Greenliner – „зелените“ полети, които могат да променят авиацията
Новото устойчиво авиационно гориво обещава 80% редукция на вредните емисии, но употребата му е ограничена от редица предизвикателства
Докато някои делегати на конференцията за климата COP27 миналата седмица бяха критикувани заради решението си да използват частен самолет за полета до Египет, други пристигнаха в страната на борда на такива, захранвани изцяло с устойчиво авиационно гориво. Полетите „без емисии“ са част от програма, наречена Greenliner и управлявана от Etihad Airways – националният превозвач на Обединените арабски емирства, пише CNN.
Търговската авиация е отговорна за малко над 2% от глобалните емисии на въглероден диоксид през 2021 г., което предполага, че тя има скромен принос за изменението на климата. Но това число не казва всичко, тъй като пътуването със самолет влияе върху климата не само чрез отделянето на въглеродни емисии. Смята се, че въздействието му в бъдеще ще се увеличи, тъй като все повече хора ще искат да летят.
Докато възобновяемата енергия и електрическите превозни средства предлагат ясен път за декарбонизиране на сектори като производство на електроенергия и автомобилен транспорт, това не е толкова лесно за авиационната индустрия. В резултат, тя вероятно няма да постигне своята цел за нетни нулеви емисии до 2050 г., разчитайки на устойчивото авиационно гориво (SAF).
Направено от отпадъчни продукти, то може да ограничи емисиите средно с 80%, но в момента представлява само 1% от световната употреба на авиационно гориво. Така че нещо трябва бързо да се промени. Ето защо SAF е един от ключовите елементи на програмата Greenliner.
По същество това е призив за действие. Идеята се появи в края на 2019 г., за да отправим послание към индустрията – нека опитаме всичко възможно за декарбонизация“, казва Мариам Ал-Кубаиси, ръководител на отдела за устойчивост в Etihad.
Програмата е базирана на Boeing 787 Dreamliner, но Etihad има подобна инициатива, наречена Sustainable50, базирана на Airbus A350. От стартирането си Greenliner подкрепя употребата на SAF и се фокусира върху други екологични проблеми, като пластмасови отпадъци и неефективни полетни маршрути.
Наименованието Greenliner често се използва за обозначаване на конкретен самолет – 787, който Ал-Кубаиси нарича „талисман“ на програмата. Не е изненадващо, че той е боядисан в зелено – което според нея е начин да се предотвратят обвиненията в т.нар. грийнуошинг (б.р. – от greenwashing или green sheen – термини, които обозначават употребата на маркетинг и PR за убеждаване на обществеността, че продуктите, целите и политиките на организация са щадящи за околната среда, когато всъщност това не е така).
Всеки проект, който авиокомпания би стартирала, винаги ще бъде разглеждан внимателно под егидата на „зеленото измиване“. Боядисването на самолета в зелено бе начин да оспорим това и да кажем, че е посветен на определена цел. Ние признаваме нашите емисии. Казваме „да, ние сме основен източник на емисии, но правим нещо по въпроса“, обяснява Мариам Ал-Кубаиси.
Бързо решение
Etihad превози делегати до Шарм Ел Шейх в Египет, където се проведе COP27, като добави междинно кацане към редовната си услуга от Вашингтон до Абу Даби. Полетът бе наречен беземисионен, тъй като на теория излиза, че се захранва изцяло от SAF – на практика обаче самолетите всъщност са използвали традиционно авиационно гориво. Объркването идва от сложната система, по която Etihad борави със SAF, описана по-долу.
Очевидният абсурд подчертава предизвикателствата както с инфраструктурата за SAF, така и с комуникационните екологични инициативи. Настоящите разпоредби забраняват на търговските полети да използват повече от 50% SAF, тъй като не всички двигатели са сертифицирани за по-високи концентрации. Освен това не всички летища разполагат с инфраструктура за него, а в добавка – екологичното гориво трябва да идва от производствено съоръжение, разположено относително близо до аеропорта, за да се избегне елиминирането на нулевите емисии от полета от тези от транспортирането му.
Каква е схемата на Etihad, чрез която постига беземисионни полети? Всъщност тя купува достатъчно SAF за захранване на полета, но не използва цялото гориво, а го доставя на международното летище в Лос Анджелис, разполагащо с необходимата инфраструктура и съоръжения. Там SAF се интегрира в системата за презареждане с традиционно гориво и се използва от всеки самолет, който презарежда в този ден. Тази система се нарича Book & Claim и в момента е единственият начин полет да обяви, че използва 100% SAF. Емисиите просто се компенсират другаде, а не на този конкретен полет.
Ал-Кубаиси нарича това „бързо решение“, докато разпоредбите не се променят, но за да стане SAF по-широко разпространено, е необходим по-голям пробив.
Цената на SAF е четири до пет пъти по-висока от тази на конвенционалното авиационно гориво, а доставките са ограничени. Само два органа имат право да го сертифицират, така че докато правителствата не се намесят, за да стимулират производството, SAF ще продължи да бъде ограничено“, заяви тя.
Etihad използва широко SAF в поредица от „еко полети“ на борда на самолетите 787 и A350. Най-екологичният полет на авиокомпанията – от Лондон до Абу Даби на 23 октомври 2021 г., според Etihad, е постигнал 72% общо намаление на емисиите чрез използване на 38% SAF (чрез схемата Book & Claim). На борда се предприемат и множество други еко мерки, като намаляване на пластмасата за еднократна употреба с 80% и доставка на багаж чрез електрически возила. Това е и първият търговски полет, който тества нов начин за борба с емисиите чрез използване на навигация и изкуствен интелект, за да се избегне образуването на кондезационни следи.
Това са следи от изпарения, които се образуват, когато ледените кристали се слеят с изгорелите газове, отделяни от самолетните двигатели. Те водят до образуването на временни облаци, които улавят топлината, допринасяйки значително за ефекта на затопляне от пътуването със самолет. В този случай промяната на маршрута или надморската височина може да помогне значително.
„Затоплянето, което избягвате, като просто добавите малко повече време към пътуването, е до 60%, ако не и повече. Хубавото е, че се съставя чрез специфични алгоритми, които правят системата все по-умна с всяка употреба“, казва Ал-Кубаиси.
По-зелено бъдеще?
Еко полетите на Etihad изпробват набор от технологии и техники, насочени към намаляване на емисиите, като стартиране на двигателя в последния момент, измиването му със специална пяна и други.
Много от тези прийоми са навлезли и в ежедневните операции на Etihad, която получава признание за тези усилия, като е обявена за „Екологична авиокомпания на 2022 г.“ на годишните награди Airline Ratings.
Според Джефри Томас, главен редактор на Airline Ratings, Etihad е показала „ясно лидерство в стремежа си към устойчиви полети“.
Все още обаче има много какво да се направи. Това е индустрия, която необезпокоявано замърсяваше в продължение на много години и е крайно време да поемем отговорността си и да се декарбонизираме”, признава Ал-Кубаиси.
„Надявам се, че ще чуете за повече авиокомпании, които се присъединяват към програмата Greeliner, защото няма значение кой ще го направи първи – важното е кой ще го направи по-добре. Можем да се справим по-добре заедно, защото устойчивостта не е област за конкуренция, а област за сътрудничество“, заключи тя.