Колко струва наистина „Гражданска отговорност“ за такситата
Регулаторът на застрахователите не следи тарифите на отделните компании, които имат право сами да си определят цената на база риска
Поскъпване на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ за таксиметровите шофьори доведе до протести, включително и блокиране за кратко на автомагистрала „Тракия“. Протестиращите говорят за поскъпване между 3 и 15 пъти и за цени в границите 1500 – 4000 лв.
Застрахователните компании, за разлика от банките, нямат задължение да публикуват своите тарифи публично. Така е трудно да се каже в кой момент е настъпила промяната, с колко процента, както и всички застрахователи заедно ли правят тази стъпка, както се твърди и от политически партии.
Недоволството обаче доведе до започването на две проверки – от Комисията за финансов надзор (КФН) и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Първата се явява регулатор на застрахователите, но няма правомощията да се бърка в ценообразуването им или да одобрява промени в тарифите им.
Въпреки това, като част от започналата проверка на КФН, са изискани актуални тарифи заедно с обосновката им, протоколи за одобрение от компетентните им органи и информация относно последните промени в тях. Комисията отказа да отговори на въпроси на Economic.bg дали застрахователите правят промените в тарифите си заедно, както и какво показва проверката досега – в какви мащаби е поскъпването и от кога.
Решенията за промяна на нивата на премиите се вземат на ниво отделна компания“, посочват само от КФН.
В същото време обаче тя призовава застрахователите да предприемат „незабавно всички необходими действия по преразглеждане на тарифите си по тази задължителна застраховка и да преосмислят настоящото си пазарно поведение“.
Инициатива прояви и КЗК, която се самосезира относно твърденията за „координирано увеличение“ на цената на застраховката за таксиметровите шофьори. Антимонополният регулатор посочва, че ще извърши проучване на причините за повишаването на цените.
Какви са цените днес
Справка на Economic.bg из калкулаторите на застрахователните брокери показва, че задължителната офертите за застраховки за таксиметрова кола на около 10 години, с 90 к.с. и шофьор на 35 години започват от около 780 лв. Повечето застрахователи, които предлагат услугата, дават между 800 и 1000 лв. годишна застраховка, като най-ниските са на „ДаллБогг: Живот и здраве“, „Армеец“, ОЗК Застраховане, „Лев инс“ и „Евроинс“.
Има и някои с далеч по-високи цени, като „Булстрад“, които предлагат цена от над 3000 лв.
Според данни за Комисията за финансов надзор към второто тримесечие на 2024 г. лидери при „Гражданска отговорност“ са българските „ДаллБогг: Живот и здраве“, „Лев инс“ и „Евроинс“ със съответно 200, 155 и 117 млн. лв. брутни записани премии. Те именно предлагат и най-ниските цени сега.
Специфики на такситата
В интервю за БТА Николай Станчев, председател на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи, посочва, че честотата на възникване на щети при таксиметровите шофьори е 20 пъти по-висока в сравнение с кола за лична употреба, което налага и услугата да поскъпне.
В момента цената по „Гражданска отговорност“ за личен автомобил варира между 200 и 400 лв. в зависимост от спецификите.
От таксиметровия бранш посочват, че има и други сектори, които са постоянно в движение, като например куриери или доставчици на храна, и настояват цената на полицата да се определя от това има ли нарушения съответният водач, а не според предназначението на автомобила.
И тук отново се стига за постоянно отлагащата се система „Бонус-малус“, от която държавните органи почти не се интересуват, но се сещат, когато се стигне до подобни ситуации, които са напът да станат политически проблем.