Климатичната криза удря и Панамския канал
Заради сушата операторът ще ограничи движението на кораби още поне 10 месеца, а това ще засегне глобалната търговия на стоки
Панамският канал, 82-километров воден път, който позволява на корабите да преминават между Атлантическия и Тихия океан, също страда от изменението на климата. Тежката суша доведе до спад на нивото на водата, принуждавайки властите да ограничат броя на корабите, които могат да използват канала. Това от своя страна доведе до голяма загуба на оператора на водния път, смятан за едно от седемте чудеса на съвременния свят, пише специализираният сайт ESGnews.bg.
Зависим от дъждовната вода
За да придвижва корабите през поредица от шлюзове, свързващи Атлантическия и Тихия океан, Панамският канал е зависим от дъждовете. Но липсата на валежи доведе до такъв значителен спада в нивото на водата, че наруши движението на преминаващите кораби.
Според метеоролозите феноменът Ел Ниньо допълнително изостря сушата и влошава положението.
Големият недостатък на Панамския канал като морски маршрут е, че ние оперираме със сладка вода, докато други канали използват морска вода“, каза администраторът на канала Рикаурте Васкес пред медиите. „Трябва да намерим други решения, за да останем подходящ маршрут за международна търговия.“
Трасето е построено през 1914 г. и е един от най-големите и трудни инженерни проекти, предприемани някога. Той спестява на корабите дългото и опасно пътуване около края на Южна Америка, а близо 900 000 кораба са минали по него от отварянето му до днес.
Още 10 месеца ограничения
Ниските нива на водата принудиха операторите да ограничат броя на корабите, преминаващи през канала. През 2022 г. средно по 40 кораба са преминавали всеки ден. След това се наложи да бъдат ограничени до 32, за да се пести вода.
Всеки кораб се нуждае от 200 милиона литра прясна вода, за да премине през шлюзовете на канала. Максималното газене, което се отнася до това колко дълбоко се намират плавателните съдове във водата, е определено на 13.11 метра.
Ограниченията за ежедневния транзит и влизане на плавателни съдове се предвижда да продължи още 10 месеца, обявиха официални лица тази седмица.
Това е критичен период, тъй като наближава декември, идват празници и всички стоки за Коледа трябва да се доставят. Някои клиенти се обърнаха към нас, защото идва зимата в Азия и енергийните продукти отново ще започнат да повишават трафика. Те са малко притеснени за линиите“, казва пред Reuters заместник-администраторът на канала Иля Еспино.
Ограниченията доведоха до натрупване на кораби и вероятно ще има спад в приходите с 200 милиона долара през 2024 г. в сравнение с тази година, посочи Васкес. Операторът се опасява, че корабните компании ще започнат да избират алтернативни маршрути, ако ограниченията продължат.
Магелановият проток е алтернативен маршрут, естествен проход в края на Южна Америка между континента и архипелага Тиера дел Фуего. Той обаче е труден за маневриране и удължава пътя на корабите.