Мода под наем
Да вземеш на лизинг дрехи, вместо да ги купуваш
~ 6 мин.
Чифт дънки са си чифт дънки, а не автомобил. Или не съвсем? Прилики вече могат да се намерят поне, когато става дума за придобиването им. Собственик на модна къща изпробва изненадващ модел - клиентите на холандската марка дънки Mud могат не само да купят, но и да вземат на лизинг, т.е. да наемат за известно време, избраната дреха. Също като в автокъща, където лизингът е нещо нормално. Близо половината клиенти избират покупка на автомобил, другите предпочитат кола на лизинг.
"Защо това да не работи и в модата?", пита производителят на облекло Берт ван Сон. Клиентите му плащат за дънките на лизинг по 7,50 евро месечно. След една година те могат да задържат дрехата или да я върнат, като получават отстъпка от 10 евро при поръчка на нов модел. Без значение какво изберат, накрая имат възможност да предадат дънките, за да може холандският предприемач да ги рециклира.
По този начин клиентите не спестяват особено много пари (независимо купени или под наем, дънките на Mud излизат към 100 евро чифта), но си разтоварват гардеробите, където често се трупат огромни количества стари дрехи. Освен това, който вземе дънки под наем, прави нещо добро, допринасяйки за опазването на околната среда, както и за спокойната си съвест. Който не купува, а взема на лизинг или под наем, пести ресурси, спасява климата, намалява планините от боклук - едно от проклятията на нашето време.
Един камион дрехи се изхвърлят всяка секунда
Модата под наем може да бъде отговор на тези проблеми, макар това все още да е слаба тенденция, поела по пътя от еко-ниша към масово използване. Дънките на лизинг на Берт ван Сон са само един пример как модният бранш открива зеленото си сърце. Това е точно обратното на модата за еднократна употреба на компании като Primark & Co., при която тийнейджъри купуват цели торби евтини дрешки и след две или три обличания те се оказват погребани в дъното на гардероба или изхвърлени, тъй като се е появила по-нова линия или защото хлабаво зашитите им части се разпадат.
Така не може да продължава, решава холандецът Ван Сон, който е работил 30 години в текстилния бранш в Европа и Азия и е видял почти всичко неправилно в сектора. За производството на една дреха са необходими невъобразимо количество химикали - 10 % от пестицидите, използвани в света, и една четвърт от инсектицидите отиват за отглеждането на памук. Някой моден маниак не може и да си представи количествата вода, които се употребяват (до 10 000 литра за едни дънки), а за условията на труд в повечето фабрики е изписано достатъчно, Да не говорим за многото боклук!
На всяка секунда от деня биват изхвърляни един камион дрехи, като повечето от тях са купени само преди няколко седмици, а една трета дори никога не са обличани. Само в Германия всяка година един милион тона ризи, якета и панталони се оказват в контейнерите за изхвърляне на дрехи, откъдето поемат към различни дестинации - от помощи за бежанците до пазари за дрехи втора употреба в Африка или бунищата в Азия.
Германците са шампионите по рециклиране
На 50-годишна възраст Берт ван Сон решава да вложи спестяванията си в създаването на модна марка, която да работи по различен начин. Обещанието му към клиентите е: справедливи условия на труд и устойчива икономика. Това включва практиката на компания Mud да преработва старите си износени дънки в нови. Една част биват превърнати във "винтидж", протъркани и с кръпки.
По-голямата част обаче все пак се рециклират.
Във фабрика в Испания се отпарят копчетата и циповете, след което използваните дрехи се нарязват на все по-малки парчета, докато останат само памучните нишки. От тях във фабрика в Тунис холандецът произвежда нови. Все пак е необходимо да бъде направен примес с минимум 60 % нов био-памук, за да се постигне необходимото качество.
"Искаме да увеличим дела на рециклираните материали", посочва предприемачът, който изнася за 28 европейски страни и Австралия. Повечето от клиентите му все пак са от Германия.
"Германците обичат дънките и идеята зад нашата концепция", обяснява той.
