Прероди ли се електрическата мечта в кошмар? Секторът, който хвърчеше, а сега страда
Годината бе тежка за бизнеса с метали, използвани за направата на акумулатори
Годината бе тежка за бизнеса с метали, използвани за направата на акумулатори. Цените на лития, никела и кобалта се сринаха през 2023 г. и продължиха да се понижават постоянно през 2024 г. Секторът, който някога се надпреварваше да прави нови доставки, затваря мини и отлага проекти, тъй като ниските цени се отразяват на кривата на разходите, пише Reuters.
Пътят към електрическото бъдеще се оказа много по-трънлив от очакваното, тъй като търсенето от страна на важния сектор на електрическите превозни средства не оправда очакванията. Историята може да бъде погледната и от друг ъгъл – на огромно свръхпредлагане с твърде много нови мощности, пуснати в експлоатация в напълно неподходящ момент.
И именно дисциплината на предлагането или липсата на такава ще определи дали през 2025 г. ще има възстановяване на цените.
Електрически превозни средства
Световният пазар на електрически превозни средства все още се разширява. По данни на консултантската компания Rho Motion ноември е бил поредният рекорден месец с 1.8 млн. продадени единици. Глобалният ръст на продажбите през първите 11 месеца е впечатляващ – 25% спрямо 2023 г.
Но положителните заглавия прикриват две нежелани истини за сектора на металите за батерии.
Китай все още е основният двигател на революцията в областта на електрическите превозни средства, а западните пазари се борят да наберат скорост.
Докато продажбите в Китай поставиха нов месечен рекорд през ноември, тези в Съединените щати и Канада се увеличиха само с 10% на годишна база през ноември, а тези в Европа дори бяха по-ниски.
Западните потребители все още се нуждаят от стимул, за да преминат от двигател с вътрешно горене към електрическо задвижване. Продажбите на превозни средства на нова енергия в Германия се сринаха тази година, след като субсидиите бяха внезапно премахнати в края на 2023 г.
Субсидиите в САЩ може да отпаднат през следващата година, ако Доналд Тръмп изпълни заплахата си да отмени политиката на администрацията на Байдън за електрическите превозни средства.
Втората проверка на реалността е, че много купувачи на електрически превозни средства, особено тези на критичния китайски пазар, избират хибриди или plug-in хибриди вместо електрически превозни средства с батерии.
Те имат батерии с размер около една трета от тези, използвани в моделите с чиста батерия, което означава сходно по размер намаляване на всички метални катодни материали.
Един химически експеримент
Известна компенсация за търсенето на литий идва от нарастващия пазарен дял на литиево-желязо-фосфатните (LFP) батерии, които според Международната агенция по енергетика са съставлявали две трети от всички продажби на електромобили в Китай през миналата година.
LFP батериите са по-евтини от богатите на никел химикали и китайските производители на батерии са подобрили техните характеристики до такава степен, че последният модел Shenxing Plus на CATL може да се похвали с пробег с едно зареждане от над 1000 км.
Те обаче са лоша новина за пазарите на никел, кобалт и манган.
По данни на консултантската компания Adamas Intelligence през октомври количеството литий, пуснато на пазара при продажбите на нови електромобили, е било почти 48 000 метрични тона, което е с 28% повече на годишна база.
Разполагането на никел, манган и кобалт обаче е нараснало съответно само с 10%, 4% и 2%, което отразява както преминаването към хибриди, така и промяната в химическия състав на батериите.
Потокът от доставки
По-слабото от очакваното търсене в сектора на електрическите превозни средства, особено извън Китай, съвпадна със скок на предлагането в целия спектър на металите за акумулаторни батерии.
Nickel West на BHP трябваше да бъде демонстрационният център за зелени метали на компанията. Той обаче бе затворен през октомври поради ниските цени, причинени от масовото свръхпроизводство в Индонезия.
Китайските производители на никел направиха технически скок в преработката на сравнително нискокачествената индонезийска руда в метал от клас I с висока чистота. Според Macquarie Bank комбинираното китайско-индонезийско производство ще нарасне с 30% през тази година.
Поне индонезийските власти дадоха признаци на дисциплина в предлагането, като ограничиха квотите за добив и наложиха мораториум върху одобряването на нови преработвателни предприятия.
Китайската CMOC Group, най-големият производител на кобалт в света, изглежда не обръща внимание на ценовата имплозия. За периода януари-септември тя отчете производство от 84 700 тона, което е с 37 000 тона повече от предходната година.
Свръхпредлагането на пазара на кобалт е толкова голямо, че китайските мениджъри на запаси са успели да набавят значителни количества без очевидно въздействие върху пазара.
Китайските производители на литий също се противопоставят на съкращаването на производството. Много от тях са вертикално интегрирани, което означава, че загубите в земята могат да бъдат компенсирани с печалби по веригата на преработка.
Дори и да се отчетат многобройните ценови загуби сред западните оператори, според консултантската компания Benchmark Mineral Intelligence през 2025 г. предлагането на литий все още се очаква да надхвърли търсенето за трета поредна година.
Превишението на предлагането би трябвало да се свие до по-малко от 1% от търсенето в сравнение с близо 10% през миналата година, което може да ограничи по-нататъшното отслабване на цените.
За разлика от това, излишъкът в предлагането на пазарите на никел и кобалт рискува да се превърне в структурен, докато производството не се приведе в по-тясно съответствие с търсенето.
Търговско напрежение
Предвид тази негативна динамика на търсенето и предлагането не е трудно да се разбере защо консенсусът на анализаторите е за още по-голям спад на производствените цени през следващите месеци.
Китай е доминиращ играч и на трите пазара и не показва признаци, че ще се откаже от собствените си мечти за електричество.
Това обаче е точка на нарастващо напрежение в отношенията със Съединените щати.
Окончателният доклад на Групата за политика в областта на критичните минерали, част от Специалния комитет за американско-китайските отношения, обвинява китайските производители на литий, че понижават цените „чрез комбинация от дъмпинг и свръхпроизводство“.
В доклада се казва, че Китай „използва ценови контрол, вертикална интеграция и значителни бариери за навлизане на пазара, за да предотврати конкуренцията“.
Джо Байдън и Доналд Тръмп може и да не са съгласни по отношение на електромобилите, но има забележително двупартийно съгласие относно необходимостта от изграждане на местен капацитет за производство на метални батерии и разхлабване на хватката на Китай върху глобалната верига за доставки.
Тръмп 2.0 вероятно ще увеличи комбинацията от федерални разходи и мита върху китайските метали, които администрацията на Байдън прилагаше.
Търговската политика на САЩ ще добави още една движеща се част към и без това сложната динамика на пазара на акумулаторни метали.
Всъщност, ако стените на американските мита се издигнат достатъчно високо, съществува риск глобалният пазар да започне да се раздробява на китайски и американски ценови сфери.