Как Унгария става меката на новото автопроизводство
За шест години страната е привлякла над €14 млрд. преки чуждестранни инвестиции само в сектора на батериите
Германски производители на автомобили и азиатски доставчици на батерии се събират в Унгария в своеобразен многомилиарден брак по сметка, за да стимулират електрическите си амбиции. Компаниите се стичат към Централна Европа, където правителството на Виктор Орбан се противопоставя на предпазливостта на Запада към Китай и предоставя щедри облаги за чуждите играчи, опитвайки се да се превърне в глобален център за е-автомобили (EV).
Инвестициите в унгарската автомобилна индустрия са доминирани от три държави – Германия, шампион при превозните средства, заедно с Китай и Южна Корея, които са лидери при батериите за електромобили.
Компаниите от тези три страни са получили 29 от 31 парични субсидии, раздадени от Унгария за големи инвестиции в сектора на автомобилите и батериите през последното десетилетие, според анализ на Reuters на правителствени данни, който показва мащаба на конвергенцията там на германските, китайските и корейските фирми.
Катоди, аноди, сепаратори, монтажни линии, цялата верига за доставки на батерии е тук“, коментира Дирк Волфер от Германо-унгарската търговска камара в Будапеща. „Това е стъпка през вратата към Европа.“
Сред получателите на въпросните субсидии са германските автомобилни производители BMW и Mercedes-Benz, както и производители на батерии като китайския BYD и корейския конкурент Samsung SDI. Средното ниво на субсидия е 15% от инвестицията. В резултат на това Унгария пък е получила общо над 14 милиарда евро преки чуждестранни инвестиции само в сектора на батериите през последните шест години, според данните на правителството.
Държавните стимули и възможността производителите на автомобили и доставчиците на батерии да работят в съседство са ключов фактор за интереса им към региона, става ясно от интервюта с около 20 играчи и консултанти в индустрията в Германия, Унгария, Китай и Южна Корея.
Китайският CATL, световен номер 1 производител на акумулатори за електромобили, и корейските гиганти при батериите SK Innovation и Samsung SDI, потвърдиха пред Reuters, че близостта до германските производители на автомобили водеща причина за решенията им да инвестират в Унгария.
CATL влага 7.6 милиарда долара в изграждането на най-големия завод за батерии в Европа в Унгария. И този завод, и фабриката на BMW за 2.1 милиарда долара ще бъдат разположени в град Дебрецен. Там вече прави впечатление екосистемата от доставчици, вариращи от производители на спирачки и катоди за батерии до индустриални машини.
Mercedes-Benz преобразува фабриката си в Кечкемет за производство на електрически автомобили, докато Audi произвежда автомобили и електрически двигатели в Гьор.
Такъв голям бизнес може да бъде от полза за правителството на премиера Орбан, тъй като страната е изправена пред най-тежката си икономическа ситуация от повече от десетилетие, с инфлация над 20%, забавяне на икономиката и европейски фондове под въпрос.
И все пак унгарският проект за електромобили също е изправен пред сериозни препятствия, посочват много хора от индустрията. Едно от ключовите притеснения са огромните изисквания, които заводите за батерии ще поставят пред електрическата мрежа. Трансформацията ѝ от изкопаеми горива към възобновяеми източници е задължителна, така че да се постигнат целите за нулеви нетни емисии, каквито са си поставили повечето играчи в автомобилната индустрия.
Липсата на специалисти в Унгария, които да работят в производството на батерийни клетки, също може да намали капацитета, добавиха запознати.
HIPA, агенцията на унгарското външно министерство, отговаряща за привличането на инвестиции в области като батерии, автомобили и логистика, не отговори на запитванията на Reuters относно предизвикателствата пред индустрията на електромобилите.
Факторът Китай
Отворените обятия на Унгария към азиатските производители на батерии се сблъскват с притесненията на Брюксел и Берлин, че Европа може да стане прекалено зависима от Китай и други чужди сили, особено в технологиите, които са водещи за зеления преход. Засега обаче необходимостта от увеличаване на производството на електромобили не оставя избор на европейската автомобилна индустрия, освен да се снабди с азиатски играчи, отбелязва Чаба Килиан от унгарската автомобилна асоциация.
Абсолютно съм съгласен, че европейските производители трябва да имат свои собствени източници... но това е конкуренция и Китай направи добри стъпки“, добави той.
