Караджов одобри 418 млн. лв. за общински инфраструктурни проекти
Средствата за ВиК и пътища обаче трябва да преминат и през проверка на Министерския съвет
Министърът на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов е решил да отпусне на общините над 418 млн. лв. за ВиК и пътни проекти. За да стигнат средствата до тях обаче, Министерски съвет трябва да одобри финансовото предложение.
Преди месец, по време на заседание на регионалната комисия в парламента, Караджов заяви, че заради липсата на актуализация на бюджета на МРРБ общините може да останат без пари за финансиране на проектите си. И това при положение, че вече бяха подадени документи, на базата на които ведомството трябваше да ги класира. Предимство имаха проекти с готови разрешителни за строеж, които могат да стартират веднага, включително и спешни ремонти на ВиК и пътната мрежа.
Именно заради искането на Караджов в актуализацията на бюджета да залегнат 3.9 млрд. лв. се стигна до разрив в отношенията между доскорошните коалиционни партньори – „Продължаваме промяната“ и „Има такъв народ“. Премиерът в оставка Кирил Петков, както и финансовият министър в оставка Асен Василев зaявиxa, чe нямa ĸaĸ дa ce плaщa нa фиpми, ĸoитo ca извъpшвaли нeзaĸoнни дeйнocти в минaлoтo. Те имаха предвид извъpшвaнитe ocнoвни peмoнти, замаскирани като тeĸyщи, както и пopoчнитe „инxayc“ пpoцeдypи.
Това доведе до интересната ситуация, при която Министерският съвет трябва да одобрява плащания от МРРБ и АПИ. Със Заповед № Р-113/16.06.2022 г. всички разплащания и поемането на задължения на стойност над 900 хил. лв. трябва да се разглеждат предварително на оперативни съвещания на Министерския съвет. Заповедта е изменена на 22.06.2022 г.
Източник: АПИ
Само преди дни председателят на „Има такъв народ“ Тошко Йорданов заяви, че премиерът в оставка Кирил Петков е „създал корупционна среда в МРРБ“, защото е уволнил зам.-министрите в МРРБ и е „сложил свои хора“, визирайки двете нови назначения на Петков. Тогава Йорданов акцентира и върху заповедта за плащанията над 900 хил. лв. По думите му това е абсолютно незаконно решение на Петков, за което МРРБ е пуснало жалба.
Кирил Петков издава заповед, че всички плащания над 900 хил. лева трябва да бъдат разрешени от Министерския съвет и от тези двама зам.-министри. Всяка една пътностроителна, ВиК фирма или фирма, която работи в тази сфера, е притисната до стената и за да си получи парите, трябва да ходи да се разбира със съответния човек, който ги разрешава", заяви Йорданов.
Проектите на общините
Още при встъпването си в длъжност като министър на регионалното развитие, Караджов имаше идея да създаде Фонд от 1 млрд. лв. за проектите на общините.
По-късно обаче стана ясно, че ведомството ще може да подсигури само 500 млн. лв. за целта. В началото на юни обаче министърът в оставка заяви, че МРРБ е преструктурирало 418 млн. лв. за ВиК и пътни проекти. Той поиска останали 82 млн. лв. да бъдат заложени при актуализацията на бюджета. Това обаче не стана.
Сега финансирането от над 418 млн. лв. е разделено по равно между ВиК и пътни обекти, съобщават от пресцентъра на МРРБ. Те са класирани на базата на критерии, сред които са: валидно разрешение за строеж, сключен договор с изпълнител, значимостта на инвестицията.
Интересът на общините показа огромна необходимост от инвестиции в двата сектора. Местните администрации подадоха 1007 проекта за ВиК обекти на стойност близо 1.8 млрд. лв. Общинските пътища, за които се иска финансиране, са 421 – за над 1.33 млрд. лв.“, посочват от пресцентъра.
Предложени за финансиране са 108 ВиК обекта в цялата страна. Някои от тях са в населени места, които от години имат проблеми с водоснабдяването заради стари тръби, чести аварии и загуби на вода.
ВиК проводите в страната са с дължина 90 000 км, а прилежащите им съоръжения – пречиствателни и помпени станции, резервоари и др. – стотици. Някои от тях са изграждани преди повече от сто години и са необходими огромни инвестиции за тяхната поддръжка и подмяна.“
Общинските пътища са близо 20 000 км, като над 57% от тях се нуждаят от спешен ремонт. Около 870 общински пътя са в изключително лошо състояние. По данни от местните администрации голяма част от трасетата не са ремонтирани над 20 години. В подадените искания за финансиране общините пишат, че на много места по тези трасета липсва изцяло асфалтова настилка, има множество дупки и пропадания, няма напречни наклони, липсват пътни банкети, канавки и мантинели.
За финансиране са класирани 62 общински пътя на обща стойност над 252 млн. лв. Половината от тях – за малко над 90 млн. лв. – имат валидно разрешение за строеж и сключен договор с изпълнител. Другата половина от проектите имат само разрешение за строеж.
Това са трасета, които често осигуряват единствена връзка на населени места до общинския център, тоест единствен достъп до социалната инфраструктура и услуги."