Най-активни в откриването на нови обекти са супермаркетите
Значими нови откривания има в сектора на заведенията, които демонстрират предпочитания към локации на главни търговски улици
На водещи позиции в откриването на нови точки на продажби са операторите в сегменти „Супермаркети и хранителни стоки“, „Мода“ и „Техника“. Експанзията си развиват, както доминиращите в сегмента международни вериги Kaufland, Billa и Lidl, така и местни. Това става ясно от последния доклад на Colliers - една от най-големите международни фирми за услуги в сферата на недвижимите имоти.
Billa активно отваря обекти в търговски центрове. През разглеждания период е налице нов такъв в Serdika Center, а следващите ще бъдат в Park Center и в Mall of Sofia. На мястото на Carrefour в Bulgaria Mall вече работи „ABO Market“ – с концепция, базирана на бизнес модела „магазин в магазина“. Развитието е резултат и от започналото през изминалия период преструктуриране в сегмента на хранителните вериги и освободените през второто полугодие на 2016 г. площи на супермаркети. В следствие на това и въпреки активността на веригите от сегмент „Супермаркети и хранителни стоки“, все още е налице широк диапазон на процента незаети площи в търговските центрове в София – между 2 – 23%.
Значими нови откривания има в сектора на заведенията, които демонстрират предпочитания към локации на главни търговски улици. Първи обект в България отвориха ресторанти Wagamama, както и испанската верига заведения Hamburguesa Nostra. След Стара Загора, финландската верига за бързо хранене Hesburger стъпи и в столицата.
В сегмента “Обзавеждане и DIY“ JYSK откри обект в Пазарджик и три в София - единият, от които е в търговски парк Jumbo Plazа. Развитието и модернизирането на търговските паркове в страната продължава със стабилни темпове на усвояване на площи и разширяване на микса от оператори. Нивата на свободни площи варират в диапазона 3 - 15%. Наемите в търговските паркове за текущия период са със стойности 7-10 евро/кв.м. , а на първокласни локации в търговските центрове в страната регистрират леко покачване на стойностите. То е най-голямо в София, където промяната е от 35 на 38 евро/кв.м.
Като цяло през първото полугодие на 2017 г. се наблюдава развитие в посока изравняване на нивата на търсене и на предлагане на модерни търговски площи в България.
През разглеждания период предлагането на търговски площи в модерните търговски центрове се балансира с търсенето като запазва стойностите си от 791,760 кв.м. за страната и 406,660 кв.м. за столицата. Едновременно с това усвояването на площи в търговските центрове в София поддържа възходящ курс от няколко полугодия насам. За последното такова е налице ръст от 11% спрямо втората половина на 2016 г., с което търсенето и предлагането започват да се уравновесяват. Делът на новонаетите площи в утвърдените търговски центрове в София с най-активно търсене е средно 5% от общата отдаваема площ – стойност, пряко обвързана и с това, че в някои от тях заетостта е 100%. Най-много новооткрити магазини през периода има в Paradise Center, следван от Park Center и с равен брой са Serdika Center и The Mall. Заетостта на утвърдените проекти в Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора се запазва средно на нива от над 92%.
Прогнозата на Colliers за следващото полугодие е за
устойчиво развитие на пазара на търговски площи в България. Търсенето ще
продължи да настига предлагането, постигайки все по-голям баланс. В резултат на
тенденциите на пазара се очаква повишен инвестиционен интерес към модерните
проекти. Това следва да доведе до нови инвестиционни сделки и смяна на
собствеността на търговски центрове.