Цените на автомобилите ще вървят нагоре
Войната в Украйна ще засегне както пазара на нови, така и на употребявани автомобили
Повече от година световната автомобилна индустрия се бори с катастрофалния недостиг на чипове и други важни части. Тези проблеми свиха производството, забавиха доставките и доведоха до покачване на цените на нови и употребявани автомобили, като ги направиха недостъпни за милиони потребители, посочва в свой анализ Associated Press.
Сега нов фактор ще движи пазара – войната на Русия срещу Украйна. Критично важното електрическо окабеляване, произвеждано в Украйна, внезапно вече е недостъпно. С увеличаващото се търсене от страна на купувачите, оскъдни материали и война, причиняваща нови смущения, се очаква цените на превозните средства да се повишат значително.
Автомобилният гигант BMW спря производство в две германски фабрики. Mercedes забави работата в заводите си. Volkswagen предупреди за спиране на производството и търси алтернативни източници на части.
Щетите от войната върху автомобилната индустрия се появиха първо в Европа. Но производството в САЩ също ще пострада, ако руският износ на метали – от паладий за каталитични преобразуватели до никел за батерии, нужни за електрическите превозни средства – бъде прекратен.
Дори само един компонент да липсва, цялата кола не може да бъде сглобена. Всяка неравност по пътя се превръща или в прекъсване на производството, или в значително непланирано увеличение на разходите", казва Марк Уейкфийлд, съ-лидер на глобалното автомобилно звено на консултантската фирма Alix Partners.
Проблемите с доставките измъчват автомобилните производители, откакто пандемията избухна преди две години, затваряйки фабрики и причинявайки недостиг на превозни средства. Силното възстановяване, последвало рецесията, накара търсенето на автомобили значително да изпревари предлагането – несъответствие, което доведе до рязко покачване на цените на нови и употребявани превозни средства отвъд общата висока инфлация.
В Съединените щати средната цена на ново превозно средство е нараснала с 13% през последната година до $45 596, според Edmunds.com. Цените на употребявани коли са се повишили много повече: те са нараснали с 29% до $29 646 през февруари.
Производството ще намалее
Преди войната S&P Global Mobility прогнозира, че световните автомобилни производители ще произведат 84 млн. превозни средства тази година и 91 млн. през следващата. (За сравнение броят им през 2018 г. е бил 94 млн.) След войната обаче прогнозата се променя – вече се очаква 82 млн. коли да бъдат произведени през 2022 г. и 88 млн. през следващата година.
Марк Фулторп, изпълнителен директор на S&P, е сред анализаторите, които смятат, че наличността на нови превозни средства в Северна Америка и Европа ще остане силно ограничена, а цените високи поне до 2023 г. Проблемът ще се задълбочи, защото голяма част от купувачите няма да могат да си позволят нов автомобил. Така търсенето на коли втора ръка ще се увеличи, заради което и цените ще се поддържат високи.
В крайна сметка високата инфлация в цялата икономика, засягаща храна, бензин, наеми и други нужди, вероятно ще остави огромен брой обикновени купувачи да не могат да си позволят ново или използвано превозно средство. Тогава търсенето ще намалее. И така, в крайна сметка, ще се нормализират и цените.
Докато инфлационният натиск не започне наистина да подкопава възможностите на потребителите и бизнеса, тези, които имат склонност да закупят ново превозно средство, ще бъдат готови да платят и най-високата цена“, казва Фулторп.
Един от факторите за намаляването на перспективите за производство е затварянето на автомобилни заводи в Русия. Миналата седмица френският автомобилен производител Renault, един от последните автомобилни производители, които продължаваха да строят в Русия след войната, заяви, че ще спре производството в Москва.
Превръщането на Украйна в бойна военна зона също създава проблеми. Wells Fargo изчислява, че от 10% до 15% от важните кабелни снопове, които подхранват производството на превозни средства в огромния Европейски съюз, са произведени в Украйна. През последното десетилетие автомобилните производители и компаниите за части инвестираха в украински фабрики, за да ограничат разходите и да постигнат близост до европейските заводи.
