Електрическите автомобили ще достигнат 230 милиона до 2030 г.
През миналата година са регистрирани рекорден брой електромобили, показват данните на IEA
Броят на електрическите автомобили, автобуси, микробуси и тежкотоварни камиони по пътищата се очаква да достигне 145 милиона до 2030 г., съобщи Международната енергийна агенция (IEA) в четвъртък. В доклада се посочва, че ако правителствата увеличат усилията си за постигане на международните енергийни и климатични цели, глобалният парк от електрически превозни средства може да се увеличи до 230 милиона до края на десетилетието. И двете прогнози изключват двуколесни и триколесни електрически превозни средства.
Базираната в Париж организация заяви, че миналата година са регистрирани около 3 млн. нови електрически автомобила, което е рекорден брой и ръст от 41% спрямо 2019 г. Този скок доведе до общото увеличение на електрическите автомобили по пътищата до над 10 милиона - число, допълнено от приблизително 1 млн. електрически автобуса, микробуса и тежкотоварни автомобила.
Увеличението на продажбите на електрически автомобили през 2020 г. идва, когато световният автомобилен пазар се сви с 16% заради ефектите от пандемията. През първото тримесечие на 2021 г. продажбите на електрически автомобили са били почти два пъти и половина по-високи, отколкото през същия период на 2020 г.
„Въпреки че не могат да свършат работата сами, електрическите превозни средства играят незаменима роля за достигане на нулеви емисии в световен мащаб“, казва Фатих Бирол, изпълнителен директор на IEA. „Настоящите тенденции в продажбите са много обнадеждаващи, но нашите общи климатични и енергийни цели изискват още по-бързо навлизане на пазара.“
Бирол призова правителствата да използват пакетите за икономическо възстановяване от COVID-19, за да инвестират в производството на батерии и развитието на широкоразпространена и надеждна инфраструктура за зареждане.
IEA заяви, че потребителските разходи за електрически автомобили през 2020 г. възлизат на 120 млрд. долара, което е увеличение с 50% в сравнение с 2019 г., като мерките за държавна подкрепа, предназначени да насърчат покупките на електрически превозни средства, възлизат на 14 млрд. долара. Това обаче е петата поредна година, в която сумата намалява като дял от общите разходи.
„Дори държавните субсидии да останат важни за стимулиране на продажбите на електрически превозни средства, те все повече се ръководят от потребителския избор“, добави той.
Поемайки Тесла
По света властите се стремят да увеличат броя на автомобилите с ниски и нулеви емисии по пътищата си в опит да се справят със замърсяването на въздуха и да се отдалечат от двигателя с вътрешно горене. Великобритания, например, обяви планове да спре продажбата на нови дизелови и бензинови автомобили и микробуси от 2030 г.
Междувременно „Стратегията за устойчива и интелигентна мобилност“ на Европейската комисия иска поне 30 млн. коли с нулеви емисии на пътя до 2030 г.
Изправени пред тези цели, големите автомобилни производители се стремят да увеличат предлагането на електрически превозни средства и да предизвикат лидера в този сегмент - Tesla на Илон Мъск.
Миналия месец германският автомобилен гигант Volkswagen обяви планове за създаване на шест гигафабрики, които според компанията ще могат да произвеждат акумулаторни клетки с комбинирана енергийна стойност от 240 гигаватчаса годишно в Европа до края на десетилетието. Компанията също така обеща да разшири своята инфраструктура за зареждане в Европа, Северна Америка и Китай.
През март изпълнителният директор на Volkswagen Group Херберт Дийс отхвърли идеята, че управляваната от него компания може да обедини усилията си с Tesla, казвайки в интервю за CNBC, че германският автомобилен гигант се стреми да върви по своя път.
„Мислим, че можем - имаме нужда от собствен софтуер, собствена технология“, добави той. „И също така, мисля, че Tesla или Илон много мисли ... за своя път напред. Така че не, няма разговори между мен и Илoн Мъск относно обединяването на сили.“