Обучение чрез работа: Страхотният пример на едно училище в Гоце Делчев
Гимназията разполага с 300 декара учебно-опитно стопанство, където учениците отглеждат плодове, а после ги продават в училищния магазин
Днec пoвeчe oт вcяĸoгa имaме нyждa oт oбpaзoвaтeлни peшeния, ĸoитo бaлaнcиpaт тeopeтичнoтo и пpaĸтичecĸoтo oбyчeние, защото постоянно чyвaмe paбoтoдaтeли oт paзлични индycтpии дa ĸaзвaт, чe aĸaдeмичнитe ĸвaлифиĸaции caми пo ceбe cи нe cъздaвaт cлyжитeли, гoтoви зa paбoтa. В редица държави дуалното обучение се е доказало като ефективна форма за подготовка на специалисти за пазара на труда. Успехът му се дължи както на усилията на училищата, които дават добра основа откъм теоретични познания, така и на предприятията, които приемат ученици, за да ги обучават практически на работното място.
Дуалното обучение e от голямо значение, за да се постигне успех в икономиката – то дава мнoгo дoбpa възмoжнocт зa yчeницитe дa ycвoят пpoфecия, тpyдoви нaвици и дa изгpaдят вpъзĸи c бизнeca oщe дoĸaтo ca в yчилищe. В последните години във все повече български училище се разкриват дуални паралелки по различни специалности, а изключителен пример в тази посока е Професионалната гимназия по механизация на горското стопанство “Пейо Яворов”, гр. Гоце Делчев (ПГ по МСС). Гимназията участва в проект „Подкрепа на дуалната система на обучение“ по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от ЕС. С финансирането е закупена най-различна професионална техника и работни облекла за учениците.
Започвайки работа като директор през 2016 г., Ангел Живков поема ПГ по МСС, която тогава е била пред закриване. До онзи момент училището е към Министреството на земеделието и храните, но впоследствие с новия просветен закон, то е прехвърлено на общината заедно със земеделските площи.
Заварих 142 деца и 8 паралелки, училището беше със запорирани сметки от частен съдебен изпълнител, а сега учениците са над 500 и имаме 20 паралелки. Тогава започнах да полагам отромни усилия и реших да затворя кръга – от засаждането на семето в почвата до трапезата. В училището разкрихме нови специалности, от които бизнесът има нужда, направихме и животновъдно стопанство с каракачански овце, крави и всички видове пернати“, заяви пред Economic.bg Ангел Живков, директор на ПГ по МСС, гр. Гоце Делчев.
Преди обаче да създаде новите паралелки, екипът на училището се допитва до бизнеса и придприемачите в района, с чиято помощ те успяват да прозрат нишите, където липсва работна ръка. Така започват да функционират дуални паралелки по специалностите „Техник растениевъд“ и „Хлебар сладкар“.
Учениците от ПГ по МСС имат уникалната възможността да прилагат теоретичните си познания на практика. Училището разполага с голямо учебно-опитно стопанство - с около 300 декара обработваеми площи - където учениците отглеждат грозде, череши, ябълки круши, сини сливи и др. А плодовете, отгледани в стопанството на гимназията, се продават в магазина на училището, където могат да бъдат намерени разнообразни продукти. Освен това гимназията има и сертификат за биологично чист продукт, благодарение на което продукцията им се реализира на пазара.
Засега сме единственото училище в Европа с органично производство. Имаме и училищен магазин. Така, след като получим заявка на сайта на училището или през Facebook, в района на Гоце Делчев доставяме поръчката безплатно с електрически автомобил до дома на клиентите“, обясни Живков.
Децата помагат и за отглеждането и на цветята в оранжерията на града. Когато са в 11. клас учениците работят по един ден в оранжерията, а когато са в 12. – по два, като ги включват във всичко – орязване на клони, на жив плет, засаждане на цветя, поддържане на зелени площи. Съвместно с Аграрния университет гимназията стопанисва и лозе, където се отглеждат десертни и винени сортове грозде.
„Нашите ученици са далеч по-подготвени както с професионалните си умения, така и с езиковите знания, които имат. Когато завършат 12. клас, те излизат напълно готови кадри на пазара на труда. Още дори когато навършат 16 години, някои от тях подписват предварителни договори с различни предприятия в района и получават пари“, каза Ангел Живков.
Моделът на дуалното обучение е много добър, но трудно се намират компании партньори. