КЗК разреши на Пощенска банка да купи БНП Париба Лични Финанси
Пощенска банка придобива ритейл бизнеса на гиганта BNP Paribas в България
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) даде зелена светлина на Пощенска банка да придобие активите на БНП Париба Лични Финанси. Продаваното дружество на практика е ритейл бизнесът в България на френския гигант в банкирането BNP Paribas, който от миналата година започна да търси начини да се раздели с компаниите си в Източна Европа.
Сделката представлява още една крачка към консолидацията на банковия пазар в България – тенденция, която тече и в по-широк международен план.
За предварителното споразумение между Пощенска банка и БНП Париба Лични Финанси стана ясно в края на миналата година, а КЗК започна да проучва дали сделката е допустима и как ще се отрази на банковия пазар в България през март.
По всяка вероятност Пощенска банка ще запази четвъртата си позиция сред банките в България след обединението между ОББ и Кей Би Си Банк, Банка ДСК и Уникредит Булбанк. Преди сделката тя заема четвъртата позиция по размер на активите с дял от 10.53%, а БНП Париба е на 19 позиция с дял от 0.62%. След сделката обединението ще формира дял от 11.15%, сочи анализът на КЗК. След финализиране на сделката банката ще запази и четвъртото си място по концентрация на депозити и третото си място по отношение на обема на потребителски кредити.
Така според Комисията дяловете на обединената група не индикират наличие на пазарна сила, достатъчна да засегне ефективната конкуренция на пазара в България.
Доказателство, че сделката няма да окаже негативен ефект върху свободната конкуренцията на този пазар, е и липсата на изразени опасения от страна на конкурентите“, допълва КЗК.
Българската народна банка отчита, че извършените до момента консолидации не водят до хегемония на банковия пазар, но оказват стимулиращо въздействие по отношение на иновациите в сектора.
Според Пощенска банка сделката ще ѝ даде възможност да се утвърди като по-голяма и стабилна институция, имаща възможност да се конкурира по-ефективно на пазара, и да предлага по-изгодни продукти, и услуги на своите клиенти. Очаква се оптимизация на процесите, инфраструктурата, системите и клоновата мрежа, което ще позволи по-голям брой клиенти да бъдат обслужвани по-ефективно.
Планираната концентрация ще окаже въздействие и върху разходите за външни услуги, и маркетинг, които според уведомителя, биха могли да бъдат значително оптимизирани.
Предстои сделката да бъде разгледана от Българската народна банка и да получи одобрение от там.