ЕК въвежда регулации за работа през цифрови платформи
Над 28 млн. души в ЕС работят през цифрови платформи, очаква се през 2025 г. техният брой да достигне 43 милиона
Европейската комисия предлага набор от мерки за подобряване на условията на труд при работа през платформи. С тях трябва да се гарантира, че правата и социалните придобивки на хората, използващи цифрови платформи в трудовата си дейност, са защитени.
Тези хора също така ще получат допълнителна защита по отношение на използването на алгоритмично управление (т.е. автоматизирани системи, които подпомагат или заместват управленските функции на работното място).
Общ набор от правила на ЕС ще осигури по-голяма правна сигурност и това ще даде възможност на цифровите трудови платформи да се възползват в пълна степен от икономическия потенциал на единния пазар и еднакви условия на конкуренция, се казва в съобщение на ЕК.
Пакетът от мерки, представен от Комисията, включва:
- Съобщение, в което се определят подходът и мерките на ЕС относно работата през платформи. Те се допълват от действия, които националните органи, социалните партньори и други имащи отношение участници следва да предприемат на съответното равнище;
- Предложение за директива относно подобряването на условията на труд при работа през платформи. Това включва мерки за правилно определяне на трудовия статус на хората, работещи през цифрови платформи, и нови права за работниците и самостоятелно заетите лица по отношение на алгоритмичното управление;
- Проект на насоки, с които се изяснява прилагането на законодателството на ЕС в областта на конкуренцията по отношение на колективните трудови договори на стремящите се да подобрят условията си на труд самостоятелно заети лица без служители. Това включва лицата, които работят през цифрови платформи.
Директива за подобряване на условията на труд при работа през платформи
- Трудов статус
Предложената директива има за цел да се гарантира, че хората, работещи през цифрови платформи, получават правния трудов статус, който съответства на действителните им условия на труд.
Тя съдържа списък с контролни критерии за определяне дали дадена платформата е „работодател“. Ако платформата отговаря на поне два от тези критерии, от правна гледна точка се приема, че тя е работодател. Следователно хората, които работят през платформата, ще се ползват от трудовите и социалните права, които произтичат от статуса на „работник“. За хората, прекласифицирани като работници, това означава право на минимална работна заплата (когато съществува такава), колективно договаряне, работно време и здравна защита, право на платен отпуск или подобрен достъп до защита срещу трудови злополуки, обезщетения за безработица и болест, както и основана на вноски пенсия за старост. Платформите ще имат право да оспорват тази класификация, като те ще носят тежестта да докажат, че не съществува трудово правоотношение.
- Алгоритмично управление
С директивата се увеличава прозрачността при използването на алгоритми от цифровите трудови платформи, гарантира се човешко наблюдение на спазването на условията на труд и се дава право на оспорване на автоматизирани решения. Тези нови права ще бъдат предоставени както на работниците, така и на действителните самостоятелно заети лица.
- Прилагане, прозрачност и проследимост
Националните органи често срещат трудности по отношение на достъпа до данни за платформите и хората, които работят през платформи. Това е още по-трудно, когато платформите извършват дейност в няколко държави членки и не е ясно къде се извършва работата през платформата и от кого. С предложението на Комисията ще се подобри прозрачността около платформите, като се изяснят съществуващите задължения за деклариране на труда пред националните органи и се въведе изискване платформите да предоставят на националните органи ключова информация за своите дейности и за хората, които работят през платформите.
Предложението на Комисията за директива за подобряване на условията на труд при работа през платформи ще бъде обсъдено от Европейския парламент и Съвета. След като директивата бъде приета, държавите членки ще разполагат с две години за транспонирането ѝ в националните законодателства.
Икономиката на цифровите платформи се разраства бързо. Днес над 28 милиона души в ЕС работят през цифрови платформи. Очаква се през 2025 техният брой да достигне 43 милиона. По-голямата част от тези хора са самостоятелно заети лица. По оценки обаче 5.5 милиона души неправилно са класифицирани като самостоятелно заети лица. Между 2016 и 2020 приходите в рамките на икономиката на платформите са нараснали почти пет пъти от около 3 млрд. евро до около 14 млрд. евро.