Ако сегашните планове се осъществят, Европа трябва да има капацитет за производство на EV батерии от 1200 гигаватчаса (GWh) до 2031 г., надминавайки очакваното търсене от 875 GWh, прогнозира Benchmark Mineral Intelligence (BMI). Тревогата е, че от тези 1200 GWh 44% ще бъдат осигурени от азиатски компании с фабрики в Европа, изпреварвайки местните фирми (43%) и американския пионер Tesla (13%), според изчисление на Reuters, базирано на данни за BMI.
Перспективите за развитие на батерийния сектор в Германия бяха възпрепятствани от енергийната криза там в резултат на загубата на руски газ, според автомобилните консултанти в Boston Consulting Group и Berylls Strategy Advisors. За разлика от нея, Унгария предлага сравнително стабилна енергийна система, подкрепена от ядрени мощности, както и високи субсидии и най-ниската ставка на корпоративния данък в Европа от 9% (б.р. – освен това, благодарение на добрите си отношения с Москва, Орбан успя да договори допълнителни количества газ от „Газпром“ в момент, когато Русия спря доставките за другите държави в ЕС).
Цялата верига на доставки на батерии вече е в страната, посочва Илка фон Далвик, политически мениджър в Европейския алианс за батерии, създаден от Европейския съюз през 2017 г., за да даде тласък на местна индустрия.
„Всичко е разположено там. Когато погледнем прогнозата за 2025 и 2030 г., изглежда, че (страната) ще има един от най-големите производствени мощности в Европа“, добави тя.
Може да се окаже, че Унгария всъщност е следващият голям клъстер за производство на батерии в Европа.“
Запитан за опасенията относно зависимостта от Азия за технологии, служител на ЕС каза, че Блокът – който одобрява субсидиите на държавите членки за инвеститорите – разполага със система за сътрудничество и обмен на информация за инвестиции от страни извън ЕС, които могат да засегнат сигурността.
В момента Европейската комисия преговаря с Унгария за размера на субсидията, която страната ще предложи на CATL за изграждането на завода в Дебрецен, добави служителят.
„Изпращане на грешен сигнал“
За някои западни компании създаването на база в Унгария е трудно решение.
Германският доставчик на автомобили Schaeffler бе на прага да изгради основния си завод за електрически двигатели там, а не в родината си поради привлекателността на стимулите на Будапеща. Въпреки това избра Германия от страх да не изпрати „грешен сигнал“ на германците, които се страхуват от загуба на работа.
Други играчи в индустрията изразиха редица опасения относно потенциалните клопки за процъфтяващата унгарска автомобилна индустрия, докато фабриките се разрастват – включително по въпроса с електрическата мрежа.
Батериите са силно енергоемки компоненти от процеса на производство на електромобили. Към 2021 г. източниците на енергия в Унгария се състоят от 80% изкопаеми горива, 14.5% ядрени и едва 3.6% слънчеви, според изчисление на Reuters, базирано на данни от BP Statistical Review of World Energy. Миксът обаче създава проблеми за производителите на автомобили, които се стремят към безвъглеродни акредитиви в своите вериги на доставки съгласно новото германско и европейско законодателство.
Унгарският външен министър Петер Сиярто се срещна с висши ръководители от BMW и доставчици на автомобили, включително Schaeffler и Knorr-Bremse, в Мюнхен миналия месец, точно преди германският автомобилен производител да обяви, че засилва инвестициите си в страната.
Сред обсъжданите теми са били плановете за подобряване на логистичната инфраструктура в Унгария и увеличаване на количеството възобновяема енергия, използвана в електрическата мрежа.
Когато BMW за първи път обяви плана си за изграждане на своя завод в Дебрецен през 2018 г., правителството се ангажира да похарчи около 135 милиарда форинта за подобряване на местната инфраструктура, според изчисления на Германо-унгарската търговска камара.
CATL пък обмисля разработването на слънчева енергия с местни партньори в Унгария.
Въпреки рисковете, Александър Тимер, партньор в базираната в Мюнхен консултантска компания Berylls Strategy Advisors, който е работил по няколко проекта за автомобили и батерии в Унгария, каза, че страната е представила привлекателен пакет.
Комбинацията от разходни предимства, държавни субсидии и близостта до заводите на автомобилните производители прави Унгария все по-привлекателна за производителите на батерии“, изтъкна той.