Напускащото правителство оставя държавата без пътно поддържане
Кабинетът чак сега забеляза спрените преди месец поръчки за ремонт на пътища, които се провалиха заради държавните задължения към строителните фирми
Министерският съвет обвини регионалния министър Гроздан Караджов и Агенция "Пътна инфраструктура" за застрашеното поддържане на пътища в страната. На пресконференция тази сутрин зам.- финансовият министър Андрей Цеков, председателят на регионалната комисия в парламента Настимир Ананиев и зам.-регионалният министър Ивайло Стайков (назначен от премиера) коментираха, че има реална опасност пътната мрежа да остане без поддръжка след 30 септември и че АПИ продължава "порочния, корупционен модел".
Те обаче не отговориха на въпросите на медиите какво е решението на проблема и как ще бъде подсигурено зимното поддържане.
Държавата е лишена от пътно поддържане през следващите 6 – 7 месеца. Необходимо е време за провеждане на нови процедури, обжалвания. Очевидно е, че с тези действия е накърнен обществения интерес и това ще застраши живота и здравето на обществото", коментира Цеков.
Зам.-финансовият министър заяви, че АПИ е виновна за създалата се ситуация, защото е прекратила новите обществени поръчки, които бяха стартирани през април. Цеков дори намекна, че от председателя на Пътната агенция трябва да бъде потърсена не само политическа, но и наказателна отговорност и че АДФИ е сезирана по въпроса. Цеков заяви, че регионалният министър Гроздан Караджов следва да вземе отношение по въпроса.
Това са поредните порции лъжи и претоплени манджи", коментира пред Economic.bg ресорният министър в оставка Караджов.
Той допълни, че ще отговори на обвиненията на Министерски съвет с документите и факти на пресконференция, насрочена за по-късно през деня.
Припомняме, че новите обществени поръчки бяха обявени през април и до 30 септември, когато изтичат договорите на пътните фирми според решението на Народното събрание, трябваше да бъдат избрани нови изпълнители. Поръчките бяха масово обжалвани от пътните фирми в знак на бойкот срещу властта заради неразплатените пълни суми за извършени дейности отпреди две години. Агенция "Пътна инфраструктура" ги прекрати в края на миналия месец и както Economic.bg писа още тогава, това поставя под риск поддръжката на пътищата в страната.
Управляващите обаче са прогледнали за проблема едва сега, защото по думите на Андрей Цеков решението за прекратяване е трябвало да бъде обявено публично в Регистъра за обществени поръчки в 3-дневен срок. Според Цеков обаче това е станало публично достояние едва този понеделник (25 юли).
Серията от нови взаимни обвинения идва в първия ден от протестите на пътноподдържащите фирми, които във вторник алармираха, че републиканската пътна мрежа ще остане без поддръжка и отправиха предизвикателство към премиера Кирил Петков да прекрати действащите им договори веднага, след като са "толкова лоши", имайки предвид доклада на междуведомствената група, който констатира, че 79% от дейностите по договорите за текущ ремонт, всъщност са основни ремонти. Именно заради това премиерът Петков и финансовият министър Асен Василев многократно заявяваха, че строежите са "незаконни".
Констатациите в доклада обаче изпаднаха в противоречие със становище на ДНСК. В него се казва, че "студеното рециклиране" може да се смята за техника, използвана при текущите ремонти. Строителният контрол реално казва, че държавата трябва да се разплати с всички фирми. Според председателя на Комисията по регионално развитие в парламента и депутат от "Продължаваме промяната" Настимир Ананиев така държавата ще разпише "празен чек".
Това е публичен ресурс за милиарди левове. Не може празен чек да се дава на пътните строители", заяви Ананиев.
Той допълни, че ще бъде платено само на "изрядните" фирми, за които докладът на междуведомствената комисия казва, че няма проблем със заданията. ДНСК трябва да провери заданията на останалите фирми и да каже дали изобщо са извършвани дейности и дали са законни, коментира Ананиев.
Цеков сега казва, че единствено АПИ може да прекрати действащите договори на фирмите. Ако бъдат прекратени, Пътната агенция ще може да възлага дейности само по аварийни ремонти, позовавайки се на регламент в Закона за обществените поръчки (ЗОП), предвиждащ това да се случва само при извънредни ситуации.
Под становището на ДНСК не може да се подведат всички задания. Това е опасно, защото при дейностите по текущ ремонт и поддръжка, включително студеното рециклиране, са извършвани много дейности по основен ремонт", заяви зам.-финансовият министър.
Припомняме, че на фирмите вече бяха изплатени 655 млн. лв. за извършени дейности през 2020 – 2021 г. Това е първата половина от общата претенция на бранша в размер на 1.2 млрд. лв. За останалите пари трябва да се произнесе Регионалната комисия в парламента и да излезе със становище, така както е записано в решението на Народното събрание от април месец, благодарение на което АПИ можеше да продължи да възлага дейности до 30 септември.
Сега няма обществени поръчки и ние сме притиснати да търсим решение. Платихме първите 50% под натиск. Не може да разплащаме отново под натиск", заяви Ананиев.
Той допълни, че фирмите са свикнали да получават парите си от Министерския съвет и намекна, че АПИ умишлено е спряла новите поръчки, за да може старите "порочни" договори да бъдат продължени.
Ние искаме да бъдат проведени обществени поръчки и да бъдат избрани новите изпълнители. Това трябваше да бъде направено от МРРБ", заяви Ананиев.
Това е поредният сблъсък между доскорошните коалиционни партньори – "Продължаваме промяната" и "Има такъв народ". Припомняме, че до разпадането на управляващата коалиция се стигна след като регионалният министър в оставка Гроздан Караджов от квотата на ИТН поиска 3.9 млрд. лв., с които да подсигури новото строителство и дейностите по текущи ремонти в страната. Според премиера Петков и финансовия министър Асен Василев ("Продължаваме промяната") така Караджов иска да продължи корупционните практики от времето на ГЕРБ и да продължи да плаща на "корумпирани" фирми.