Развитието на зарядната инфраструктура за електромобили е тясно свързано с изграждането на нови енергийни мощности
Зарядните станции в комбинация с енергия от възобновяеми източници са изключително добър начин за намаляване на въглеродния отпечатък от електромобилите
Богомил Апостолов, АББ E-mobility България:
Богомил Апостолов притежава магистърска специалност „Електронни системи за хибридни и електромобили“ към ТУ – София. Има опит в различни компании в електроенергийния сектор в България. Професионалните му интереси включват зарядна инфраструктура за електрически автомобили, възобновяеми източници на енергия и др. Част е от екипа на АББ E-mobility в България от началото на 2023 г. Отговаря за техническите въпроси по експлоатация и поддръжка на зарядните станции на АББ, както и за маркетинг дейности свързани с продуктите.
Г-н Апостолов, АББ има водеща позиция при инфраструктурата за зареждане на електромобили и участва активно както в разработването на нови технологии, така и във внедряването им. Какво е темпото на внедряване на зарядна инфраструктура в Европа? Достатъчно добро ли е и кои са основните проблеми пред разширяването на мрежата?
АББ „Електрическа мобилност“ е глобален лидер на пазара на зарядни станции за електрически превозни средства и от опита и наблюденията ни можем да кажем, че внедряването на зарядна инфраструктура се развива с добри темпове и е пряко свързано с повишаването на търсенето на електрически превозни средства на пазара за нови автомобили. В последните години АББ увеличи производствения си капацитет в сегмента на бързозарядните DC станции, като по този начин може да отговори на повишеното търсене на пазара. Основен проблем за разширяването на мрежите от зарядни станции се явява състоянието и свободната мощност на наличната електропреносна и разпределителна мрежа в отделните локации и обекти, на които биха могли да бъдат инсталирани зарядни станции.
Къде е България спрямо другите европейски страни в развитието на инфраструктурата за електрически превозни средства?
В България масовото развитие на зарядната инфраструктура започна преди около 8 – 9 години и за този период в страната са инсталирани стотици зарядни станции от всички типове (AC и DC станции). Може да се каже, че в цялата страна има добро покритие от налични зарядни точки в зависимост от търсенето на подобна услуга по места и като цяло развитието отговаря на тенденциите в останалите европейски страни.
Много експерти споделят, че най-големият проблем не е самото изграждане на зарядните станции, а зареждащата инфраструктура – остаряла архитектура и технология, които не позволяват поставяне на достатъчно бързозарядни станции по бензиностанциите и т.н. Съгласни ли сте с тази теза?
В голяма степен именно това е възпиращ фактор за разширяването на мрежата от зарядни станции в страната. Оразмеряването на електрическата мрежа към момента, в който е изграждана, не предвижда достатъчно свободна електрическа мощност, която да бъде използвана за зареждане на електрически превозни средства. От там и бройката на бързозарядните станции в крайпътни и други отдалечени локации е ограничена.
Кои са другите проблеми, които да задържат достатъчното развитие на зарядна инфраструктура в България?
Известна спънка представляват законовите разпоредби и необходимостта от множество документи и разрешителни за поставяне на зарядна станция на дадена локация. В определени случаи бюрократичните спънки могат да забавят проектите с месеци.
Според новите европейски правила, част от „Подготвени за цел 55“, през 2030 г. трябва да има по една зарядна станция за електромобил с мощност 400 kW на всеки 60 км по маршрутите на основната мрежа TEN-T. Според Вас изпълнима ли е тази цел и как ще се отрази на пазара на електрически автомобили в близките години?
Подобна цел е изпълнима, но за да се случи, е необходима още свободна електрическа мощност на местата, на които няма налична такава. Тя може да дойде с инсталирането на ВЕИ в близост. Облекчаване на бюрократичните спънки при изграждането на проекти за зарядна инфраструктура също би спомогнало в изпълнението на подобна амбициозна цел.
Що се отнася до пазара на електрически превозни средства – реализирането на поставената цел и наличието на достатъчен брой зарядни станции по основните транспортни направления определено ще стимулира продажбите, тъй като в известна степен ще отпадне притеснението на клиентите да използват този начин на придвижване на дълги разстояния поради липса на достатъчен пробег и възможности за зареждане.
