Дежа Вю: Поддръжката на пътищата преди зимата отново е под въпрос
Агенция „Пътна инфраструктура“ прекрати новите поръчки за текущи ремонти по пътната мрежа в страната
Пътищата в страната може да останат без поддръжка точно преди зимата – точно както миналата година. Тогава Агенция „Пътна инфраструктура“ замрази ремонти, а бившият служебен министър Виолета Комитова с големи усилия подсигури единствено зимното почистване и в краен случай – някои аварийни ремонти. Тази година дори тези дейности са под въпрос.
Причината – всички поръчки за поддръжка на стойности над 2.3 млрд. лв. без ДДС, които АПИ пусна в началото на април, са прекратени. Това е станало на 30 юни с решение на председателя на Пътната агенция Тодор Василев, показва справка в Електронната система за обществени поръчки.
В същото време обаче действащите договори на фирмите, които в момента осигурят поддръжката на пътната мрежа в страната, изтичат през септември. Срокът бе заложен в решението на Народното събрание, с което депутатите позволиха на АПИ да продължи ремонтите по 278 обекта, замразени от миналата година. Със същото решение фирмите си получиха първата част от 1.2 млрд. лв. (655 млн. лв.) за стари извършени дейности. Планът беше до септември да бъдат избрани новите изпълнители на ремонтните и строителни дейности.
Сега МРРБ и АПИ имат само около 2 месеца, за да обявят нови поръчки и да изберат изпълнители. Това обаче е задача с повишена трудност. Държавата още не изплаща останалите пари за пътните фирми (над 550 млн. лв.), което подхранва тяхното недоволство. Преди седмици те обявиха, че спират ремонтите в страната, докато не си получат и останалите пари.
Преди решението на Народното събрание регионалният министър в оставка Гроздан Караджов няколко пъти заявяваше, че една част от дължимото трябва да се плати на фирмите, за да не бойкотират новите процедури. Въпреки това, преди да бъдат прекрати, строителите масови обжалваха новите поръчки заради забавените плащания. Много е вероятно и евентуални нови поръчки също да бъдат бойкотирани.
Дежа вю
Припомняме, че миналата година АПИ остана без пари в средата на годината и не можеше да възлага ремонти в страната. Това ce случи заради надхвърления в пъти бюджет на АПИ още в началото на 2021 г. и разкритията, че фирмите извършат ocнoвни peмoнти пoд фopмaтa нa тeĸyщи. Taĸa peмoнтитe ca ce ocĸъпили пoчти тpoйнo, oбяcни тoгaвa Koмитoвa. Надхвърлените суми са били изплащани в края на всяка година с постановления на Министерски съвет. Това се е случвало по времето на управление на ГЕРБ.
В средата на юни пък излезе доклада на междуведомствена комисия с експерти от МРРБ и Министерство на финансите. Изводът от доклада отново бе същият – 79% от дейностите по договорите за пътна поддръжка, са основни ремонти. Това даде повод на финансовия министър в оставка и кандидат-премиер Асен Василев да обяви тези строежи за незаконни.
Защо са прекратени поръчките?
Поръчките включваха пoддъpжaнe нa aвтoмaгиcтpaлитe „Xeмyc", „Tpaĸия", „Cтpyмa" и „Mapицa", ĸaĸтo и пътнaтa мpeжa в шecттe paйoнa зa плaниpaнe – Ceвepoзaпaдeн, Ceвepeн цeнтpaлeн paйoн, Ceвepoизтoчeн, Югoизтoчeн, Южeн Цeнтpaлeн и Югoзaпaдeн paйoн.
И седемте процедури са прекратени с едни и същи мотиви. Първият е свързан с това, че не е предвиден срок за одобряване на сертификати. Без изрично упоменат срок, разплащането към изпълнителите „ще зависи само и единствено от волята на възложителя“, т.е. АПИ.
Липсата на срок за одобряване на сертификатите води до неограничено и необосновано забавяне на заплащането на дейностите, предмет на договора“, се почва още в мотивите за прекратяване.
Сертификатите са документи, които фирмите подават към Областните управления на АПИ и с които се признават извършените им дейности. Едва след одобрението им, сертификатите се изпращат в централата на АПИ, където минават последващ контрол. Едва след това Агенцията се разплаща с изпълнители.
Вторият мотив отново е свързан с липсващ срок, който не е заложен в проектодоговорите. Става въпрос за условията и сроковете за задържане или освобождаване на гаранцията за изпълнение на договора.
Третият мотив е свързан със задълженията, разписани в поръчките, за експерт на позиция „Отговорник на специализирано звено“, както и притежавания от него специфичен опит.