ЕС иска да забрани колите на дизел и бензин до 20 години
Съюзът затяга контрола, след като вредните емисиите от автомобилния транспорт през последните години са се увеличили повече от очакваното
Европейският съюз се очаква да предложи мерки, които са част от обширен климатичен пакет за края на продажбите на бензиновите и дизелови автомобили в рамките на 20 години, както и план за ускорено преминаване към електрически превозни средства, предава Reuters.
Много производители на автомобили вече обявиха огромни инвестиции в електрификация, отчасти в очакване на по-строги цели за емисиите, но те искат да знаят дали ЕС ще ги подкрепи чрез изграждане на обществени зарядни станции и колко скоро предвиждат хибридните електрически / горивни автомобили да бъдат премахнати.
До 2040 г. повечето модели на автомобилните производители така или иначе ще бъдат доста електрифицирани“, заявява Ник Паркър, управляващ директор в консултантската компания AlixPartners. „Въпросът е дали ЕС ще принуди или ще остави производителите да решат сами кога това да се случи“, пояснява той.
Миналия месец Volkswagen AG заяви, че ще спре да продава автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа до 2035 г. и малко по-късно в Китай и САЩ, като част от програмата за преминаване към електрически превозни средства.
Миналата седмица пък Stellantis, световен производител номер 4 в света, заяви, че ще инвестира повече от 30 милиарда евро до 2025 г. за електрификация на своя състав.
Но въпреки напредъка емисиите от автомобилния транспорт в ЕС всъщност са се увеличили през последните години и новите мерки имат за цел да приведат сектора в съответствие с общата стратегия на Блока за достигане до нулеви емисии до 2050 г.
Европейската комисия ще представи по-късно обвързващи цели за емисиите, които на практика правят невъзможна продажбата на нови превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, в блока от 2035 или 2040 г., според източници запознати с дискусията.
Съществуващата цел за намаляване на емисиите на CO2 с 37.5% от настоящите нива до 2030 г. се очаква да бъде заменена с намаление между 50% и 65%.
Недостигът на зарядни станции
Миналата година продажбите на автомобили с ниски емисии нараснаха в Европа, дори когато пандемията от COVID-19 попречи на общите продажби на превозни средства, а един от всеки девет продадени нови автомобила беше електрически или включен хибрид.
Пълната електрификация обаче все още е далеч. Дори когато купувачите могат да си позволят значителната ценова премия за частично или изцяло електрическо превозно средство, мнозина са възпирани от „притеснения за обсега“ поради липсата на обществени зарядни станции.
Автомобилните производители са телеграфирали, че ще приемат по-строги цели за емисии само в замяна на „огромни публични инвестиции в зарядни устройства“.
Очаква се Брюксел да предложи законодателство, което да изисква от страните да инсталират обществени пунктове за зареждане на определени разстояния по главните пътища.
Крайната дата за двигателите с вътрешно горене увеличава натиска върху ЕС и държавите членки, които трябва да се погрижат за развитието на инфраструктурата за зареждане“, каза Патрик Хюмел, анализатор в UBS. „Не може автомобилните производители да се налага да създават станции за зареждане сами.“
Някои европейски производители на автомобили като BMW и Renault са инвестирали сериозно в plug-in хибриди – които имат както двигатели с вътрешно горене, така и електрически двигатели – като начин за справяне с този проблем в средносрочен план.
Но тъй като зелените пълномощия на хибридните автомобили стават все по-оспорвани, те се страхуват, че голяма част от тази инвестиция ще бъде пропиляна, ако бъдат принудени да ги премахнат твърде рано.
AlixPartners изчислява, че за периода от 2021 до 2025 г. производителите и доставчиците на автомобили в световен мащаб ще инвестират 330 милиарда долара в електрификация, което е с 41% повече от прогнозата за 250 милиарда долара за периода от 2020 до 2024 година.
Всички предложения на Комисията ще трябва да бъдат договорени и одобрени от държавите-членки на ЕС и Европейския парламент.