„Балонът“ на образованието издиша
С последната си издадена заповед министър Кацаров е натоварил българския учител със задачи, както никога досега
Cъc зaпoвeд на здравния министър Стойчо Кацаров тази седмица yчeницитe от 1. до 4. клас мoгaт дa ce въpнaт ĸъм пpиcъcтвeнo oбyчeниe в oбщинитe, ĸъдeтo 14-днeвнaтa зaбoляeмocт e нaд 500 нa 100 xил. нaceлeниe, но с определени условия.
Te вĸлючвaт тecтвaнe нa вcичĸи дeцa за COVID-19 c щaдящи тecтoвe двa пъти ceдмичнo – в понеделник и четвъртък. Зa пeдaгoгичecĸия и нeпeдaгoгичecĸия пepcoнaл в училищата cъщo щe ce изиcĸвa тecтвaнe, aĸo лицaтa нe пpитeжaвaт cepтифиĸaт зa вaĸcинaция, пpeбoлeдyвaнe, aнтигeнeн или РСR тecт.
Това породи висок отклик в образователните среди, като на дневен ред все още стоят въпроси, свързани с осъществяването на самото тестване и евентуалното допълнително възнаграждение на учителите.
Учителят - „човек за всичко“
Министър Денков и министър Кацаров направиха тотална грешка като затвориха децата от 1-4 клас. Явно не се разбраха помежду си като колеги министри. Ние реагирахме, но те вече бяха взели решение, което безспорно създаде много трудности както на родителите, така и на учениците”, заяви пред Economic.bg Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители (СБУ).
По думите ѝ с последната си издадена заповед здравният министър Стойчо Кацаров е натоварил българския учител със задачи, както никога досега.
"Чрез заповедта се вмени на учителя, че именно той трябва да прави тестването. Това е кощунство спрямо българския учител, чиято задача далеч не е такава. Той трябва да образова, да възпитава, да развива мисленето на учениците и да се грижи за духовното им израстване”, категорична беше Янка Такева.
Марио Гергинов e зам.-директор учебно-творческа дейност и хореограф в 140. СУ „Иван Богоров“, гр. София, където се изучават предмети в областта на изкуствата. Пред Economic.bg той сподели, че според него липсва добра и адекватна информационна кампания за тестването на учениците. По думите му най-голямата грешка, която е направена през тази учебна година, е, че тестването на ученици, учители и непедагогически персонал не се е осъществило броени дни преди началото на учебната година.
“Още тогава нямаше да имаме карантинирани паралелки, а само заразени ученици и учители, които да бъдат поставени под карантина. Другото много важно нещо, което трябваше да се направи през летните месеци, е една хубава и адекватна информационна кампания за тестването на учениците, а не просто да се подхвърля някаква информация, след което да има много въпросителни. Нормално е всеки родител да се притеснява какви тестове ще се използват, кой ще ги извършва, колко често и много други въпроси”, категоричен беше той.
Според Гергинов се наблюдава и не толкова добра координация между двете министерства - на образованието и на здравеопазването.
За първи път откакто превключваме от физическа в електронна среда, се наложи това да се организира за по-малко от 15 часа, това беше стрес за ръководствата на училищата, учители, ученици и родители. Другото, което смятам за основна грешка е, че не дадоха възможност всеки директор да прецени дали трябва училището, което ръководи да премине в електронна среда, кои класове да минат на ротация, ако е необходимо”, допълни зам.-директорът.
В България има 266 400 ученици от 1. до 4. клас, които имат 33 учебни седмици. Сметките сочат, че до края на учебната година за тези седмици, без ваканциите, ще има 264 тествания, които трябва да направят учителите. По думите на министрите Денков и Кацаров, тези тествания ще отнемат по 30 минути – това обаче, средноаритметично, са над 800 загубени учебни часа за учениците от начален етап.
„Представяте ли си какво разхищаване на учебно време, какво лишаване на децата от голямо междучасие и намаляване на учебни часове e това”, каза Янка Такева.
По думите й малките деца няма да могат да се справят сами, а отделеното за тестване време, далеч няма да е 30 минути, защото само резултатът от реактива се чака 15 минути, а и пробовземането от първото до последното дете в класа отнема много време. Тя изтъкна, че тестовете не са подходящи за ученици от тази възрастова група.
Това е издевателство над българската образователна система и над българския учител”, категорична беше Такева.
Синдикатите са предложили връщането в училище да се осъществи както в Австрия и Германия – сутрин родителите да тестват децата си вкъщи.
