Инфраструктурата на България през 2024 г: Ретроспекция на важните събития
АПИ пусна за движение нов участък от пътя Видин – Ботевград и още акценти от сферата на инфраструктурата през 2024 г.
През 2024 година инфраструктурният сектор в България бе белязан от редица събития. Сред акцентите на годината бяха одобрението на финансиране за стратегически обекти като „Дунав мост 3“, задвижването част от трасето на магистрала „Струма“ през Кресна, откриването на нови участъци от пътища и тунели, както и подготовката за големи бъдещи инфраструктурни проекти.
В същото време, забавяния, увеличаване на разходите и разследвания за финансови злоупотреби предизвикаха обществено недоволство и изисквания за по-голяма прозрачност и ефективност.
Годината показа, че развитието на инфраструктурата остава ключов двигател за икономическото развитие, но успехът зависи от устойчиво планиране, стриктен контрол и ясна визия за бъдещето на транспортната мрежа в България.
„В 12 без 5“: Кабинетът оттегли спорния си проект за узаконяването на незаконни строежи
„В 12 без 5“ правителството се отказа от собствената си идея да узакони незаконните инфраструктурни обекти, изпълнявани по времето на ГЕРБ без необходимите строителни книжа и по порочните инхаус договори. Това стана ясно от решение на кабинета "Денков – Габриел", с което оттегля текстовете си. Решението бе обявено от зам.-председателя на Народното събрание Росица Кирова точно преди да бъде гласувано на първо четене в пленарната зала.
EK одобри 7 млн. евро за бъдещия „Дунав мост 3“
Предпроектното проучване за изграждането на трети мост на р. Дунав (втори при Русе) е сред одобрените проекти за финансиране по линия на военния компонент на Механизма за свързаност на Европа. Европейската комисия съобщи в сряда, че бъдещият Дунав мост 3 между България и Румъния ще получи 6.9 млн. евро. Преди това обаче трябва всички страни членки трябва да одобрят инвестицията.
„Стъпка напред към свързаност“: Тунел „Железница“ е отворен за движение (галерия)
Емблематичният тунел „Железница“ на магистрала „Струма“ най-после се пуска изцяло за движение. На официална церемония регионалният министър Андрей Цеков връчи удостоверението за ползване на председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Ясен Йорданов. Официалната част мина със словесна престрелка между управляващите в лицето на премиера Николай Денков и председателя на Народното събрание Росен Желязков.
„Нормална свързаност“: АПИ пусна за движение нов участък от пътя Видин – Ботевград (видео и снимки)
Агенция „Пътна инфраструктура“ официално отвори за движение малък участък от скоростния път Видин – Ботевград. Става въпрос за 13.6-километровата отсечка между селата Макреш и Бела, като километър от нея струва над 25 млн. лв. На церемонията присъства регионалният министър Андрей Цеков, който заяви, цитиран от БТА, че „сме една идея по-близо да имаме нормална свързаност между София и Видин.“
Вече се изработват техническите проекти за „Струма“ през Кресна
Строежът на дългоочакваната магистрала „Струма“ през Кресна ще започне с лявото платно – от Кулата за София – както и с обхода на гр. Кресна. В момента се изготвят технически проекти и са изплатени аванси за над 110 млн. лв., съобщиха от Министерство на регионалното развитие за Economic.bg.
Последното парче от магистрала „Европа“ получи разрешение за строеж
Последните 3 километра от магистрала „Европа“ в отсечката между Сливница и Софийския околовръстен път вече имат издадено разрешение за строеж. Това стана ясно от думите на служебния регионален министър Виолета Коритарова по време на официалната реконструкция на ГКПП „Калотина“.
АПИ подписа договор за проект на тунел под Петрохан
Агенция „Пътна инфраструктура“ подписа договор с фирма „Трансконсулт-22“ за изработване на разширен идеен проект за скоростен път Монтана – София с тунел под Петрохан. Стойността е малко над 3.5 млн. лв. без ДДС, а срокът на изпълнение – една година. Подписването се случва 10 месеца след обявяването на търга и почти 3 месеца след решението за определяне на изпълнител.
