Наемите на магазините вървят надолу
Заради затруднените продажби и по-ниски приходи продължава предоговарянето
Наемите на магазините в шопинг центровете и главните търговски улици в големите български градове продължават да вървят надолу заради коронакризата, а наемателите задържат плановете си за разширяване. Това са основните изводи от анализ на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton за второто тримесечие на 2020 г.
Наемите на магазините в шопинг центровете и главните търговски улици в големите български градове продължават да вървят надолу заради коронакризата, а наемателите задържат плановете си за разширяване. Това са основните изводи от анализ на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton за второто тримесечие на 2020 г.
Наемите на първокласни площи в моловете са паднали с 10% през юни. В София за обект от 100-150 кв. м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица – близо 55 евро/кв. м. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м.
Заради затруднените продажби и по-ниски приходи продължава предоговарянето на наемите, като повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до 6 месеца. „Поведението на наемодателите е сходно, без значение дали търговският обект се намира на улица или в търговски център. Търси се подход, в който да се облекчат временно наемателите, но има и немалко наемодатели по търговските улици, които не желаят да променят условията по договорите поради разнородни причини, като това води след себе си и увеличаване на свободните помещения в почти всички градове“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
Въпреки разхлабването на противоепидемичните мерки и отварянето на шопинг центровете, вътрешното потребление остава на значително ниски нива. В отговор на понижените продажби повечето брандове се стремят да оптимизират своята мрежа от обекти, което води до увеличение на свободните площи. През юни този показател достигна 7% в София, при 5% преди извънредното положение, показват данните на компанията.
Ограничен е и броят на новите обекти в моловете, тъй като наемателите все още задържат плановете си за разширяване.
Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен натиск по време на извънредното положение, посочват от компанията. На фона на общата предпазливост и свиване на бизнесите, някои от брандовете, стъпили наскоро на българския пазар, реализират планираните си разширения. Примери за това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови локации.
„През май оборотът в търговията бележи рекорден спад по данни на НСИ, като се отчита най-голямото понижение на този показател от 2001 г. Брандовете за мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък спад в приходите поради неработещите магазини. Продажбите онлайн нарастват значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на търговците от периода на затваряне и последващите месеци. Все повече бизнеси използват този инструмент и в дългосрочните си стратегии“, допълва Иван Граматиков.