Глобалният интернет на Мъск се разпространява все по-бързо
Проектът Starlink ще доставя връзка по целия свят, а голямата цел е да помогне за финансирането на мисията до Марс
Проектът Starlink на Илон Мъск за предоставяне на интернет по целия свят набира забележителна скорост. Милиардерът съобщи в Twitter, че спътниковата услуга вече доставя широколентова връзка до 100 000 активни сателитни терминала. Това е невероятно темпо за капиталоемкия бизнес на космическата компания SpaceX.
Идеята бе официално задвижена през ноември 2019 г., а година по-късно започна и предоставянето на бета версия на услугата до избрани крайни клиенти срещу цена от 99 долара месечно. Досега SpaceX е пуснала над 1700 спътника в орбита, в допълнение към изпратени 100 000 терминала. Според информацията е получила и над половин милион допълнителни поръчки за използването на услугата си, която вече е достъпна в 14 страни.
100k terminals shipped!https://t.co/Q1VvqVmJ2i
— Elon Musk (@elonmusk) August 23, 2021
Президентът и оперативен директор на SpaceX Гуин Шотуел обяви през февруари 2020 г., че компанията вероятно ще отдели своя сателитен бизнес Starlink, като може да и да го листне на борсата през идните години. Инициативата вече е капиталоемка за SpaceX. През 2018 г. Шотуел прогнозира, че на космическия играч ще му струва около 10 милиарда долара или повече да изгради мрежата Starlink.
Бързината, с която SpaceX развива услугата си, е донякъде обяснима с възможността компанията да изстрелва сателитите на борда на собствената си ракета Falcon 9. Тази вертикална интеграция е ключова част от стратегията на космическия играч, отбелязва TechCrunch. В бъдеще се планира да започне да се използва ракетата Starship, която може да извежда в откритото пространство повече полезен товар.
Много от бета клиентите на Starlink живеят в отдалечени или селски райони, където достъпът до конвенционален широколентов интернет е ограничен или липсва. За услугата клиентите плащат предварителна цена от 499 долара, която включва осигуряването на потребителски терминал, стойка, Wi-Fi рутер, захранване, кабели и монтаж.
Въпреки че бързият растеж на Starlink отразява агресивната стратегия на компанията, това е само началото на проекта. Целта на SpaceX е да има около 30 000 спътника, чрез които да предоставя интернет на милиони клиенти по света. Идеята е по този начин не само да се гарантира добра онлайн връзка в отдалечените райони, които остават непривлекателни за телекомите, но и да се помогне за финансирането на голямата мечта на Мъск – първата мисия до Марс.