Игрите – новото амплоа на Холивуд
Защо имена като Киану Рийвс, Лиъм Нийсън, Кевин Спейси и Норман Рийдъс участват все по-активно в гейм проекти и как това променя развлекателния сектор
В началото видеоигрите бяха затворена субкултура и забавление за гийкове, което не се възприемаше сериозно от повечето хора. Днес те са значим елемент от популярната култура и индустрия за милиарди, чиито приходи изпреварват в пъти тези на традиционния хегемон при забавленията – киното.
Най-печелившите гейм заглавия още в самия ден на премиерата си правят повече пари, отколкото най-касовите филмови хитове – за целия период на излъчването им по кината. По всичко личи, че холивудските актьори следят тези тенденции и все по-често предпочитат роли в популярни игри.
Важно уточнение тук е, че в такива продукции те не играят в традиционния смисъл на думата, а
участват виртуално
със своя образ и глас, възпроизведени в компютърна среда. Но, от друга страна, същото важи и за много кинохитове, които все по-често са доминирани от компютърно генерирани изображения и други визуални ефекти. И ако си мислите, че горното се отнася само за треторазредни артисти, помислете пак. В гейм заглавия можем да видим някои от най-популярните звезди от кино небосвода като Киану Рийвс, Кевин Спейси и Норман Рийдъс, а други като Лиъм Нийсън и Кийфър Съдърланд – да чуем във видеоигри.
С участието си в нашумелия гейм проект Cyberpunk 2077, например, Киану допринесе много за неговата популярност и за последвалия успех, въпреки първоначалните технически проблеми. В играта, разработена от студиото CD Projekt Red, актьорът „играе“ ролята на главния герой Джони Силвърхенд, бивш военен и настояща рок звезда във футуристичната вселена, изпълнена с кибернетични импланти, виртуална реалност и всемогъщи корпорации. Известен с ролята си в „Матрицата“ - също киберпънк класика, но на големия екран, Киану Рийвс пасна много добре и в тематичната видеоигра на полското студио. Още по-любопитно е, че актьорът притежава и компанията ARCH за мотоциклети, чиито виртуални копия пък са включени в играта. Самият той беше активно ангажиран в разработката на проекта, както и в неговото маркетиране.
Норман Рийдъс също предизвика голям интерес, когато беше обявено неговото включване в каста на Death Stranding - първото самостоятелно заглавие на легендарния гейм дизайнер Хидео Коджима, известен с разработката на игри като Metal Gear и Snatcher, преди да създаде собственото си студио. В неговия проект Рийдъс също се превъплъти в главния герой Сам Бриджис – своеобразен куриер, обикалящ постапокалиптична Америка, изпълнена със смъртоносни опасности. Кевин Спейси пък играе антагониста Джонатан Айрънс във футуристичния шутър Call of Duty Advanced Warfare.
За разлика от Спейси, Рийвс и Рийдъс, които участват в игрите както със своите гласове, така и с визуална идентичност, актьорски умения и движения, редица други артисти се включват само с гласа си. Сред тях са Самуел Джаксън, който озвучава Франк Тенпени – основния злодей в играта GTA: San Andreas; Трой Бейкър, участващ в редица знакови заглавия като The Last of Us, Uncharted 4: A Thief's End и Bioshock Infinite; Ашли Джонсън – също в The Last of Us; Кийфър Съдърланд, който е главният герой в Metal Gear Solid V: The Phantom Pain и дори Лиъм Нийсън, който се включва в постапокалиптичната гейм поредица Fallout.
Списъкът с известни актьори, участвали по един или друг начин във видеоигри, продължава и би могъл да запълни цялата страница. Налага се въпросът: На какво светът на гейминга дължи тази експанзия от холивудски знаменитости и какви са техните мотиви да се включат във виртуалните светове за игра? Както вече споменахме в началото, гейм проектите днес могат да бъдат много
по-печеливш бизнес
от киното. Това обаче засяга предимно издателствата и студията за игри. И въпреки че имена като Киану Рийвс и Норман Рийдъс получават сериозно заплащане, като цяло хонорарите на актьорите във видеоигрите все още са по-малки, в сравнение с тези в Холивуд. Очаква се през следващите години тази тенденция постепенно да се променя, но за сега заплащането не е водещ мотив за актьорите да се включат в гейм заглавия.
Не всичко е пари
Като нова и изключително динамична индустрия, която обединява развлеченията и технологиите, сегментът на видеоигрите привлича холивудските звезди по много други начини. Той генерира за тях редица нови възможности да се изявяват по различен начин, в различни формати и медии, както и да достигнат до много по-различна аудитория. Видеоигрите имат разнообразни фенове, които често не се припокриват с тези на популярните филмови продукции. Това позволява на актьорите да бъдат гледани от милиони фенове по света. И не на последно място – от играещи, те се превръщат в изиграни - в образи, в които геймърите могат да се превъплътят по много по-различен и интерактивен начин от този при гледане на филм. А това е съвсем ново изживяване. Към това трябва да прибавим и непрекъснато увеличаващото се качество на видеоигрите – по отношение на геймплей, графика, цялостна визуална среда и всичко останало, което прави човешките образи почти неразличими от тези в реално заснетите филмови кадри. От една страна, актьорите вече не са толкова тясно ангажирани със заснемането на всяка една сцена, но от друга – те могат да бъдат пресъздадени по много повече и по-разнообразни начини в отворените светове на модерните игри.
Друга причина за включването на популярни актьори в гейм проекти е всеобхватният характер на съвременните развлекателни франчайзи, много от които се стремят да обхванат всички жанрове – филми, сериали, книги, комикси, видеоигри и различни мърчъндайз продукти. Така например, в играта Spider-Man от 2002 г., която следва сюжета на едноименния филм, съвсем логично участват и актьорите от кинопродукцията – Тоби Макгуайър и Уилем Дефо. По всичко личи, че с увеличаване влиянието на игрите тази тенденция ще се засилва и тепърва ще виждаме все повече актьори, участващи по един или друг начин във виртуалните светове. Тенденция, от която могат да спечелят много както самите артисти, така и гейм заглавията, в които те ще се появят.