Коя е Next.e.GO, която иска да прави бюджетни е-коли в Ловеч
Компанията планира да инвестира 140 млн. евро в производство в завод "Балкан"
От редки бели лястовици по пътищата и проява на авангардно „зелено“ мислене преди години, днес електрическите автомобили вече са далеч по-често срещано явление. А срещу пионера Tesla се надига все по-мощна вълна от конкуренти, след като и традиционните играчи в сектора концентрираха усилията си в тази посока. Пазарът се разнообразява с е-модели на BMW, Volkswagen и Toyota, които обаче остават недостъпни за мнозина заради относително високите си цени.
В онзи ъгъл от пейзажа, в който купувачите със скромни доходи гледат отстрани и се чудят дали ще могат някога да си позволят подобен автомобил, се появява стартиращата компанията Next.e.GO.
Да, това е същият производител, който до дни ще сключи официално споразумение с българската държава за изграждане на фабрика тук. Пръв завесата към потенциалната инвестиция открехна служебният министър Кирил Петков в неделя – но само колкото да каже, че страната е пред договор с европейски производител на електромобили. Два дни по-късно отново той даде още малко подробности, уточнявайки, че бъдещият завод няма да е около София, а в него ще се вложат около 140 млн. евро.
От свои източници Economic.bg научи, че мистичният играч е именно Next.e.GO, а днес вече Петков потвърди информацията на медията ни. Стартъпът има интерес да изгради своя база в Ловеч, като част от по-широките си планове за разрастване на производството си на различни локации.
Достъпните европейски е-коли на Next.e.GO
Планът на Next.e.Go е семпъл – да пусне серия от малки електрически превозни средства, с които да атакува бюджетния сегмент на пазара. Стартовата цена от 20 000 евро има шанс да привлече вниманието на хората със средни доходи в Европа. Възможно е сумата да падне и под тази граница, тъй като много страни въведоха или предстои да въведат субсидии за покупка на екологични коли. Така в Германия, например, бонусът може да достигне 7000 евро. За сравнение, цената на изцяло електрическия BMW i4, който компанията представи по-рано тази година, гони 60 000 евро.
Играчи като Next.e.Go биха могли да привлекат не чак толкова заможните европейци към настъпващата електрическа революция – поне докато пазарът не бъде залят от още по-евтините китайски алтернативи. В момента в портфолиото ѝ фигурират трите модела – e.GO Life First Edition, e.GO Life 60 и e.GO Life 40+. Автомобилите ще се захранват от батерии от 24, 28 или 32 kWh. Това ще позволи пробег до 200 километра.
Прoизвoдитeлят пусна в продажба cпeциaлнoтo издaниe е.GО Lifе Nеxt в Гeрмaния прeз юни. През времето досега са пoлучeни 100 пoръчки, без особена реклама. Очаква се през 2023 г. продажбите ѝ в Европа вече да са около 20 000, а в САЩ – чрез мексиканския си завод – да достигнат същата бройка през 2027 г.
Експанзия чрез микрофабрики
Базираната в Германия компания, която наскоро смени собствеността си, даде старт на плановете от Аахен. Амбициите ѝ обаче са по-големи и още в края на 2020 г. стана ясно, че до пет години иска да произвежда по 90 хил. автомобила годишно в четири или повече завода по света. Според информацията оттогава Next.e.Go вече бе отправила поглед към Гърция, Мексико и Тайланд, че дори и Китай. В първите две от тези държави вече има задвижени проекти за позициониране.
Всъщност философията на компанията не е да прави мегафабрика. Вместо това ще разчита на много повече на брой микро- такива, чрез които да се фокусира върху конкретните месни пазари и постепенно да разширява производствената си мрежа.
Ниските разходи за създаване на нова фабрика ни позволяват да произвеждаме в близост до пазара, дори в страни, които все още нямат установена автомобилна индустрия. Тук ние сме не само пионери, но и допринасяме за устойчивото производство на този пазар“, обясняват от Next.e.GO.
Тази концепция обяснява защо стартъпът би насочил вниманието си към страна като България, където електрическата мобилност тепърва пуска корени. Според информацията, потвърдена вече от икономическия министър Кирил Петков, тукашната база ще се намира в завод „Балкан“ в Ловеч, собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви. През годините той е помещавал различни видове производства – от самолети през мотоциклети и велосипеди до леки автомобили.
Next.e.Go има екологична визия за своите фабрики, като акцентира върху устойчивостта на производството и високите технологии (базара в Аахен вече е подготвена за 5G например). Компанията иска да използва възобновяема енергия, акумулирана от слънчеви панели на покрива. А късите разстояния между поточната линия и инсталацията на шасито също спомагат за редуцирането на въглеродния отпечатък.
Дизайнът на алуминиевото шаси означава, че изграждаме каросерия, която ще издържи 50 години, 4 пъти по-дълго от всеки съпоставим автомобил“, коментира преди време главният изпълнителен директор на компанията Гюнтер Шу в интервю за Forbes.
Предисторията
Компанията е основана под името e.GO през 2015 г. от проф. д-р Гюнтер Шу в Аахен с визията да развива атрактивни и трайни електрически превозни средства. Към момента за нея вече работят около 400 служители, като екипът има достъп до мрежа от изследователски и технологични компании в седалището си в RWTH Aachen Campus. Производството стартира през 2018 г.
Миналата година стартъпът се сблъска с известни финансови затруднения, но бе спасен от нидерландската компания за частни капиталови инвестиции ND Industrial Investments, част от групата ND. Оттогава се преименувана на Next.e.Go Mobile.