Какво става с Tesla Cybertruck и защо цената му може да скочи до $1 млн.
Няколко фактора бавят производството му, а недостигът на чипове е само един от тях
Tesla Cybertruck се превърна в един от най-интересните и нестандартни автомобили в света, още преди да е влязъл в продажба. Феновете на милиардера Илон Мъск обаче се питат кога да очакват серийното производство на прототипа. Премиерата на електрическия пикап с екстравагантен дизайн бе през 2019 г, но и досега фабрична дейност не може да стартира. Такава се очакваше да започне в края на тази година, но според последната информация на сайта на Tesla това няма да стане по-рано от 2022 г.
Няколко са причините за забавянето. Кризата с доставките на чипове и полупроводници и проблемът с пробега на автомобила са само част от пречките, които компанията на Мъск трябва да реши. Ако Tesla не успее да се справи с нелеката задача, цената на високотехнологичния пикап може да достигне 1 млн. долара.
Можем да направим малък брой превозни средства, но ефективната цена ще бъде безумна. Пикапите буквално биха стрували над 1 млн. долара“, каза преди време Мъск по време на среща в гигазавода в Тексас.
Припомняме, че футуристичният пикап предлага сериозна защита за пътниците, снабден е с „почти непроницаем екзоскелет“ с обвивка от студено валцована неръждаема стомана, бронирано стъкло, чувствителна климатична система, технология за проследяване на очите за управление на огледалата на автомобила и много други екстри. Но заявеният пробег от 980 км изглежда създава проблеми.
За да постигне този диапазон, Tesla разработи иновационна акумулаторна клетка тип 4680. Те обещават да осигурят до шест пъти повече мощност и 16% повече автономност в сравнение с настоящите. Новият им дизайн опростява производството, като същевременно подобрява съотношението тегло/мощност и по този начин свива производствените разходи. Това обаче е нещо, което не е правено досега и изисква много иновации от страна на Tesla. От компанията обявиха, че в момента прототипът се намира в бета фаза на разработка
Мъск не уточнява кога тези проблеми ще бъдат решени. Недостигът на чипове и полупроводници в световен мащаб забавя масовото производство. Компанията успя да намери някои алтернативи, но чиповете все още са най-бавната част от производствената верига. Преди време милиардерът oтгoвoри нa публикaция в Twittеr, кaтo пoтвърди, чe имeннo cнaбдявaнeтo c чипoвe e нaй-гoлeмият прoблeм, кoйтo кoмпaниятa изпитвa. Той дoри cрaвни кризaтa c полупроводниците cъс cтрaха, кoйтo нaкaрa хoрaтa дa купувaт тoaлeтнa хaртия в началото на пандемията от COVID-19.
Големият въпрос обаче е: „На кои пазари може да бъде пуснат бъдещият пикап? Ако дизайнът на Cybertruck не се развие в бета фазата, съществува риск да се нарушат строгите автомобилни регулации, включително и в Австралия, където ADR (австралийски правила за проектиране) са сред най-строгите в света. Миналата година самият Мъск призна в интервю за Automotive News, че е малко вероятно Cybertruck да бъде продаден извън целевия пазар на Северна Америка.
Ако е така, защо компанията продължава да приема предварителни поръчки (с напълно възстановен депозит от $150) на своя уебсайт? Ясно е, че има известна надежда, че в крайна сметка електрическият пикап ще влезе в серийно производство. Само времето ще покаже кога това ще се случи.