“Родителите са много отговорни хора. Кой е този родител, който ще направи теста, ще види, че детето му има положителен резултат за COVID-19 и ще го заведе в училище? Никой. Няма родител, който би поставил здравето на детето си на карта”, обясни Такева.
“Съжалявам, че министър Кацаров не прие това предложение и на базата на това и министър Денков също не прие нашите доводи да се тестват децата вкъщи и да започваме нормални учебни часове”, допълни председателят на СБУ.
Работа на първа линия?
Тестването на учениците не влиза в длъжностната характеристика на учителите и е по желание. През изминалата седмица кабинетът отпусна 7,5 млн. за щадящите тестове и евентуално за заплащане не по-малко от 100 лв. на човек, който до края на бюджетната 2021 г. ще се съгласи да тества ученици. На отрасловия си съвет, синдикатите са поставили въпроса за възнаграждението на учителите, които ще се съгласят да тестват учениците.
Учителите трябва да получават допълнително възнаграждение за работа на първа линия. И точно това в бюджет 2022 г. е заложил Синдикатът на българските учители – 30 млн. лв. допълнително. За да може учителят, който ще тества децата, да получава не по-малко от 600 лв. над утвърденото месечно възнаграждение”, категорична беше Янка Такева.
И зам.-директорът на 140. СУ 140. СУ „Иван Богоров“ си задава редица въпроси, свързани с това какво ще се случи, ако една голяма част от педагогическия и непедагогическия персонал откажат да извършват това тестване и дали лицата, извършващи теста, не са по-застрашени от заразяване.
“Един от първите въпроси, които се породиха в мен, когато се представи идеята за тестването на учениците, беше дали извършването на въпросните тестове ще се категоризира като работа на първа линия. Тук изобщо не става въпрос за пари, а за вменяване на несвойствени задължения на педагогическите специалисти. Изобщо не смятам, че допълнителното заплащане ще е най-големият стимул за тестване на ученици от учители”, каза още той.
По думите на Марио Гергинов обаче самото говорене за евентуално финансово възнаграждение на педагозите, вероятно ще привлече ненужна негативност към учителското съсловие.
„Балонът“ на образованието ще се спука
Според председателят на СБУ директорите ще направят всичко възможно, за да изпълнят заповедта на министрите Денков и Кацаров.
Балонът на образованието обаче е тръгнал да издиша. Освен за предстоящото тестване, трябва да се подготвим и за кадровото обезпечаване на образователната система, което е сложено на карта”, допълни Такева.
Такева подчерта, че работата на учителите в електронна среда е един много труден процес и създава трудности от гледна точка на даването на пълни знания, възпитателния процес и процесът на социализация. Според нея самото заседяване на едно място по 8 часа пред лаптопа провокира голямо напрежение – появили са се нови заболявания и сред учениците, и сред учителите.
Синдикалните членове са изключително разтревожени, че вече две поколения деца са в обучение от разстояние и тези пропуснати знания много трудно ще бъдат наваксани - тепърва ще се срещат трудности, свързани с чуждоезиковото обучение и ограмотяването, особено в начален етап.
Според Марио Гергинов пък учителите, които обичат професията си, изпълняват отговорно своите задълженията, независимо във физическа или електронна среда. Той обясни, че Много трудно се осъществява подготовката на бъдещи професионални танцьори и графични дизайнери чрез работа в електронна среда.
Учениците от прогимназиален етап, започнаха да губят интерес към обучението, защото намериха различни „хитрини“, които да използват до приключването на един учебен ден", споделя Гергинов.
Янка Такева сподели, че според нея предмети като физическо възпитание и спорт, музика, изобразително изкуство и др. "страдат" от обучението в електронна среда. И наистина се оказва така.
По думите на Гергинов у децата са се натрупали немалка част дефицити, които много трудно могат да се усвоят. В 140. СУ са забелязали обездвижване при учениците, както и изгубени навици за обучение във физическа среда.
За съжаление, заради единични случаи, които се разпространяват в социалните мрежи, се опорочи професията ни. Не е лесно да се работи в електронна среда, защото и психическото, и физическото натоварване е много по-голямо”, категоричен беше той.
От образователния министър стана ясно, че половината щадящи тестове вече са в учителската мрежа - в неделя са изпратени тестовете за София, а за останалата част на страната се очаква те да пристигнат във вторник. Във вторник следобед се очаква и новата заповед на МОН за всички екипи на образование.