Алтернативни източници?
Недостигът на окабеляване забави фабриките в Германия, Полша, Чехия и на други места, което накара S&P да намали прогнозата си за световно производство на автомобили с 2.6 млн. превозни средства както за тази, така и за следващата година. Липсата може да намали износа на немски превозни средства за Съединените щати и други държави.
Снопове за окабеляване са снопове от проводници и конектори, които са уникални за всеки модел; те не могат лесно да бъдат пренасочени към друг производител на части. Въпреки войната, производители на сбруи като Aptiv и Leoni успяха спорадично да отворят фабрики в Западна Украйна. Все пак Джоузеф Масаро, главен финансов директор на Aptiv, призна, че Украйна „не е отворена за никакъв вид нормална търговска дейност“.
Aptiv, базиран в Дъблин, се опитва да прехвърли производството към Полша, Румъния, Сърбия и вероятно Мароко. Но процесът ще отнеме до шест седмици, оставяйки някои автомобилни производители без части през това време.
В дългосрочен план ще трябва да преценим дали и кога има смисъл да се върнем в Украйна“, казва Масаро.
BMW се опитва да се координира с украинските си доставчици, за да разшири мрежата за части. Такива са плановете и на Mercedes и Volkswagen.
И все пак намирането на алтернативни доставки може да е почти невъзможно. Повечето заводи за части работят близо до капацитета си, така че ще трябва да се изгради ново работно пространство. Компаниите ще се нуждаят от месеци, за да наемат повече хора.
Процесът на обучение за ускоряване на нова работна сила – това не е нещо, което се прави за една нощ“, споделя Фулторп.
Той предвижда допълнително затягане на доставките на материали както от Украйна, така и от Русия.
Защо Русия и Украйна са толкова важни?
Украйна е най-големият износител в света на неон, газ, използван в лазери, които гравират вериги върху компютърни чипове. Повечето производители на чипове имат шестмесечен запас, а в края на годината те биха могли да се изчерпят. Това би влошило недостига на чипове, който преди войната забавяше производството дори повече, отколкото очакваха автомобилните производители.
По същия начин Русия е ключов доставчик на суровини като платина и паладий, използвани в каталитични конвертори за намаляване на замърсяването. Русия също произвежда 10% от световния никел, основна съставка в батериите за електромобили.
Доставките на минерали от Русия все още не са прекратени. Рециклирането може да помогне за облекчаване на недостига. Други страни могат да увеличат производството. И някои производители са натрупали запаси от метали.
Но Русия също е голям производител на алуминий и източник на чугун, използван за производството на стомана. Близо 70% от вноса на чугун в САЩ идва от Русия и Украйна, казва Alix Partners, така че производителите на стомана ще трябва да преминат към производство от Бразилия или да използват алтернативни материали. Междувременно цените на стоманата се покачиха от $900 за тон преди няколко седмици до $1500 сега.
Досега преговорите за прекратяване на огъня в Украйна не доведоха до никъде и сраженията продължават. Нов прилив на вируси в Китай също може да намали доставките на части. Анализаторите на индустрията казват, че нямат ясна представа кога частите, суровините и производството на автомобили ще протичат нормално.
Прогнозите
Дори ако бъде договорено споразумение за спиране на бойните действия, санкциите срещу руския износ ще останат непокътнати, докато не бъде постигнато окончателно споразумение. Дори и тогава доставките няма да започнат да текат нормално. Фулторп казва, че ще има „допълнителен махмурлук поради прекъсването на веригата на доставки“.
Уейкфийлд отбеляза също, че поради интензивното задържано търсене на превозни средства по целия свят, дори ако автомобилните производители възстановят пълното производство, процесът на изграждане на достатъчно превозни средства ще бъде продължителен.
Кога светът може да произведе достатъчно количество автомобили и камиони, за да отговори на търсенето и да поддържа цените ниски? Уейкфийлд не твърди, че знае.
Ние сме в среда на повишаващи цени и ограничено производство. Това е странно нещо за автомобилната индустрия“, посочва той.