Дигитални науки и зелени технологии: Как платформата „Буки.bg“ подкрепя българските училища
До 26 април училищата могат да кандидатстват за безплатен достъп до 15 напълно разработени учебни програми
От 2011 г. насам „Училищна Телерик Академия“ провежда школи по програмиране и дигитални науки в страната, като всяка година академията успява да осигури на 2000 – 3000 деца безплатно обучение. В образователната система обаче има над 700 хил. ученици, затова екипът на академията започва да мисли в посока как да направи достъпни създадените от тях програми за повече деца в България.
Моделът с безплатните школи е по-труден за скалиране. Но в последните две години нуждите на пазара, общините и училищата, ни провокираха и помолиха да им дадем достъп до нашите програми, така че те да ги използват в извънкласните си занимания, или да създадат нов предмет за учениците си“, разказа пред Economic.bg Петър Шарков, изпълнителен директор на „Училищна Телерик Академия“.
Оказва се, че това е един много добър подход, по който може да се предоставят качествени програми, които училищата да използват на терен и по този начин академията да обучава по-голям брой ученици в страната за дигиталните професии на бъдещето. Така се заражда идеята за платформата „Буки.bg“, в която „Училищна Телерик Академия“ съвместно с „Технократи”, качва своите готови, разработени образователни програми с фокус върху дигиталната грамотност, зелените технологии, програмирането и ключовите умения за успеха на учениците.
Програмите съдържат всичко необходимо за един преподавател, така че той лесно да може да се подготви за часовете с учениците си. През новата учебна година 15-те програми на платформата „Буки.bg“ ще покриват образователно съдържание от 3. до 12. клас, като за 3. и 4. клас подходящите програми са четири, за 5., 6. и 7. клас програмите са осем, а за гимназиален етап – три.
„Нашата идея винаги е била да допълваме и надграждаме образователната система, а качественото учебно съдържание е много важно, защото то събужда интереса на учителите и учениците, и се променя много бързо. Затова, от една страна, ние трябва да създаваме актуални и увлекателни теми, които развиват ключови умения сред учениците - такива, които директно могат да приложат на практика. От друга страна, идеята е да подкрепим учителите и в посока практически упражнения, задачи и материали по основните предмети, чрез които те да запалят интереса на децата“, допълни Шарков.
Освен това образователните програми на „Буки.bg“ предоставят възможност да се засягат нови, актуални теми, сред които зелени технологии, киберсигурност, както и ускорено учене – техники за лесно и бързо учене, което помага на учениците да се справят по-добре с изпитите и матурите. В програмите са заложени още компютърно моделиране, разработка на компютърни игри и създаване на уеб сайтове.
Програмите ни са изключително практически насочени и учениците могат да видят резултатите след всеки час“, каза още Петър Шарков.
Предизвикателствата
Шарков обясни, че самата разработка на образователни програми определено е нелек процес и отнема доста време.
За нас най-важната цел е освен всички материали, които е добре да има един преподавател в зависимост от това каква е темата - презентации, проектни файлове, допълнителни ресурси, задачи, игри, работилници и др. – учителят да получи и насоки, инструкции, ръководства и методология как да се подготви, за да проведе часа, как да провокира интереса на децата, как да ги мотивира да работят в екип и да търсят заедно решения на различни казуси“, подчерта изпълнителният директор на „Училищна Телерик Академия“.
„Няма как да очакваме, че учителите могат да са експерти по всяка една тема, затова е важно те да се припознаят като хора, които учат нови неща заедно с учениците и че отново заедно с тях са изправени пред различни предизвикателства. Именно затова в нашите програми сме преплели този елемент, който позволява преподавателят да се подготвя и да може да проведе часа максимално ефективно, така че да запали любопитството у учениците си“, допълни той.
По думите му педагозите не трябва да се плашат от това, че не разбират всичко, защото е добре да са отворени към това да навлязат в нови теми и да научат повече за тях. Според Петър Шарков е много по-вдъхновяващо учениците, заедно със своите учители, да намират решения на проблеми, с които са се сблъскали.
Процедурата
Всички общински и държавни училища в страната могат да кандидатстват за безплатни училищни абонаменти за „Буки.bg“ и да въведат нови образователни програми още през следващата учебна година. За целта училищата трябва да попълнят формуляр за кандидатстване до 26 април на сайта на проекта, като заявят своята мотивация и желание да използват разработените програми през следващата учебна година, в зависимост от възрастовата група, с която работят.
Първите 150 училища, които попълнят формуляра, ще получат безплатен едногодишен абонамент, благодарение на дарители и партньори на „Училищна Телерик Академия” в цялата страна. С новия образователен модел на „Буки.bg“ всяко училище има възможността да прецени кои програми са интересни и важни, както и какво би било любопитно за учениците.
Надяваме се в следващите месеци да осигурим още повече дарения, чрез които по-голям брой училища да имат безплатен достъп до платформа“, каза още Петър Шарков.
Нуждите на съвременните ученици и учители
Според Петър Шарков позитивната новина е, че има немалко организации в България, които подкрепят образованието, чиято цел е да откриват талантите на децата, да засилват любопитството им и любовта към ученето, и да ги превърнат в личности, които искат да се развиват в страната.
В целия свят образователните системи по-бавно правят генерални промени. Затова ролята на организациите, като нашата, е да допълват и да предоставят нови инструменти и подходи, които много бързо могат да се въведат и използват от училищата, като по този начин учениците имат възможността да се докоснат до актуалните теми, които са навсякъде около нас“, каза Петър Шарков.
По думите му само в България има над 60 хил. учители, които работят с над 700 хил. деца, а за да се направи някаква по-сериозна промяна в образованието, тя трябва доказано да работи и да има ясен план за имплементацията ѝ, а това отнема доста време.
„Хубавите новини са, че МОН прави всичко възможно да предоставя нови инструменти, да насърчава преподавателите да пробват нови подходи и да ги подкрепя през цялото време. Но когато инвестираме в образование, резултатът се вижда след няколко години. Инвестицията в образование, е инвестиция в бъдещето, за да сме сигурни, че след 20-30 години децата, които в момента са в системата, ще движат икономиката, ще са добри хора, ще са подготвени и ще са личности, които правят всичко възможно България да се развива в правилната посока“, допълни Шарков.
Според него уменията на бъдещето ще са свързани с любопитството, непрестанния стремеж към учене и развитие, критичното мислене, креативността, работата в екип и добрата комуникация.
Бъдещите цели
Занапред „Училищна Телерик Академия“ планира да разработи и програма, свързана с изкуствения интелект, която в момента е много актуална.
Първо обаче трябва да разберем какъв е правилният подход, така че и преподавателите, и учениците да разберат повече за основите на AI и как точно могат да го използват в ежедневието, в работата, в това как да учат по-лесно и ефективно. За нас е важно, когато качваме дадена програма в платформата, да сме се убедили, че тя има позитивен ефект и дава добавена стойност на учителите и учениците. Когато създаваме нови програми, първоначално ги пробваме чрез групи в София, а после ги предоставяме за училищата в цялата страна“, заяви Петър Шарков.
Амбицията на „Училищна Телерик Академия“ е в следващите години поне 50 хил. деца да се обучават по техните програми, като по този начин създават мащабна промяна. Екипът на „Буки.bg“ ще продължава да създава нови програми по теми, които учениците и учителите смятат за интересни, като им предоставят готови, разработени ресурси.