Защо Г-7 всъщност се простреля в крака с ценовия таван за руския петрол
Множество кораби в сянка ще помогнат на Русия да заобиколи мярката на най-богатите държави
Русия може да има достъп до достатъчно танкери, с които да транспортира по-голяма част от петрола си и на практика да заобиколи ценовия таван на Г-7, целящ ограничаване на приходите на Москва. Това коментират пред Reuters американски служители и представители от индустрията.
Страните от Групата на седемте най-големи икономики се съгласиха миналия месец да наложат пределни цени на руския петрол от 5 декември. Те обаче се сблъскаха с опасенията на основните играчи в глобалната индустрия, че този ход може да парализира търговията в световен мащаб.
Месеци на дискусии между Съединените щати и тези застрахователни, търговски и корабни фирми смекчиха опасенията относно излагането им на санкции, но всички страни вече осъзнават, че Русия може до голяма степен да заобиколи плана със собствените си кораби и услуги. Нито прогнозите за устойчивостта на руската петролна търговия, нито подробности за дискусиите между Вашингтон и глобалната петролна индустрия и тази на услугите не са били публикувани досега.
Оценките, че 80-90% от руския петрол ще продължи да тече, избягвайки рестриктивния механизъм, не са неразумни, каза служител на Министерството на финансите на САЩ, пожелал анонимност. В резултат на това износът на руски суров петрол и рафинирани продукти може да бъде ограничен с между 1 и 2 млн. барела на ден, обяснява той пред Reuters. За сравнение, Русия е изнасяла по над 7 млн. барела на ден през септември.
Таванът може да създаде финансови и технически затруднения за Русия, но също така би лишил света от 1-2% от световното предлагане на суровината, точно когато инфлацията расте и се задава рецесия.
Съединените щати имат сведения за кораби, които променят страните си на произход, както и за търговски субекти, които са преместени извън страните от Г-7, за да избегнат тавана, добави служителят. Русия ще има по-големи разходи, за да извършва по-дългите пътувания, а товарите ще бъдат пренасочени към ниско ниво на застраховане и финансиране – това поне дава доза оптимизъм на САЩ. Русия пък ще бъде принудена да продава в рамките на тавана на цените продължително време.
Флот в сянка
Ветерани от промишлеността и политиката виждат бариери пред тавана, който първоначално се очакваше да постави под прицел цялата руска търговия с петрол. Сега обаче изглежда, че пределите на мярката може да бъдат значително ограничени.
„На теория има достатъчно голям флот в сянка, с който руският петрол може да бъде транспортиран и след 5 декември“, коментира Андреа Оливи, глобален ръководител на морски товари в Trafigura
Много от тези кораби в сянка ще могат да се самозастраховат или ще могат да бъдат застраховани от руската P&I“, добави той, имайки предвид застраховката за защита и обезщетение.
Банката JP Morgan смята, че въздействието на тавана на цените ще е слабо, тъй като Русия почти напълно може да заобиколи забраната чрез китайски, индийски и свои собствени кораби (чиято средна възраст е почти две десетилетия – сравнително стари по стандартите за корабоплаване). Очакванията на анализаторите са, че мярката може да намали руския износ през декември само с 600 хил. барела на ден спрямо септември.
Не само корабите, но и услугите, необходими за тяхното поддържане, са в ход, според Норберт Рукер, ръководител в швейцарскката Julius Baer.
Търговците на руски петрол вече не са в Швейцария, Женева или Лондон. Те идват повече от Близкия изток. Ако погледнете азиатските купувачи на петрол, корабите, застраховките – всичко това, изглежда, се прави все повече от Азия“, каза Рукер.
Изстрел в крака?
Планът на Г-7 за таван на цените бе договорен през септември, а преди това прокаран от САЩ, които го представиха пред играчите в индустрията като начин за пълна забрана на руски доставки за ЕС.
P&I услугите (застраховката за защита и обезщетение), които се съобразяват със законодателството на съюза, застраховат 95% от световната търговия с петрол по кораби, което означава, че ходът на ЕС може да е спрял по-голямата част от износа на Русия.
Това може да се е отразило като бумеранг обратно на санкциониращите държави, защото цените на енергията скачат на фона на дълбока криза на разходите на живот и потенциална глобална рецесия.
Компаниите в застрахователната и корабната индустрия все още се виждат изложени на риск от санкции, които биха могли да обърнат търговията. ЕС ратифицира тавана на цените този месец, но подробности за прилагането му все още липсват.
Американският служител, пожелал анонимност, каза, че мярката е специално създадена, така че да е лесно за фирмите да проверят или удостоверят, че цените са били договорени под определения таван. Ограничението, добави той, няма за цел да бъде наказателно спрямо индустрията и ще им позволи да запазят атестациите, а не да ги принуждават да ги подават в централен регистър.
Това би било достатъчно небрежно, за да позволи на застрахователите да поискат от купувачите на руски петрол да се ангажират писмено, че продажбите ще се извършват на или под тавана на цената за периода на тяхната застраховка.
Един представител на индустрията, запознат с въпроса, разглежда тази политика за атестиране като „положителна“ и вярва, че Вашингтон вече разбира, че застрахователите не могат сами да наложат политиката. Друг каза, че след като остават шест седмици преди санкциите да влязат в сила, застрахователната индустрия все още има нужда от повече подробности за това как ще работят атестациите и е загрижена, че регламентите на ЕС все още не споменават процеса или не определят техните задължения.
Даниел Ан, бивш главен икономист в Държавния департамент на САЩ, отбеляза, че страните, които санкционират Русия, са надценили контрола си върху световната търговия с петрол и че промените и поясненията в тяхната политика са насочени към намаляване на самонараняването.
Всичко, което ще направят (Г-7), е да пренасочат петрола... и да затруднят живота на всички останали, което така или иначе се случва в момента. Това ще бъде по-малко вредно от пълната забрана за внос по море. Те се простреляха в крака, но сега се опитват да превържат раната“, каза Ан.