Автономното управление прави шофьорите безразсъдни, алармират експерти
Навлизащите системи в помощ на водачите притъпяват сетивата им и водят до повече инциденти на пътя
~ 2 мин.
Все повече и повече компании развиват технологии в помощ на автомобилното управление, като все по-смело пристъпват към разработването на напълно безпилотни превозни средства. Мнозина предричат, че иновацията ще допринесе за по-голяма безопасност по пътищата, докато други прогнозират увеличаване на рисковете заради закърняването на шофьорските умения.
След като технологията бъде напълно усъвършенствана и внедрена в ежедневието, тя ще спомогне за оптимизирането на човешките дейности и ще позволи на хората да извършват други неща, докато пътуват в собствената си кола, вместо да са заети с шофиране.
На фона това предимство обаче се чува и гласът на скептиците, които предупреждават, че навлизането на асистиращите технологии за управление на автомобили започват да оказват негативно влияние върху уменията ни за шофиране преди още да се появят коли, способни да пътуват свободно по пътищата без никаква човешка намеса.
Става дума за специфични иновации, помагащи на водача да минимизира „слепите точки“ или да държи колата си в лентата например. Използването на тези помощни системи всъщност притъпява способностите на човек да мисли за тези неща и да взема решения по време път. Днес всички те изглеждат особено привлекателни, но макар негативният ефект от тях да не е незабавен, експертите прогнозират, че с течение на времето той ще се засилва.
"Всичко, което правим, за да улесним шофирането, всъщност намалява бдителността на хората зад волана", коментира Адриан Лунд, президент на Insurance Institute for Highway Safety, пред Bloomberg, цитиран от Futurism.
Доказателство за притесненията е, че едновременно с внедряването на автономни технологии, играчите в индустрията са концентрирали усилията си и в това да намерят начин как да задържат вниманието на водачите към случващото се на пътя. ProPilot системата на Nissan например е програмирана да спре колата, ако за повече от 30 секунди шофьорът не хване волана, а Traffic Jam Assist на Audi издава звуков сигнал след 15 секунди при установяване на същия проблем.
Статистическите данни са доказателство за проблемите с разсеяното шофиране. Само в САЩ например в катастрофи загиват около 30 хил. души годишно, от които между 3 и 4 хиляди е доказано, че са загубили живота си вследствие на невнимание.
Някои от най-именитите експерти в областта на науката и технологиите обаче смятат, че безпилотните автомобили си заслужават инвестицията и в бъдеще ще се окажат много по-безопасни от своите предшественици, управлявани от хора.
Според основателя на Tesla Илън Мъск всички скептици по отношение на автономните коли не само забавят напредъка им, но и по своеобразен начин „убиват хора“. „Като се справим с болестите и остаряването, водещата причина за смърт ще бъдат автомобилните злополуки освен ако не развием самоуправляващи се коли“, коментира пък астрофизикът Нийл де Грас Тайсън.
При всички положения навлизането на автономни коли изглежда все по-неизбежно. Редица компании като Tesla и Apple вече тестват свои безпилотни системи, а GM, Uber и други играчи от автомобилната индустрия също търсят начини да преминат към самоуправляващи се коли. На нас остава да проследим казуса.