България в Топ 5 на най-малко „моторизираните“ страни в ЕС
В страната ни има под 400 коли на 1000 жители, сочат данни на Евростат за 2017 г.
България е сред най-малко "моторизираните" държави в Европейския съюз. В страната ни са отчетени под 400 коли на 1000 жители по данни на Евростат за 2017 г. Сред държавите-членки на ЕС с най-висок процент на моторизация, т.е. пътнически автомобили на 1000 жители, има няколко по-малки страни.
Люксембург (670 леки автомобила на 1000 жители) оглавява списъка; тази цифра обаче може да бъде повлияна от трансгранични работници (т.е. не жители), използващи служебни автомобили, регистрирани в страната. На второ място следва Италия с 625 автомобила на 1000 жители. Други страни с висок процент на моторизация са Финландия (617 автомобила), Малта (613 автомобила) и Кипър (609 автомобила).
В другия край на скалата се отбелязва особено ниска степен на моторизация в Румъния (261 автомобила: данни за 2015 г.), въпреки че броят на регистрираните автомобили е нараснал с почти 10% през периода 2013-2015.
По този показател страната ни се нарежда като петата най-малко "моторизирана", след Румъния, Унгария, Латвия и Хърватия.
Коефициентът на моторизация в двете страни-кандидатки за ЕС, за които има налични данни, е значително по-нисък, отколкото в държавите-членки. Най-малка стойност, 149 коли на хиляда жители, е регистрирана в Турция.
Общ брой на автомобилите
През 2017 г. най-голям брой регистрирани леки автомобили се наблюдава в Германия с 46 милиона автомобили. След това са Италия (37 милиона коли: 2016 г.) и Франция (32 милиона коли).
През петгодишния период от 2013 до 2017 г. се наблюдава силен ръст на броя на регистрираните леки автомобили в няколко държави-членки. Най-висок растеж през този период е отчетен в Словакия (18%), следвана от Чехия и Португалия (17%), Естония (15%), Малта и Унгария (по 14%).
Само три държави-членки са отбелязали спад в броя на регистрираните леки автомобили през наблюдавания период: във Франция е отбелязан спад с 2,6% и в България - с 4,8% от 2013 до 2017 г . От таблицата става видно, че през 2013 г. у нас колите са били над 2,9 милиона, а през 2017 г. вече са 2,77 милиона.
В Литва броят на регистрираните леки автомобили е спаднал с 25% през този период, главно поради промяна в процедурите за регистрация през 2014 г., когато автомобили, които нямат задължителна техническа проверка или когато задължителната застраховка за гражданска отговорност на собственика на превозното средство е изтекла до 1 юли 2014 г., бяха заличени от регистъра. Следователно литовските данни от 2014 г. нататък не могат да бъдат пряко сравнени с данните за предходни години.
Възраст на автопарка
Няколко държави-членки съобщиха за голям дял „стари“ леки пътнически автомобили (20 или повече години) през 2017 г. Държавите-членки с най-висок дял са Полша (35,2%), Естония (28,7%), Финландия (23,7%) и Малта ( 20,3%). Обратно, дяловете на „най-младите“ леки автомобили (по-малко от 2 години) са най-високи в Ирландия (27,5%), Люксембург (24,0%), Дания (23,6%) и Белгия (22,2%).
За България, Гърция, Словакия и Исландия обаче липсват данни за този показател.