Няколко популярни измами, свързани с онлайн търговията
Запитвания и сигнали във връзка със съобщения за изнудване и заплахи с цел получаване и заплащане на онлайн пратки постъпват в платформата „Ние, потребителите“. Разтревожени граждани се обръщат с въпроса длъжни ли са да приемат колетите от куриерските служби, дължат ли пощенските разходи по доставката и връщането на стоките при отказ и може ли да бъдат осъдени за тях, ако не ги заплатят.
„Невзета пратка. Необходимо е действие!“
Подобни съобщения съдържат информация за датата и часа на посещение на сайта и извършване на поръчката, както и за нейната стойност. Посочва се и IP адресът. Следва твърдението, че „поръчката е обработена, потвърдена по телефона и изпратена на посочения от потребителя адрес с дадена куриерска фирма на конкретна дата с номер на товарителница. По-нататък пише, че „пратката вече 3-ти ден престоява в офиса на куриер“.
Избирате между две опции
Адресантът приканва получателя на съобщението да получи стоката и да заплати дължимата за нея и куриерската услуга сума. Оставена е и възможност да откаже да получи стоката, но в такъв случай от него ще се изисква да заплати куриерската услуга по изпращането и връщането на стоката в офис на куриер.
Заплаха със съд
В писмото се посочва още, че при отказ за получаване и заплащане на пратката, както и заплащането на доставката за изпращането и връщането ѝ, на продавача се нанасят вреди.
„Уведомяваме Ви, че в случай че не заплатите дължимата сума за поръчаната от Вас стока и доставка или не заплатите дължимата сума по изпращането и връщането на стоката в 7 /седем/ дни от пристигането на пратката в офиса на куриер, ще потърсим правата си по съдебен ред с всички произтичащи от това последици – осъждането Ви да заплатите освен дължимите за поръчката суми и направените разноски по делото: държавни такси, адвокатски възнаграждения, депозити за вещи лица, разноски на частен съдебен изпълнител и др.“, предупреждават още от там.
Постъпващите сигнали разкриват и друга схема. Потребител поръчва стока от отделна платформа, на която е отведен от обява във „Фейсбук“. Поръчката е направена през форма, в която е поискано от него да въведе имена, телефон и точен адрес. Важен момент е, че не е предвидена опция за доставка до офис на куриерска служба. На имейла се получава потвърждение на пръчката, след което повече от две седмици няма нито комуникация, нито доставка. По-късно обаждане от куриерска служба с известите за доставка напомня за недовършената „сделка“. Веднага след това, на електронната поще се получава и писмо, в което се посочва, че при отказване на поръчката, клиентът поема разходите за опаковане, доставка и връщане на пакета в размер на 47 лв., както и че данните на клиента вече са предадени на адвоката на компанията, който ще заведе иск за обезщетение в съда. Добавя се и това, че разноските по съдебното производство и адвокатските възнаграждения са между 1000 и 4000 лв., след което към получателя се отправя въпрос дали желае да му бъде изпратена пратката отново или само ще заплати всички разходи?
Непълнолетно лице
Отделен пасаж коментира хипотезата, в която съобщението е получено от непълнолетен: „В случай че сте непълнолетно лице, отговорността ще се потърси от Ваш родител/настойник!“. Този подход засилва усещането за сериозността на ситуацията и добавя нови аргументи за получателя да действа незабавно.
Какви са правилата?
Описаните примери са вече известни практики на лица, които целят извършване на измама. След пробив в системи и достъп до данните на онлайн потребители, те изпращат непоръчани от тях или изобщо стоки, като разчитат основно на сценария, в който клиентът в суматохата плаща и по-късно разбира какво всъщност се е случило. Тогава обаче вече е късно и няма как да го върне и да си получи обратно парите.
Целта на подобни подходи е да се предизвика паника у потребителя, за да не може да мисли рационално и много бързо, без да си задава логични въпроси, да изпълни указанията на изпращача.
Важно е потребителите да имат предвид, че когато сме извън хипотеза на измама, при онлайн покупки, ако в общите условия е записано, че дължим куриерските такси, ние сме длъжни да ги платим. В случай че не го направим, то търговецът има право да си потърси правата по съдебен ред, като ще трябва да заплатим и съпътстващите разходи.
Съвместна тематична рубрика с платформата „Ние, потребителите“, в която информираме потребителите за правата им.