КРИБ подкрепя българските превозвачи срещу новите европейски правила
Според бранша обсъжданите промени ще застрашат малките и средни компании и са изцяло в полза на големите държави в ЕС
~ 2 мин.
Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) подкрепя предстоящия протест на представителите на транспортния бранш. Бизнес организацията също така споделя виждането им, че обсъжданите на европейско ниво ограничения за тежкотоварните камиони са неуместна и несправедлива и не следва да бъдат прилагани. Това се посочва в позиция на КРИБ по повод внесения пакет за мобилност от Европейската комисия в Европейския парламент и предстоящото му гласуване.
Протестът е насрочен за 15 и 16 май в столицата, когато е Срещата на върха за Западните Балкани. Транспортният министър Ивайло Московски заяви, че ако като председател на Съвета на транспортните министри трябва да внесе текстове в ущърб на българските фирми, ще напусне председателското място.
Проблемите на българските превозвачи, а и на тези от други държави от Централна и Източна Европа, са свързани с т.нар. „Мобилен пакет 1“, който в момента се обсъжда на европейско ниво, и с изискванията по него за връщането до дома - два дни почивка вкъщи след три седмици работа в чужбина, командироването и вътрешните превози в друга държава.
Предложените в пакета промени в регулациите на ЕС за товарните превози предвиждат изключително тежки рестрикции по отношение на транспортния сектор в отделни държави членки и могат да доведат до фактическото му унищожаване в България, се казва в позицията на КРИБ. Според работодателската организация изискването за завръщане на водачите до дома на всеки 3 или 4 седмици, от каквито и съображения да е продиктувано, на практика ще ограничи достъпа на българските транспортни оператори до европейския пазар. А загубите ще бъдат най-вече за малките и средни предприятия, които разполагат с ограничен автопарк и персонал.
В действителност заплашен от унищожаване е сектор, който формира 15% от БВП на страната и осигурява заетост на над 120 хил. души, се казва в писмото.
Водачите ще бъдат принудени да се връщат в отдалечени от европейските дестинации райони за своя сметка. Това от своя страна ще доведе до фалити и отпадане от бизнеса на малките семейни фирми.
С благородния мотив, че предложеният пакет за мобилност е в контекста на защитата на правата на заетите, тяхното по-добро заплащане и право на почивка, в крайна сметка ще ги лиши от възможността да упражняват професията си. Според представителите на бранша промените са чиста проба протекционизъм за няколко държави, с което се цели големите страни в Европа да изхвърлят от пазара българските, полските, унгарските и румънските камиони.
Тези, както и останалите мерки в пакета, които са силно дискриминационни спрямо българските превозвачи в противовес на предвидените привилегии за превозвачите от развитите европейски държави, поставят транспортния сектор и самата държава България в неравностойно положение спрямо останалите страни членки. Това е нарушаване на правата и законните интереси на отделни членове на общността, като ограничава правото им на труд и равния достъп на икономическите оператори от сектора до единния европейски пазар.
Протестът е насрочен за 15 и 16 май в столицата, когато е Срещата на върха за Западните Балкани. Транспортният министър Ивайло Московски заяви, че ако като председател на Съвета на транспортните министри трябва да внесе текстове в ущърб на българските фирми, ще напусне председателското място.
Проблемите на българските превозвачи, а и на тези от други държави от Централна и Източна Европа, са свързани с т.нар. „Мобилен пакет 1“, който в момента се обсъжда на европейско ниво, и с изискванията по него за връщането до дома - два дни почивка вкъщи след три седмици работа в чужбина, командироването и вътрешните превози в друга държава.
Предложените в пакета промени в регулациите на ЕС за товарните превози предвиждат изключително тежки рестрикции по отношение на транспортния сектор в отделни държави членки и могат да доведат до фактическото му унищожаване в България, се казва в позицията на КРИБ. Според работодателската организация изискването за завръщане на водачите до дома на всеки 3 или 4 седмици, от каквито и съображения да е продиктувано, на практика ще ограничи достъпа на българските транспортни оператори до европейския пазар. А загубите ще бъдат най-вече за малките и средни предприятия, които разполагат с ограничен автопарк и персонал.
В действителност заплашен от унищожаване е сектор, който формира 15% от БВП на страната и осигурява заетост на над 120 хил. души, се казва в писмото.
Водачите ще бъдат принудени да се връщат в отдалечени от европейските дестинации райони за своя сметка. Това от своя страна ще доведе до фалити и отпадане от бизнеса на малките семейни фирми.
С благородния мотив, че предложеният пакет за мобилност е в контекста на защитата на правата на заетите, тяхното по-добро заплащане и право на почивка, в крайна сметка ще ги лиши от възможността да упражняват професията си. Според представителите на бранша промените са чиста проба протекционизъм за няколко държави, с което се цели големите страни в Европа да изхвърлят от пазара българските, полските, унгарските и румънските камиони.
Тези, както и останалите мерки в пакета, които са силно дискриминационни спрямо българските превозвачи в противовес на предвидените привилегии за превозвачите от развитите европейски държави, поставят транспортния сектор и самата държава България в неравностойно положение спрямо останалите страни членки. Това е нарушаване на правата и законните интереси на отделни членове на общността, като ограничава правото им на труд и равния достъп на икономическите оператори от сектора до единния европейски пазар.