Летище София ще финансира Летище Пловдив с 30 млн. лв.
Българските авиокомпании трябва да бъдат подпомогнати с 30 млн. лв., заложени в проектобюджета за 2021 г. от служебното правителство
След като „СОФ Кънект“ стана концесионер на Летище София, юридическото лице е загубило функционалността си и не е летищен оператор. Но като търговско дружество, стопанисвало най-големия аеропорт в България, то все още разполага с активи – финансови и нефинансови. Именно натрупаните през годините парични средства се предвижда да бъдат пренасочени към Летище Пловдив, което все още е 100% собственост на държавата и което не може да привлече концесионер от доста време.
Повече от час транспортният служебен министър Георги Тодоров отговаряше на въпроси на депутатите в парламента. Основно партиите се интересуваха от концесията на столичния аеропорт, а новината, че "Летище София" ЕАД ще спасява летището в Пловдив дойде след въпрос на ДПС дали информацията е вярна. От партията попитаха дали заложените 30 млн. лв. в проектобюджета за 2021 г. от служебното правителство ще са достатъчни да подпомогнат българските авиокомпании, пострадали от пандемията, и дали няма да е удачно именно финансовите активи (60 млн. лв.) на Летище София да се използват с такава цел. Тодоров потвърди предвидената финансова помощ в проектобюджета и даде още разяснения.
Той поясни, че търговското дружество, стопанисвало софийското летище, наистина разполага с общо 60 млн. лв., но за момента министерството не намира механизъм, по който те да бъдат трансформирани, така че да бъдат подпомогнати българските авиокомпании. Именно заради това половината от тях ще се влеят в пловдивското летище. И все пак, с нефинансовите активи (като почивната станция „Космос“ и летището в Балчик) няма да разполага летище Пловдив.
С това вливане ще се облекчи държавният бюджет. Годишно 1.5 млн. лв. отиват за поддръжката на Летище Пловдив“, коментира Тодоров.
По силата на концесионния договор със „СОФ Кънект“ персоналът на държавното дружество е преминал към концесионера. В момента „Летище София“ ЕАД се управлява от Съвет на директорите, който включва 3-ма членове. То все още разполага с персонал, който да охранява почивната станция и летището в Балчик, със счетоводители и юристи, които работят по вземанията, които то има.
„Дейностите по изискването за събиране на всички вземания ще продължат дори и след вливането“, посочи транспортният министър. Той допълни, че концесията на летището в Пловдив не е била успешна и заради пандемията.
Тодоров припомни, че след отдаването на концесия на летищата във Варна и Бургас техните активи, останали в търговските дружества, също са били мобилизирани в помощ на това в Пловдив. Благодарение на ресурса на морските аеропорти е модернизиран терминал на летището в града под тепетата.
Тази форма на вливане е удачна. Летище Пловдив не може да реализира приходи от зареждане на самолети, липсват халета, които биха подпомогнали карго трафика“, обясни Тодоров.
Той допълни, че министерството изготвя анализ какъв тип концесионер трябва да привлече летището. Ще бъдат заложени различни сценарии и следващ екип на ведомството ще избере най-удачния вариант, изрази надежда Тодоров.
За летище София и концесионера „СОФ Кънект“
„СОФ Кънект“ все още не е представил отчет за приходите, разходите и инвестициите, които планира да направи. Това стана ясно след въпрос на БСП, а Тодоров поясни, че по силата на договора анализите трябва да бъдат представени след 1-вата година на концесията. От началната ѝ дата обаче са изминали едва 100 дни, посочи Тодоров и обясни, че за момента министерството се доверява на данни от Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA) и Международна организация за гражданска авиация (ICAO).
От „Демократична България“ попитаха Тодоров защо е направена отстъпка за „СОФ Кънект“ и плащанията на годишната концесионна такса са отложени през първите 10 години на договора, а за концесионера на летищата във Варна и Бургас, тя е една година.
През октомври 2020 г. концесионерът е поискал изменение на договора, като се е позовал на пандемията. Бил е възложен анализ на Световната банка, който казва, че за да се възстанови балансът на концесията, това е най-удачният вариант“, обясни Тодоров.
Министърът посочи, че евентуално ревизиране ще има неблагоприятни последици, а и българската държава е получила първоначалното концесионно плащане.
Припомняме, че отстъпката към „СОФ Кънект“ беше направена в последните дни на правителството на Бойко Борисов и от бившия транспортен министър Росен Желязков.
Транспортният министър прогнозира кога ще се възстановят въздушният трафик и пътникопотокът на летището на нивата от 2019 г преди пандемията. Най-оптимистичният вариант е 2024 г., като едва след това може да има и повишение на трафика. Така между 2024 – 2029 г. се очаква софийското летище да посреща същия брой пътници, които и през 2019 г.
С оглед растежа на трафика, който преди пандемията на годишна база е бил около 3%, концесионерът има поет ангажимент да изгради и 3-ти терминал. Във връзка с това, че летището ограничи полетите до Терминал 1, БСП попита Тодоров дали терминалът ще спре да обслужва пътници и ще се превърне в административна сграда. Транспортният министър заяви, че такова искане от страна от концесионера не е имало досега, но ако постъпи, ще бъде разгледано, като ще се оцени рискът от затруднение при обслужването на пътниците и самолетите.
Стандартите трябва да се спазват, но трафикът е толкова малък, че не предполага чисто оперативно поддържането на 2 терминала“, обясни Тодоров. Финансовото състояние на който и да е оператор не е цветущо, а единственото решение е възстановяване на трафика, от които ще се генерират приходи от летищни такси и търговска дейност.
Преди ден „СОФ Кънект“ обяви, че намалява летищните такси. Днес Тодоров внесе разяснение, като обясни, че летищните такси не са единствено в ръцете на концесионера. До края на август всяка година е предвиден съвет, в които участие взимат и авиационните оператори, като комуникират таксите помежду си.
Транспортният министър увери, че ведомството ще следи и контролира заложените условия по договор, които концесионерът трябва да изпълнява.