Частните превозвачи обвиниха държавата, че „опитва да съсипе“ жп транспорта
НКЖИ е вдигнала рязко тарифите за непланирани превози на товари, а според бранша 98% от превозите са именно такива
Частните жп превозвачи са недоволни от повишените такси такси за преминаване и ползване на железопътната мрежа. Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ги е увеличила с между 2.7 и 2.8 пъти, в зависимост от видовете влакове и условията за превоз, заяви председателят на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт Пенко Несторов ("Пимк Рейл" ЕАД) на пресконференция по темата.
Междувременно малко преди старта на пресконференцията от НКЖИ разпространиха писмо до медиите, в което посочват, че от началото на следващата година инфраструктурната такса за превоз се намалява с 35%. И допълват, че тарифите за непланирани товарни превози извън годишното разписание се увеличават за пръв път от 15 години.
По-късно през деня се очаква пресконференция на транспортния министър Георги Гвоздейков по темата.
Жп превозвачите са недоволни, тъй като увеличенията не са били договорени и обсъдени с тях. Според частния бранш, който заема 60% от пазара на товарни превози, чашата е преляла заради увеличената такса за изготвяне на разписание за преминаване на влак. По думите на Несторов в максималната си част тя стига 8 лв. за километър, а в минималната – 2 лв. Според изчисленията на бранша, влак от Турция за Сърбия, който преминава транзитно, ще плаща над 3000 лв. само за разписанието.
След вчерашните промени, ние плащаме 7.85 евро на километър. До вчера плащахме 4.79 евро на километър. В Германия плащат 3.14 евро на километър“, заяви Несторов.
Браншът ще сезира европейския комисар по транспорта Адина Вълеян за действията на НКЖИ, както и КЗК. Несторов заяви, че всички държави в ЕС гледат на жп превоза като възможно най-екологичния, а „България се опитва да го съсипе“. За сега жп превозвачите ще се въздържат от протестни действия, но настояват за диалог с отговорните институции.
Мнението на бранша е, че НКЖИ се опитва да замаже положението с намалението на инфраструктурната такса, но за сметка на нея увеличава други тарифи, по които основно се извършат превозите в страната.
Даниел Недялков, управител на „Булмаркет Рейл карго“ коментира, че се притеснява от причините за намалението на инфраструктурната такса, тъй като „тя покрива преките разходи на НКЖИ, които трябва да влага в поддръжка на железния път и контактната мрежа.“
Това действие пряко рефлектира върху безопасността. Всяка фирма би искала да получи финансов ресурс и да го вложи в нещо. НКЖИ е уникална компания, която на практика намалява бъдещия си приход.“
По думите му е възмутителна липсата на диалог от страна на ресорното министерство. Той заяви, че не може един лист хартия (бел. р – изготвянето на разписанието) да струва толкова много. Според него регулаторният орган в лицето на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ не е да защитава интереса на превозвачите или на НКЖИ, а да прилага националните и европейските разпоредби по справедлив начин, имайки предвид финансовите щети за превозвачите след всяко едно действие на монополист (бел. р – НКЖИ).
БДЖ-Товарни превози имат 40% от пазарния дял. Те също би трябвало да понесат удара, но е странно защо мълчат.“
Според Недялков промяната в таксите идва в момент от годината, когато вече превозвачите имат подписани договори с товародателите и не могат да променят условията по тях. По думите му не е лесно финансовата тежест да се прехвърли върху клиентите им, но не е и справедливо,
Ако се прехвърли върху превоза на горива, торове, метали, товародателят къде ще го прехвърли – върху крайните клиенти и пак инфлацията ще се увеличи.“
Той обясни, че по-голяма част от жп превозите (около 98%) са непланирани, тъй като не може да получат заявки от товародателите година по-рано кога възнамеряват да възложат на влаковете товарите, колко ще са големи, на кога дата и в колко часа.
Само свръхголемите компании могат да планират година напред. В България само част от минните компании могат да планират. Всички останали индустрии – за торове, за суровини – те не могат да кажат кога ще им дойде корабът.“
Какво казват от НКЖИ?
От началото на 2024 г. е планирано таксата за преминаване (инфраструктурна такса) да бъде намалена с около 35%. След предвидената промяна таксата за влак с тегло 1000 тона, например, ще намалее от 2.50 лв./км на 1.66 лв./км, съобщават от НКЖИ.
Допълват обаче, че се увеличават тарифите за непланирани товарни превози извън годишното разписание. Актуализацията на тези услуги се прави за пръв път от 15 години и касае тарифите за допълнително предоставяните от Компанията експресни услуги.
В зависимост от времето на подаване на заявка за капацитет са определени три вида заявки:
- Стандартна - получена минимум 48 часа преди желания начален час на тръгване на влак. Цената се променя от 0.50 лв/км на 1.61 лв./км;
- Нормална - получена по-малко от 48 часа преди желания начален час на тръгване на влака и не по-късно от 10:00 часа на предишния ден. Цената се променя от 0.75 лв./км на 2.42 лв./км;
- Експресна - получена след 10:00 часа в деня на тръгване на влака. Цената се променя от 1.00 лв./км на 3.22 лв./км. При експресната заявка необходимостта на превозвачите от осъществяване на допълнително възникнал непланиран превоз се удовлетворява за 2 часа, каквато възможност няма в другите страни.
От НКЖИ посочват, че промените в таксите за допълнителните услуги са свързани с назначаване на влакове и изготвяне на разписание извън годишния график, когато превозвачът подава заявка за превоз в кратки срокове преди изпълнението му.
Предлаганите от ДП НКЖИ експресни услуги дават възможност на железопътните превозвачи да се възползват от възможно най-гъвкаво разпределяне на капацитет. Осигурява им възможност да удовлетворят максимално бързо своите клиенти и товародатели, като заявят експресна промяна в графика за пътуване.“