Мит ли са еднорозите на Балканите
Успешното листване на румънския стартъп UiPath на Уолстрийт доказва, че в страните от региона има потенциал
Може и да си мислите, че еднорог означава митично създание с тяло на кон и рог на челото. В наши дни обаче това понятие се наложи за технологичните стартъпи, които успяват да достигнат оценка от над 1 милиард щатски долара. Декакорн пък е новоизмислена дума, която означава онези сред тях, чиято капитализация достига 10 милиарда щатски долара или повече.
Говорим за имена от ранга на Uber, Airbnb, Dropbox, Klarna, Epic Games, Lyft и дори SpaceX. Най-често това са стартиращи компании от САЩ, а от скоро – все по-често и от Китай.
Съвсем наскоро обаче светът се убеди, че подобно „митично животно” съществува и на Балканския полуостров. Румънската компания UiPath, развиваща продукти за автоматизация, базирани на изкуствен интелект, осъществи през април успешно първично публично предлагане (IPO) на борсата на Уолстрийт. В резултат тя се превърна в първия стартъп от Балканите с капитализация от 36 млрд. щ. долара.
Успешният дебют
на борсата в САЩ доведе до 23% ръст на акциите на компанията, които достигнаха цена от 69 щ. долара за една ценна книга. За сравнение, при началото на тяхната търговия, този показател е бил 56 щ. долара. В рамките на операцията стартъпът е привлякал общо 530 млн. щ. долара капитал, който ще използва за своето допълнително разрастване. Освен всичко останало, листването превърна основателя на UiPath Даниел Динес във втория най-богат източноевропеец със състояние, равняващо се на над 7.5 млрд. щ. долара. Доскоро слабо известен извън Румъния, днес той е сред най-успешните предприемачи в региона. Създадена през 2005 г. в Букурещ, компанията му може да се похвали с 2500 служители и 6300 клиенти, включително и някои от най-големите корпорации в света като Amazon, Google, Verizon, Orange и Uber, както и институции като американския военноморски флот.
Изключителен успех, който поставя на дневен ред въпроса: Какво е нужно, за да видим повече еднорози в региона? А защо не – и от България. Първото, което идва на ум е, че румънският пазар е в пъти по-голям от българския, а това позволява на местните компании да се разраснат много по-бързо в сравнение с българските. Много по-бързо се развива и стартъп екосистемата в северната ни съседка. Когато говорим за създаването на компании с оценка от 1 милиард щ. долара или 10 милиарда щ. долара, обаче, това няма особено значение.
Рецептата е друга
и тя преминава през опериране на американския или друг голям пазар. Не случайно огромен брой технологични фирми от България, Румъния и редица други страни по света преместват своите операции там. Същото прави и UiPath още преди 3 г., когато започва да продава много по-активно в САЩ и премества и централата си там. Това й дава не само достъп до множество големи клиенти, а и до сериозен рисков капитал, така необходим за разрастването на един стартиращ бизнес.
Така през пролетта на 2019 г. UiPath си осигурява рискова инвестиция в размер на над половин милиард щ. долара, в серия D по набиране на капитал, с което още тогава си гарантира пазарна оценка от 7 млрд. щ. долара. Сред инвеститорите са някои от най-популярните фондове в САЩ като Accel, Sequoia и CapitalG, която е част от Alphabet. Това позволява на румънския стартъп да разшири дейността си, навлизайки в повече фронт – офис сегменти и дейности, свързани с обслужване на клиентите. Тогава са обявени и плановете за IPO в рамките на следващите две години.
Перспективният нов бранш
е друг важен фактор за успеха на румънците. UiPath оперира в сегмента на RPA (Robotic Process Automation, или Рoбoтизиpaнa Автoмaтизaция нa Пpoцecитe) – иновативна област, включваща софтуерни решения за оптимизиране работата на екипите и намаляване на времето и разходите, генерирани от различни дейности на служителите. Изключително перспективна област във време, когато стотици компании търсят начини да направят дейността си по-ефективна чрез дигитални технологии. Макар и да не са толкова широко разпространени като ERP и CRM системите, RPA решенията също се развиват изключително динамично, превръщайки се в един от най-горещите бизнес софтуерни сегменти.
UiPath автоматизира различни бизнес процеси, използвайки изкуствен интелект (AI) и сложни скриптове. Компанията планира скоро да пусне нови AI базирани решения. Нейните продукти са насочени към редица области, изискващи обработка на документи и други непродуктивни дейности – от човешките ресурси, през подаването и обработката на жалби, до счетоводството. Впечатляващо е също, че сред клиентите на румънския стартъп са технологични гиганти като Google и Amazon, които инвестират и в собствени решения за автоматизация на процесите. Фактът, че такива имена използват софтуера на UiPath, е може би най-сериозният атестат за качеството и иновативния потенциал на нейните продукти.
Някои критици на роботизираната автоматизация посочват, че тя може да доведе до съкращаване на работни места. От румънската компания са убедени, че това не е случаят с нейните решения. Те просто оптимизират работата на служителите, позволявайки им да си спестят тривиални и ежедневно повтарящи се задачи и да се захванат с по-важни и продуктивни дейности. Резултатът е повишаване на печалбата на компаниите, което рядко води до освобождаване на хора. Погледнато исторически, редица иновации като пишещите машини, принтерите и копирните машини също са довели до значими промени в начина, по който хората работят, но не са предизвикали бум на съкращения на персонала, който преди това е писал документи на ръка, например.
В сегашния си вид роботизираната автоматизация на процесите се базира в голяма степен на технологии за машинни обучение (machine learning), разпознаване на изображения и др. Това е нов и изключително динамичен сегмент, който до преди десетина години на практика не съществуваше. Успехът на UiPath в толкова специализирана сфера е показателен, че дигиталните технологии тепърва имат потенциала да създават нови подсегменти, способни да генерират дори на малки компании от нашия регион огромно богатство. За нас остава да се оглеждаме за следващите перспективни възможности.
Текстът е част от бр. 103 на сп. „Икономика“. Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.