АПИ започва да сключва договори по пътните мегатъргове на кабинета „Донев“
Агенция „Пътна инфраструктура“ ще сключи договори за пътно поддържане по търговете, стартирани преди една година от служебния кабинет „Донев“ на стойност над 3.6 млрд. лв. Въпреки че те бяха прекратени на два пъти с различни мотиви от старото ръководство, назначено от бившия регионален министър Андрей Цеков, в последните месеци Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС) са излезли с решения по част от тях. Компетентните органи са отхвърлили мотивите за стопирането им.
Тихомълком АПИ пусна поръчка за основен ремонт на пътища за 2.25 млрд. лв.
В последните 3 години се превръща в традиция Агенция „Пътна инфраструктура“ да пуска тихомълком милиардни поръчки или да подписва тайно договори за големите инфраструктурни обекти. Подобен прийом е използван и сега. В сряда АПИ е пуснала поръчка на стойност 2.25 млрд. лв. без ДДС за основен ремонт и реконструкция на републиканската пътна мрежа през следващите 4 години. За нея не е публикувана информация – нито като новина на сайта, нито с прессъобщение до медиите, както Агенцията прави за други, много по-малки поръчки.
След тестове: Тол камерите са готови да засичат скорост
Тол системата е технически готова да засича средна скорост. Това става ясно от първите проведени тестове. Те са направени на участък от Северната скоростна тангента в София в периода между 18 и 23 октомври, съобщават от Министерство на регионалното развитие. За момента обаче тя е далеч от това да започне да функционира и да санкционира, тъй като новостите не са въведени в законодателството, а и все още не е сертифицирана напълно.
Седем нови свлачища: Пускането на отсечката Мездра – Лютидол се отлага
Отсечката между Мездра и Лютидол, която е част от скоростния път Видин – Ботевград, няма да бъде пусната за движение в края на годината, както бе обещано по-рано. След като част от новоизградения път се срути в края на септември заради регистрирано свлачище преди половин година, то сега става ясно, че свлачищата всъщност са цели 7 на брой. Те са установени преди 2 месеца и ще наложат продължаването на временната организация на движение поне до средата на 2025 г.
Завършването на първия лот от магистрала „Хемус“ се отлага
Строящият се първи лот от магистрала „Хемус“ – между „Боаза“ и п.в. „Дерманци“ – ще бъде завършен „до началото на 2025 г.“. Поне такива са очакванията на Агенция „Пътна инфраструктура“. Всъщност 15.4-километровата отсечка трябваше да бъде готова до края на тази година. За момента не е ясно какво налага отлагането.
Тунелът под Шипка ще се забави, но и ще поскъпне
По всичко личи, че скоро няма да има светлина за тунела под Шипка. След като преди месеци бившият регионален министър Андрей Цеков заяви, че „плеяда от проблеми“ бавят проекта, днес служебният ресорен министър Виолета Коритарова съобщи, че заложените дейности в идейния проект от 2008 г. не отговарят на действащите норми за строителство на пътища и тунели. Така не само, че тунелът няма да бъде построен през 2026 г., каквито бяха първоначалните срокове, но и ще поскъпне още.
Бургас избра изпълнител в 140-милионния търг за южния обход
Община Бургас избра изпълнител, който да строи южния обход на крайморския град. В поръчката, стартирана преди 5 месеца с прогнозна цена над 140.2 млн. лв. без ДДС, участваха някои от най-големите строителни компании в страната. Повечето от тях обаче са отпаднали от състезанието още в ранните етапи заради пропуски в техническото предложение или в критериите за подбор. Така до крайната фаза на търга са останали само три фирми, чиито ценови предложения са отворени от комисията само преди няколко дни.
АПИ остана без пари за разплащане със строители
Агенция „Пътна инфраструктура“ няма възможност да се разплати със строители по инфраструктурни обекти. Въпреки че Агенцията е подала сумите към Министерство на финансите, през последните 3 месеца няма постановление на Министерския съвет, с което реално парите да стигнат до изпълнителите. Това се разбра от изказване на регионалния министър Виолета Коритарова, която участва в петъчния парламентарен контрол.