Абонатите на „Софийска вода“ с оплакване за разходите на общите водомери
Те се разпределят и плащат от коректните абонати
Абонатите на "Софийска вода" се жалват от огромни разходи на общите водомери, които обаче след това се разпределят и плащат от конкретните абонати. Концесионерът пък продължава да начислява лихви върху прогнозни сметки, въпреки санкцията на антимополната комисия, предава bTV.
Наредбата за ВиК услугите позволява реалното отчитане на водомерите веднъж на 3 месеца. Одобрените от ДКЕВР общи условия, по които "Софийска вода" работи, пък позволяват начисляването на лихви върху просрочените месечни сметки. Затова дружеството обжалва наложената от КЗК глоба от близо 5 млн. лева.
Сега регулаторът работи за нови правила. Има и решение на Столичния общински съвет, което задължава концесионера да начислява лихва само върху реални сметки. Изчисляването на противоречията в разпоредбите обаче ще отнеме време. Дотогава ощетени изглежда остават именно коректните абонати.
Колкото по-голям е блока, толкова повече са и проблемите с тримесечния отчет. Разликата в показанията на общия водомер и потреблението в апартаментите се разпределя пропорционално. Тоест, колкото повече вода ползваш, толкова по-голям дял от водата за общи разходи ти се начислява. В блока на Кристина например разликата за три месеца достига 535 кубика. "Това е огромно количество вода, буквално олимпийски басейн", казва тя.
След поредица от жалби, Кристина спира да плаща в знак на протест. Сумата, която дължи, е малка - около 60 лв. Общо задълженията на клиентите към "Софийска вода" обаче достигат 72 млн. лева, основно от битови абонати. В писмен отговор от "Софийска вода" препратиха задълженията след общия водомер към етажната собственост и уточниха, че, за да не се плащат само от изрядните абонати, всички трябва да осигуряват достъп за отчет. Никой обаче не може да задължи собственика да го направи.
Регулаторът иска новите правила да регламентират ежемесечен отчет, който автоматично ще изчисти противоречията с антимонополните разпоредби. Официално искане за въвеждане на ежемесечен отчет в "Софийска вода" обаче не е постъпвало, твърдят от дружеството.
Ясно е, че новите правила ще отнемат време. Преди това е добре абонатите на "Софийска вода" да знаят, че имат възможност да подават сами показанията си по телефона или в интернет страницата на дружеството. Така месечните има фактури ще са на базата на посочените от клиента данни. И тук обаче въпросът опира до коректността на абоната.