Как се променя средната скорост на зареждане на наличната инфраструктура у нас?
Средната скорост на зареждане постоянно нараства – това се дължи на инсталирането на нови и по-мощни станции, което от своя страна е продиктувано от повишеното търсене на електрически превозни средства и фактът, че новите поколения електрически автомобили имат възможността да зареждат с все по-голяма мощност.
Хъбовете за супербързо зареждане ли са бъдещето на инфраструктурата за електромобили? Ще ги срещаме ли все по-често?
Поне що се отнася до зареждането извън градовете – да, това е бъдещето. Хъбовете за супер бързо зареждане с голям брой зарядни точки и възможност за зареждане на повече превозни средства едновременно ще осигурят гъвкавост и ефективност при използването на електромобилите на дълги разстояния.
Темата с домашните зарядни станции набира популярност в България. Според Вас ще си сложат ли българите зарядна станция в гаража/мазето и къде е АББ на този пазар – какви разработки имате за този тип зарядни станции?
АББ разполага с пълна гама от зарядни станции за домашна употреба, покриваща всички възможни сценарии и изисквания на клиента. Поставянето на такава зарядна станция и мощността и до голяма степен зависят от техническите характеристики на инсталацията в дома или гаража/мазето. Все повече са клиентите, които избират подобен тип зареждане и този пазарен сегмент предстои да се разраства.
АББ си партнира с друг лидер в електромобилността – мрежата на Eldrive – какво още да очакваме от работата ви заедно?
Нашите партньори от Eldrive са най-големият инсталатор и оператор на зарядна инфраструктура на АББ в България. До този момент имаме стотици инсталирани зарядни станции в тяхната мрежа и очакванията са за още. Партньорството ни винаги се е стремяло към осигуряване на качествена услуга за клиентите и достъпно зареждане в полза на развитието на електромобилността, така ще бъде и за напред.
В България все още няма финансови стимули за хората, които искат да си закупят електромобил. Като специалисти, смятате ли, че е време да се въведат такива и ще подпомогнат ли за развитието на електромобилността у нас? Какъв е опитът от чужбина?
Опитът от чужбина показва, че подобни финансови стимули предразполагат хората по-масово да се обърнат към електрическите превозни средства като начин за придвижване. Въпреки всичко, много важен е начинът, по който се предлагат финансовите стимули и хората, към които са насочени, тъй като за момента повечето модели електромобили си остават неособено достъпни за масовия потребител – това е обосновано най-вече от стандарта на живот в България и средните доходи на населението.
Как се развиват зарядните станции със зелена електроенергия в България? Очаквате ли те да набират популярност сред тези потребители, за които главна движеща сила за използването на електромобил е опазването на околната среда?
Комбинацията от зарядни станции и производство на електрическа енергия от възобновяеми източници е изключително добър ход за намаляване на въглеродния отпечатък от електромобилите. Един такъв проект е в ход в момента в България, във Велико Търново, където наш партньор разработва заряден хъб с няколко зарядни станции от всички налични модели на АББ. Станциите и паркоместата за зареждане са разположени под навес с фотоволтаични панели, енергията от които ще се използва при зареждане. Очаква се хъбът да заработи през първата половина на 2024 г.
Как ще изглежда зарядната мрежа в България след пет години?
Очакванията са за огромен растеж в сектора, така че след пет години зареждането на електромобили в България ще бъде още по-добре обезпечено, с много на брой нови и по-мощни зарядни станции на повече локации.
Какви са бъдещите планове на АББ „Електрическа мобилност“ за развитието на мрежата в България?
Плановете на АББ „Електрическа мобилност“ за развитие на зарядната мрежа в България включват съвместни проекти с настоящите ни партньори, както и с потенциални нови такива. Целта е да се постигне максимално качество и техническа обезпеченост на услугата зареждане на електрически превозни средства, както и да се разшири обхватът от локации с инсталирани зарядни станции. АББ „Електрическа мобилност“ постоянно работи за насърчаване и популяризиране на електромобилността и това ще продължи и в бъдеще с много нови инициативи и проекти.