Българското приложение Civi решава градските проблеми в Калифорния
Novanor получи 10 млн. долара от американски инвестиционен фонд, за да развие платформата си за подаване на сигнали от граждани към институциите
Българската софтуерна компания Novanor получи 10 млн. долара от американски инвестиционен фонд, за да развие в САЩ Civi – онлайн платформа и мобилно приложение за подаване на сигнали на граждани към институциите. До есента Civi трябва да има 1 милион потребители, а до края на годината да стартира и на американския пазар.
През 2014 г. Мартин Димитров и Лиляна Деянова учат в Лондон. Лиляна, позната и като певицата ЛиЛана, завършва специалността European Political Economy в London School of Economics, а Мартин - Internet Technologies в Southampton Solent University. „Още там решихме, че ще се върнем в България, за да създаваме продукти, които да променят средата, в която живеем. Идеята на Civi е да покаже на хората, че е лесно да упражнят правата си, да се справят с ежедневните градски проблеми и да се чувстват съпричастни с разрешаването им. Смятаме, че Civi е най-добрият и най-ефективният начин за изпращане на сигнали към институциите“, казва Мартин.
Фирмата привлича първата си инвестиция от българския стартъп инкубатор "Eleven" в размер на 50 хил. лв. срещу 8% дял от фирмата. През 2016 г. открива офис в Мичиган, САЩ. По-късно успява да изкупи дела на "Eleven" и да продължи напред самостоятелно.
Към 2018 г. екипът на Нованор се разраства, включително и в офиса в София, където работят над 20 души. Разрастването е свързано и с необходимостта компанията да отговори на изискванията на новия инвеститор, с помощта на който Civi ще стъпи и на американския пазар. До края на годината фирмата ще открие офис и в Калифорния, за да улесни гражданите в комуникацията им с властите. „Инвестицията включва развитие на няколко етапа, с точни таргети. Знаем, че ще е трудно, но сме много мотивирани, защото виждаме, че наистина има решения на някои от проблемите. Първата стъпка към големия успех е да се борим за всеки потребител, а ние сме обсебени от желанието хората да останат доволни, когато ползват платформата“, пояснява Мартин.
В България има няколко приложения за подаване на сигнали на гражданите към общинските власти, но Civi е първото, което излиза на международния пазар. То стартира през есента на 2017 г. и се позиционира като „твоята община онлайн“. През него могат да се изпращат сигнали за всеки град или друго населено място, без значение към коя община принадлежат. Сигналите достигат до съответната институция по официален ред, като затова се грижи екипът зад приложението.
„За разлика от други подобни платформи, Civi не работи пряко с общините. Платформата и юристите в екипа използват законовата рамка и вътрешните наредби на всяка община, за да могат да достигнат сигналите по възможно най-правилния начин до всяка една институция в България. Според Административнопроцесуалния кодекс, всяка институция трябва да излезе с "решение" по конкретния сигнал в рамките на определен срок. Контактният център зад Civi, както и юристите, част от платформата, следят за отговорността на съответната институция пред подателя на сигнала. През приложението липсата на отговор от страна на институциите или забавянето води до ескалиране на проблема към по-висши инстанции“, казва Мартин. За няколко месеца от старта на платформата Civi има няколкостотин решени проблеми чрез активността на гражданите.
Civi е част от новата вълна на „гражданска дигитализация“, която не е пряко обвързана със софтуерни решения, разработени от институциите. Приложението е безплатно и е активно за операционните системи Android и iOS, не изисква от институциите техническа поддръжка или допълнителен административен капацитет. Платформата е изцяло облачно базирана и използва технологии като React, React Native и Node JS.
Мартин е на мнение, че най-правилният модел за дигитализация на администрацията е това да се случва отвън навътре. Той смята, че платформи като тяхната и други подобни трябва да създават инструменти и единствено да имат техническа възможност за интеграция с общините. Компанията планира и развиването на облачно базирани инструменти, които използват Machine Learning за анализ на данните. Тези инструменти ще бъдат достъпни за държавни институции под формата на SaaS (Software as a Service) и PaaS (Platform as a Service), предназначени за B2G (Business to Government) сектора.
„Някои от общините имат собствени приложения за подаване на сигнали, но понякога служителите нямат знанията, а и желанието да привличат много потребители, които да подават сигнали. В допълнение често процесът по подаване е затруднен. Не може държавата да разработва много скъпи системи по технически задания, писани от хора, които не разбират нуждите на институциите и на гражданите. Вярваме, че успешната дигитализацията зависи от младите разработчици и по-младите български компании, които разработват качествени решения, които са на базата на модела "software as a service"и са стотици пъти по-евтини от системите, които поръчват чрез големи обществени поръчки,“ казва предприемачът. Той мечтае връзката между общините и гражданите да стане още по-силна, не само в България. Скоро и в Калифорния, а после – навсякъде, където има активни граждани.