Нищо чудно, германците са европейски шампиони по рециклиране, което ги прави възприемчиви към предложението за дънки на лизинг. Въпреки това те "произвеждат" много повече боклук на глава от населението от съседите си - 626 килограма годишно. Тенденцията се засилва и текстилните отпадъци стават все по-голям проблем. Това хвърля в размисъл не само самотни борци като Берт ван Сон.
Лизинг на луксозни дрехи в Америка
Tchibo, един от най-големите търговци на текстил в Германия, от известно време също предлага детски дрешки под наем, за се пестят ценни ресурси, както обещава в рекламата си. Малките непрекъсната надрастват ританки, якета и панталонки. Модният опит ще продължи до края на годината.
"При поръчките все още има накъде да се расте. Клиентите обаче определено имат интерес, усещаме го", казва говорителка на компанията.
Поради тази причина Tchibo сега разширява предлагания асортимент - от няколко дни предложенията включват не само бебешки дрешки, но и номера за деца и младежи. За първи път листата включва също играчки, празнично облекло и сезонни стоки като дъждобрани, летни рекли и ски-екипи за зимата.
"Родителите питат за всичко, с удоволствие биха взели под наем детски колички, легълца и спално бельо", допълва представителката на Tchibo.
Покупките все по-често са измествани от такса за наем или абонамент.
В Америка подобни бизнес идеи вече се радват на голям успех. Пазарен лидер в бранша "мода под наем" е компанията Rent the Runway, основана преди девет години от две виспускнички на Харвард. Тук надмощие има по-скоро факторът "лукс", отколкото грижата за околната среда. Онлайн компанията осигурява дизайнерски стоки на жени, които не могат да си позволят да купуват луксозни марки.
Големите модни компании се задействат
Рокля на Balenciaga или кожено яке от Helmut Lang пристигат в дома на клиента за четири до осем дни, след което се изпращат обратно и още същия ден заминават към следващата клиентка. За 159 долара месечно дамите могат непрекъснато да подновяват гардероба си с до четири стоки едновременно, а транспортните разходи са за сметка на компанията.
Нюйоркчанките вече са набрали 8,5 милиона клиенти в Америка и успяха да съберат 200 милиона долара от инвеститори, включително прочути донори като Джак Ма, шефа на Alibaba. Където китайският милиардер, натрупал сам богатството си, се включи с 20 милиона долара, натам се насочва и вниманието на други инвеститори. Парите текат към модата на лизинг и тъй като нещата изглеждат многообещаващи, големите модни фирми също се задействат.
През март Франсоа-Анри Пино, шефът на концерна за луксозни стоки Kering, сред чиито марки са Gucci и Brioni, обяви, че започва д гради собствена система за отдаване под наем срещу абонаментна такса. Шведската марка Filippa K. пък дава възможност на клиентите да премерят стоките в магазините и да ги вземат под наем.
Предприемчивите си опитват късмета и в Германия. Под мотото "Sharing is caring" (споделянето е грижа) две дами от Хамбург основаха компанията Kleiderei. Всяка клиентка получава срещу 49 евро месечно четири дрехи, които след това препраща на следващи желаещи.
Лизингът на модни стоки все още заема малка пазарна ниша.
Докато Kleiderei обещава възможност за разнообразно всекидневно и бизнес облекло, клиентките на Dresscoded могат да намерят всичко, необходимо за голямо гала събитие. Мюнхенчанката Наташа Грюн снабдява бизнес дами, представителки на политиката и хайлайфа, включително министърката Илзе Айгнер и ски-състезателката Мария Хофл-Риш, с елегантни вечерни рокли, коктейлни тоалети или традиционни баварски носии "дирндл".
"Вечерният гардероб за много жени е истински стрес", разказва предприемачката. Освен това по принцип жените носят скъпите дрехи само на по едно събитие.
"Винаги съветвам клиентките си - вземете дреха на заем и по-добре си купете към нея хубави обувки, които винаги ще можете да носите отново", допълва тя.
