КЗК позволи на Vivacom да окрупни бизнеса си в България
От „Теленор“ са изразили опасения относно сделките, но регулаторът ги смята за неоснователни
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на Vivacom да купи двата местни доставчици на интернет и телевизия Net1 и ComNet и на пловдивския кабелен оператор N3. Двете отделни сделки бяха обявени през февруари, в рамките на по-малко от две седмици една от друга. Окрупняването на бизнеса на Vivacom увеличава пазарния дял на оператора, чийто собственик United Group наскоро купи и няколко медии – "Нова телевизия", интернет медийната група Net Info и вестник „Телеграф“.
Сделката трябва да бъде нотифицирана и пред органите по конкуренция на Сърбия, Черна гора и Северна Македония, съобщават от компанията.
Софийските компании
Според анализа на КЗК Vivacom със сигурност ще увеличи позициите си на пазара за фиксирани услуги, където е и лидер като доставчик на интернет, а на територията на София значително ще се намали изоставането си от най-големия доставчик към момента – „A1 България“.
Според Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) Vivacom ще засили позициите си при фиксирания интернет и доставката на телевизия. Регулаторът посочва още, че пазарните дялове на компанията, изчислени на база абонати и приходи, както на национално ниво, така и в София, ще нараснат в резултат от придобитите дялове на Net1 и ComNet, защото не се очаква голяма част от абонатите да сменят доставчика си.
Според Vivacom сделката ще доведе до по-висока клиентска удовлетвореност, а придобитите предприятия ще се облагодетелстват от финансовата и пазарна стабилност на големия оператор. От там изтъкват и тежкото финансово състояние на Net1, който има „съществени натрупани загуби от години и ако дружеството не се влее в друго предприятие/не интегрира бизнеса си с друго финансово стабилно предприятие, може да се наложи да излезе от пазара в близко бъдеще, което ще се отрази неблагоприятно и на потребителите“. Според данните на КРС към края на 2019 г. телевизионните абонати на Net1 са около 50 хиляди, а на интернет - 30 хиляди.
От своя страна ComNet е малко дружество с едва двама служители към края на миналата година, предлагащо основно интернет.
От конкурентите на Vivacom някакви притеснения изразяват само „А1 България“ и „Теленор“. „Булсатком“, които са лидер като доставчик на телевизия, не виждат проблем в сделките в нито един от засегнатите пазари.
„А1 България“ се опасява от връзката на оператора с „Нова телевизия“. „Аргументите в тази посока са свързани с факта, че немалка част от себестойността на ТВ услугата е разходът за телевизионно съдържание“, казват от телекома.
„Теленор“ са най-критични в позицията си, като посочват, че сделката е „предпоставка за антиконкурентно поведение от страна на Vivacom“ и „би довела до премахване на една от основните алтернативи за избора на потребителите на фиксиран интернет в гр. София, както и от друга страна, до допълнително затвърждаване на олигополната структура в значителна част от националния пазар“.
Заключението на КЗК обаче е, че всички изразени притеснения са „неоснователни“ и придобиванията няма да доведат до значителни размествания на съответните пазари.
Пловдивският пазар
КЗК одобри и сделката на Vivacom за придобиването на пловдивския кабелен оператор N3, който според данните на КРС за 2019 г. е с 26 хил. телевизионни абонати и 4200 интернет потребители.
Според регулатора след осъществяване на сделката на територията на Пловдив Vivacom значително ще изпревари най-големия доставчик към момента – „A1 България“. Коментарите на конкурентите остават подобни.