Ford: Начало на масовото потребление
Първото возило е "проста" машина с 2-цилиндров двигател, мощност 8 конски сили и може да достигне 30 мили в час
Годината е 1903-а. Човекът е Хенри Форд. Компанията - Ford Motor Company.
Така започва историята на масовото производство на коли. От тук нататък обаче продължава да се пише историята на успешното преминава през две големи кризи – Великата депресия, за която само сме чели и световната финансова, и икономическа криза в последните години.
Началото
След два неуспешни опита Хенри Форд най-накрая постига целта си и през 1903 г. създава компанията за производство на автомобили. Новосформираната Ford Motor Company прави първата продажба на превозно средство на лекар от Чикаго, Илинойс. Моделът на доктор Фенинг му е изпратен на 28 юли 1903 г. Ford "A" е "проста" машина с 2-цилиндров двигател, мощност 8 конски сили и може да достигне 30 мили в час. Но само върху гладки пътища, които по това време са истинска рядкост!
Една от най-важните години за корпорацията се оказва 1908-а. Тогава е пуснат в производство и продажба моделът "Т". През октомври същата година най-евтиният автомобил Ford "Т" се продава за 950 долара. През 1919 г. обаче цената на возилото вече се е понижила до "едва" 280 долара. През този период са продадени близо 15,5 млн. коли Ford "Т" само в САЩ. Моделът на компанията поставя началото на нова ера в производството и продажбата на коли - автомобилът еволюира от луксозна стока до достъпна за масовия обикновен човек.
Революция
През 1913 г. основателят на автомобилния концерн Хенри Форд, за да отговори на все по-нарастващото търсене на модела "T", разработва бизнес план, който включва производство в голям мащаб и от добре платени работници. Така се появява и поточната линия в производството на коли, което е най-големият принос на Ford Motor Company към автомобилното производство в света.
Година по-късно - през 1914 г. Хенри Форд стряска света, като обявява, че ще плаща по 5 долара дневна надница на своите работници. На фона на увеличеното заплащане се намаля… работният ден – от 9 на 8 часа. Въпреки че увеличението не е еднакво за всички работници, средната заплата скача повече от два пъти.
Продължаваме…
Освен, че прави колите масово достъпни Ford Motor търси начини и за допълнително разширяване на производството. През февруари 1922 г. синът на Хенри Форд – Едсел вижда потенциал в закъсалия производител на луксозни автомобили Lincoln Motor Company. На 4 февруари сделката е факт и Ford купува това, което е останало от Lincoln за 8 млн. долара.
Младият Едсел Форд признава, че моделът "Т" ще продължи да се произвежда за масово потребление, но Lincoln ще даде възможност за присъствие на по-малкия, но значително по-влиятелен пазар на луксозни автомобили. В своята история подразделението Lincoln произвежда множество култови коли, включително и емблематичния Lincoln Continental, чиято решетка вдъхновява компанията и днес.
Ford Motor прави и собствено гориво. От 1932 до 1942 г. компанията произвежда собствена марка на алтернативно гориво наречено "бензол". От средата на 60-те години на XX в. Ford започва и производството на камиони, задвижвани от евтиния пропан. Газът елиминира и нуждата от контрол над вредните емисии, изхвърляни в атмосферата.
По време на Втората световна война Ford затваря мощностите за производство на автомобили и насочва всички сили и средства в производството на самолети.
В истинска американска икона се превръща Ford Mustang, който прави своя дебют на панаир в Ню Йорк през 1964 г. Mustang манията заля САЩ, след като автомобилът започва да се продава от 17 април, а дилърите отчитат до 22 хил. поръчки на ден. Моделът постави и рекорд, след като само в първата му година бяха продадени 418 812 коли.
Ford днес
В наши дни компанията е позната по целия свят. Заводите й бълват продукция от почти всяко крайче на планетата, а дружеството е известно сред потребителите с широкото си портфолио модели, сред които Ka, Fiesta, B-MAX, Focus, Kuga, Mondeo, C-MAX, S-MAX и Galaxy.
Ford остана единствената американска автомобилна корпорация, която не взе правителствен заем, за да оцелее в последната криза – нещо, което направиха конкурентите на компанията в САЩ General Motors и Chrysler. Ford обаче не е имунизиран срещу кризата. Компанията се спаси от банкрут през последните години благодарение на 23 млрд. долара заем и план, който беше наречен "One Ford". В основата на успеха стои и един човек – настоящият главен изпълнителен директор Алън Мълали.
67-годишният бивш кадър на Boeing обаче не може да е магьосник докрай. В момента основните проблеми пред Ford са свързани със загубите, които търпи компанията на европейските пазари. Това налага и до прилагането на програми за намаляване на разходите.
Корпорация на 109 години, преминала през Великата депресия и спасила се сама от последната икономическа криза едва ли ще се даде толкова лесно на бъдещите предизвикателства. Историята доказва, че перипетиите са преодолими.