Дали в бъдеще клиентите ще вземат дрехи на лизинг или под наем също толкова естествено, колкото коли, още дълго ще остане неизвестно. Въпреки това съответните предприемачи са намерили своята ниша. Берт ван Сон вече е доставил на клиенти 50 000 чифта дънки Mud, една четвърт от които са на лизинг. Има накъде да се расте.
"Защо това да не работи и в модата?", пита производителят на облекло Берт ван Сон. Клиентите му плащат за дънките на лизинг по 7,50 евро месечно. След една година те могат да задържат дрехата или да я върнат, като получават отстъпка от 10 евро при поръчка на нов модел. Без значение какво изберат, накрая имат възможност да предадат дънките, за да може холандският предприемач да ги рециклира.
По този начин клиентите не спестяват особено много пари (независимо купени или под наем, дънките на Mud излизат към 100 евро чифта), но си разтоварват гардеробите, където често се трупат огромни количества стари дрехи. Освен това, който вземе дънки под наем, прави нещо добро, допринасяйки за опазването на околната среда, както и за спокойната си съвест. Който не купува, а взема на лизинг или под наем, пести ресурси, спасява климата, намалява планините от боклук - едно от проклятията на нашето време.
Един камион дрехи се изхвърлят всяка секунда
Модата под наем може да бъде отговор на тези проблеми, макар това все още да е слаба тенденция, поела по пътя от еко-ниша към масово използване. Дънките на лизинг на Берт ван Сон са само един пример как модният бранш открива зеленото си сърце. Това е точно обратното на модата за еднократна употреба на компании като Primark & Co., при която тийнейджъри купуват цели торби евтини дрешки и след две или три обличания те се оказват погребани в дъното на гардероба или изхвърлени, тъй като се е появила по-нова линия или защото хлабаво зашитите им части се разпадат.
Така не може да продължава, решава холандецът Ван Сон, който е работил 30 години в текстилния бранш в Европа и Азия и е видял почти всичко неправилно в сектора. За производството на една дреха са необходими невъобразимо количество химикали - 10 % от пестицидите, използвани в света, и една четвърт от инсектицидите отиват за отглеждането на памук. Някой моден маниак не може и да си представи количествата вода, които се употребяват (до 10 000 литра за едни дънки), а за условията на труд в повечето фабрики е изписано достатъчно, Да не говорим за многото боклук!
На всяка секунда от деня биват изхвърляни един камион дрехи, като повечето от тях са купени само преди няколко седмици, а една трета дори никога не са обличани. Само в Германия всяка година един милион тона ризи, якета и панталони се оказват в контейнерите за изхвърляне на дрехи, откъдето поемат към различни дестинации - от помощи за бежанците до пазари за дрехи втора употреба в Африка или бунищата в Азия.
Германците са шампионите по рециклиране
На 50-годишна възраст Берт ван Сон решава да вложи спестяванията си в създаването на модна марка, която да работи по различен начин. Обещанието му към клиентите е: справедливи условия на труд и устойчива икономика. Това включва практиката на компания Mud да преработва старите си износени дънки в нови. Една част биват превърнати във "винтидж", протъркани и с кръпки.
По-голямата част обаче все пак се рециклират.
Във фабрика в Испания се отпарят копчетата и циповете, след което използваните дрехи се нарязват на все по-малки парчета, докато останат само памучните нишки. От тях във фабрика в Тунис холандецът произвежда нови. Все пак е необходимо да бъде направен примес с минимум 60 % нов био-памук, за да се постигне необходимото качество.
"Искаме да увеличим дела на рециклираните материали", посочва предприемачът, който изнася за 28 европейски страни и Австралия. Повечето от клиентите му все пак са от Германия.
"Германците обичат дънките и идеята зад нашата концепция", обяснява той.
Нищо чудно, германците са европейски шампиони по рециклиране, което ги прави възприемчиви към предложението за дънки на лизинг. Въпреки това те "произвеждат" много повече боклук на глава от населението от съседите си - 626 килограма годишно. Тенденцията се засилва и текстилните отпадъци стават все по-голям проблем. Това хвърля в размисъл не само самотни борци като Берт ван Сон.
