Еврото ще доближи българските цени на имотите до европейските
Bulgaria Sotheby’s International Realty отчита много голям интерес от европейски купувачи към жилища в България
Христо Ангелков, официален представител на Sotheby's за България:
Международният бранд Sotheby's International Realty (SIR) официално навлезе на българския пазар преди година. За дейността на компанията в България, развитието на имотния пазар, както и как ще се отрази приемането на eврото върху него, разговаряме с Христо Ангелков, официален представител на Sotheby's за България.
Представителството на Sotheby’s International Realty за България навърши една година. Как оценявате постигнатото от компанията за това време?
Както сте запознати, нашата компания "Ирис Естейтс" е на пазара от 1993 г., a през 2021-ва се ребрандирахме на Bulgaria Sotheby’s International Realty. През всичките тези години ние сме натрупали много опит и база данни от клиенти и имоти, с които работим и сега, като разширяваме нашето портфолио всеки ден. Реших да заложа на развитието чрез най-големия международен бранд в средния и високия сегмент на жилищните имоти и поради тази причина станахме част от мрежата. През последната година забелязваме голяма разпознаваемост и все повече наши клиенти започват да ни търсят с интерес за покупка извън България или да ни доверяват имотите си на местния пазар.
Защо този международен бранд има потенциал да бъде лидер на пазара в България?
Sotheby’s International Realty е световен лидер в средния и високия сегмент на жилищните имоти с 1000 офиса в 78 държави и над 25 000 сътрудника. За миналата година компанията има осъществени над 204 милиарда долара в продажби. В много голям процент от държавите, в които присъства компанията, е лидер на пазара, което ще се случи и в България след определен период.
Какъв е Вашият бизнес модел? Кои са неговите силни страни и кои са най-големите предизвикателства, пред които се изправяте?
В нашата компания ние прилагаме международните практики на бранда в съчетание с местния бизнес модел и начин на работа. Компанията на световно ниво е инвестирала много в маркетинг и дигитализация, като ние се възползваме от тяхното ноу-хау. Създаваме различен метод на работа и структура, които се отличават от нашата конкуренция, осигурявайки на нашите служители добри условия и работа в екип. По този начин ние предлагаме на нашите клиенти най-добро обслужване и внимание към детайла. Чрез офисите ни в различни държави ние имаме възможността да представим България и да привлечем инвестиции, като това е най-голямото предизвикателство – да насочим интерес към нас. Вече забелязваме много голям интерес от страни в Европа към покупка на имоти в България.
Каква е стратегията Ви за развитие на компанията в България?
Ние се насочваме към няколко основни направления. Първото е местният пазар, на който предлагаме най-добрите услуги на нашите клиенти – продажби и наеми на къщи, апартаменти, сгради и парцели. Цялостен процес – от подготовка за продажба или наем до приключване на сделката. Проучване на целия пазар за нашите клиенти купувачи и представяне на пълен набор от оферти, съобразени с тяхното търсене.
Второто са услугите за строители и инвеститори – от фаза дизайн на проекта и насоченост към клиента до маркетинг кампании и продажби. Чрез мрежата ни от офиси продаваме обекти ново строителство на целеви пазари като Германия, Австрия, Скандинавските страни, Англия, Израел и други.
Имаме и възможност да предложим на българи с интерес за инвестиции извън страната обслужване и ексклузивни имоти навсякъде по света, както и да осъществим продажба на имоти, които притежават извън България.
Кое е най-важното правило при инвестицията в недвижими имоти?
Основното правило в нашия сектор е местоположението. Първия фактор, който се взима в предвид. Следва изложение, етажност, услуги, общи части и тип сграда. Нашите консултанти са обучени да преценяват стойността и потенциала на всеки имот, за да го насочат към правилната реализация. При първа среща със собственик на имот ние първоначално извършваме пълен правен анализ, за да сме сигурни, че имота който предлагаме е с изрядни документи, в последствие консултираме собственика как да го подготви за най бърза реализация на пазарна цена. Извършваме професионално заснемане и ако е необходимо до оборудване и освежаване.
Как оценявате пазара на недвижими имоти в България?
За момента пазарът е стабилен, има леко забавяне само в имотите ново строителство, но след Акт 14 и те се реализират. Банките все още не са повишили драстично лихвите и това не се очаква да се случи скоро на нашия пазар. Най-голямо е търсенето на имоти, които са готови за ползване и нанасяне.
Какво влияние на имотния пазар ще окаже приемането на еврото в България?
Все още може да се каже, че в България цените на недвижими имоти поддържат най-ниски нива в сравнение с цяла Европа. Заради очакваното приемане на еврото вероятно през 2023 г. цените плавно ще се покачват и когато влезем в еврозоната ще имаме едно по-драстично повишаване до достигане на нива, близки до цените в Западна Европа.
Компанията, която представлявате, представи ексклузивно един от най-новите проекти в столицата – „Театрална Парк Резидент“. С какво този проект е уникален?
Както споменах, най-важният фактор е местоположението. Възможностите за строителство в центъра на София са силно ограничени и един нов комплекс като „Театрална Парк Резидънс“ е изключително интересен за бъдещите си обитатели. Сградата ще предлага всички удобства за живущите, като ресторант с градина, супермаркет и всички обслужващи дейности към него – фитнес с лоби бар и вътрешен парк. Проектът е предвиден да бъде на 14 етажа с 511 паркоместа, като е ориентиран изцяло на юг с прекрасна панорама към Витоша и парка. Метростанция, парк Заимов, Докторски паметник и Александър Невски са в непосредствена близост.
Какви са бъдещите планове на Sotheby's International Realty Bulgaria?
Целта ни е да станем лидер на местния пазар и да покажем потенциала на България, привличайки инвестиции от външни пазари, чрез мрежата ни от офиси.