини като пробег за деня са от порядъка на 160 – 170 км“, казва инж. Станчев.
По думите му най-интересна и иновативна е батерията, която е четиримодулна с 15 батерийни елемента във всеки модул. Инж. Станчев дава пример с батерията на един смартфон, но с още 15 модула към нея. Всичките са взаимносвързани, като между тях минава термична система, която охлажда батерийните модули през лятото, а през зимата ги затопля. Батериите подават ток към тяговия двигател, който задвижва превозното средство, обяснява инж. Станчев.
Това е един "умен" автобус, тъй като се управлява от 23 различни софтуера – за батериите, за електрониката, за климатизацията. Изцяло изградени са по иновационна технология.“
Машините са оборудвани с антиковид система, която се изразява в това, че седалките нямат текстил и не задържат вируси. Освен това разполагат със система за филтриране и пречистване на въздуха.
Подът имитира ламинат с дървесни мотиви и има защита срещу подхлъзвания. Съвсем естествено електробусите разполагат и с няколко USB порта за зареждане на мобилни устройства, таблети и т.н.
Климатикът се настройва според метеорологичните условия и се стреми да поддържа температура с разлика от 10 градуса спрямо външната. Това подобрява комфорта на пътниците не само през лятото, но и през зимата въпреки отварянето на вратите за слизане и качване на всяка спирка. Резервоар с дизел осигурява агрегата за отоплението. Инж. Станчев обяснява, че когато температурата падне драстично, автоматично се включва дизелова печка, която помага.
Само с едно копче водачите могат да регулират целия си пулт и седалката според предпочитанията си. Цялостното състояние на електробуса е видимо за шофьорите, които получават данните на пулта си.
Доставчик на електробусите е фирма „Ел Бус Трак Енд Коуч България“ ООД и тяхното представителство поддържа гаранционните условия. Периодично идват специалисти, които дават насоки за поддръжката и софтуера. Отделно от това двама служители на дружеството също са минали обучение.
Резултатите и значението на евросредствата
Ефективността от инвестицията не закъснява. Инж. Станчев споделя, че електробусите са предпочитани и наблюдава ръст на пътниците. Освен това вече се усеща и намаление в разходите на дружеството.
Електричеството излиза много по-евтино, тъй като колебанията в цените на горивото са много големи и постоянно вървят нагоре-надолу“, казва той.
Градският транспорт е жизненоважен, допълва още инж. Станчев и казва, че на годишна база автобусите и тролейбусите в дружеството изминават 4.5 млн. км, като се превозват около 6 млн. пътници. По думите му числата са показателни за значението на градския транспорт за обществото. Въпреки това не трябва да се забравя, че транспортните дружества изпълняват и социални функции.
Да не забравяме, че ние сме и социално предприятие. Дали се транспорт 10 човека, или 70, разходите са едни и същи за превозните средства.“
Той споделя, че няма транспортно дружество, което би могло със собствени приходи да инвестира средства в модернизация на автопарка си. Именно заради това значението на европейските средства е огромно и те променят облика на регионите.
Сега общината и дружеството искат да въведат и система за безконтактно плащане на билетите в градския транспорт. Освен това вече гледат напред в надграждане на сегашната система за видеонаблюдение със софтуер, който да брои пътникопотока и маршрутите на движение на хората. Така управата ще може да подобри и пригоди транспортната схема още повече към нуждите на гражданите.
Инж. Станчев споделя, че за да се намали замърсяването в градовете, не само градският транспорт трябва да е зелен, но и да се насърчи електромобилността. По думите му бъдещето зависи от нас и от това как всеки помага за решаване на казусите със замърсяването на околната среда.
Всеки един от нас трябва да допринесе с личния си пример и поведението си.“
Проект „Доставка на 33 нови 12-метрови електрически автобуси и допълнително оборудване към тях за нуждите на обществения транспорт в Стара Загорa“ е финансиран по линия на Кохезионния фонд, чрез Оперативна програма Околна среда 2014 – 2020 г. Стойността на инвестицията е над 53.7 млн. лв., от които безвъзмездните европейски средства са над 44.8 млн. лв.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.