Лизинг на луксозни дрехи в Америка
Tchibo, един от най-големите търговци на текстил в Германия, от известно време също предлага детски дрешки под наем, за се пестят ценни ресурси, както обещава в рекламата си. Малките непрекъсната надрастват ританки, якета и панталонки. Модният опит ще продължи до края на годината.
"При поръчките все още има накъде да се расте. Клиентите обаче определено имат интерес, усещаме го", казва говорителка на компанията.
Поради тази причина Tchibo сега разширява предлагания асортимент - от няколко дни предложенията включват не само бебешки дрешки, но и номера за деца и младежи. За първи път листата включва също играчки, празнично облекло и сезонни стоки като дъждобрани, летни рекли и ски-екипи за зимата.
"Родителите питат за всичко, с удоволствие биха взели под наем детски колички, легълца и спално бельо", допълва представителката на Tchibo.
Покупките все по-често са измествани от такса за наем или абонамент.
В Америка подобни бизнес идеи вече се радват на голям успех. Пазарен лидер в бранша "мода под наем" е компанията Rent the Runway, основана преди девет години от две виспускнички на Харвард. Тук надмощие има по-скоро факторът "лукс", отколкото грижата за околната среда. Онлайн компанията осигурява дизайнерски стоки на жени, които не могат да си позволят да купуват луксозни марки.
Големите модни компании се задействат
Рокля на Balenciaga или кожено яке от Helmut Lang пристигат в дома на клиента за четири до осем дни, след което се изпращат обратно и още същия ден заминават към следващата клиентка. За 159 долара месечно дамите могат непрекъснато да подновяват гардероба си с до четири стоки едновременно, а транспортните разходи са за сметка на компанията.
Нюйоркчанките вече са набрали 8,5 милиона клиенти в Америка и успяха да съберат 200 милиона долара от инвеститори, включително прочути донори като Джак Ма, шефа на Alibaba. Където китайският милиардер, натрупал сам богатството си, се включи с 20 милиона долара, натам се насочва и вниманието на други инвеститори. Парите текат към модата на лизинг и тъй като нещата изглеждат многообещаващи, големите модни фирми също се задействат.
През март Франсоа-Анри Пино, шефът на концерна за луксозни стоки Kering, сред чиито марки са Gucci и Brioni, обяви, че започва д гради собствена система за отдаване под наем срещу абонаментна такса. Шведската марка Filippa K. пък дава възможност на клиентите да премерят стоките в магазините и да ги вземат под наем.
Предприемчивите си опитват късмета и в Германия. Под мотото "Sharing is caring" (споделянето е грижа) две дами от Хамбург основаха компанията Kleiderei. Всяка клиентка получава срещу 49 евро месечно четири дрехи, които след това препраща на следващи желаещи.
Лизингът на модни стоки все още заема малка пазарна ниша.
Докато Kleiderei обещава възможност за разнообразно всекидневно и бизнес облекло, клиентките на Dresscoded могат да намерят всичко, необходимо за голямо гала събитие. Мюнхенчанката Наташа Грюн снабдява бизнес дами, представителки на политиката и хайлайфа, включително министърката Илзе Айгнер и ски-състезателката Мария Хофл-Риш, с елегантни вечерни рокли, коктейлни тоалети или традиционни баварски носии "дирндл".
"Вечерният гардероб за много жени е истински стрес", разказва предприемачката. Освен това по принцип жените носят скъпите дрехи само на по едно събитие.
"Винаги съветвам клиентките си - вземете дреха на заем и по-добре си купете към нея хубави обувки, които винаги ще можете да носите отново", допълва тя.
Дали в бъдеще клиентите ще вземат дрехи на лизинг или под наем също толкова естествено, колкото коли, още дълго ще остане неизвестно. Въпреки това съответните предприемачи са намерили своята ниша. Берт ван Сон вече е доставил на клиенти 50 000 чифта дънки Mud, една четвърт от които са на лизинг. Има накъде да се расте.