Зов за завръщане: Какво се случва на офис пазара в България?
Споделените пространства стават все по-популярни, но и по-скъпи
С отминаването на здравната криза в България и възстановяването на нормалния начин на живот все повече компании казват „чао“ на работата от вкъщи. Поради тази причина в момента офис пазарът в България преминава през осезаема трансформация, свързана с налагането на хибридния модел на работа, оптимизирането на наетите площи и все по-силното навлизане на гъвкавите офис решения.
Сред тези гъвкави решения главна роля заемат споделените офис пространства. По данни на Cushman & Wakefield Forton, предоставени на Economic.bg, заетостта на споделените офис пространства се е върнала на нивата от 2019 г. Към днешна дата делът на наетите коуъркинг места в София е над 70%, а в локациите на големите оператори в сектора, т.е. с площ от над 2000 кв. м – над 80%.
През първото тримесечие на 2022 г. наемната активност при офис площите в България отбеляза значителен ръст спрямо предходни години с подписани договори и подновявания на наеми за общо 44 032 кв. м. Най-голямата сделка за периода е подновяването на договора на Thermo Fisher за 9000 кв. м в Megapark с посредничеството на Cushman & Wakefield Forton.
Наемателите вече са с много различен профил спрямо тези преди две години. Заради хибридния модел на работа търсят реорганизация на заеманите площи и все по-често – комбинация от стандартен офис и споделени работни пространства, която им позволява да са гъвкави, обобщи Йордан Кръстев, мениджър „Офис площи“ в Cushman&Wakefield Forton, по време на събитие, организирано от компанията.
Споделени офиси vs. традиционни
Значителен интерес към споделените офис пространства отчита и компанията за недвижими имоти Colliers. „Акцентът е върху услугата в тези пространства, както и върху гъвкавостта от гледна точка на прекратяемост. В общи линии доста от наемателите сега имат желание служителите им да посещават офиса и подобен тип пространства решават до голяма степен техните проблеми в тази насока“, споделя Верка Петкова – Шекерова, директор Бизнес развитие в Colliers.
По данни на компанията към края на първото тримесечие на 2022 г. в София има 59 470 кв.м коуъркинг пространства, като се очакват и нови 4 500 кв.м. През миналата година са закрити около 4 000 кв.м, като това са предимно малки споделени пространства, които поради COVID мерките и ограниченията са били принудени да затворят.
Кой наема споделени офиси?
Променя се и профилът на наемателите на споделени офиси. Това вече не са предимно стартъпи или хора със свободни професии, но и конвенционални, установени или растящи компании. От една страна, в коуъркинг пространството и сервизираните офиси те намират гъвкавост извън стандартните 5-годишни договори за наем на пазара. От друга, разходите в споделените пространства се оптимизират по-лесно, тъй като наемателите нямат ангажимент към обзавеждане, оборудване и консумативи и същевременно разчитат на ротационния принцип на работа, което им позволява да поддържат по-малко работни места, отколкото брой служители.
Друг актуален тренд на пазара на коуъркинг площи, според Красимир Петров, асет и пропърти мениджър в Cushman&Wakefield Forton, е, че нараства средната продължителност на сключените договори.
Ако преди те се подписваха месец за месец, днес наемателите ангажират необходимото им пространство за половин, една, дори две години. В голяма степен това се дължи на стремежа на компаниите да си осигурят удобна за бизнеса им предвидимост и да планират по-добре процесите", допълни той.
Цена и локация
От гледна точка на предпочитани квартали в столицата, център и широк център са сред най-желаните зони в града, както за наематели на традиционни офис площи, така и за коуъркинг. Зоната около Бизнес парка също става атрактивна.
Наблюдаваме засилен интерес към пазарите в регионални градове, като Пловдив, Варна, Бургас и Русе, и категорично доста позитивни новини от тях – висока запълняемост в коуъркинг пространствата през цялото време на пандемията, т.е. няма отлив от посещаемост“, казва Верка Шекерова от Colliers.
И двете компании отчитат ръст в цените на споделените офиси, особено през първото тримесечие на 2022 г. С колко точно, не се наемат да уточнят, но една от основните причини е, че тази цена е не само за площта, но и за цялостната услуга. Тя включва режийни, консумативи, човешки ресурс. Структурата на разходите е изменчива, а инфлацията продължава да расте.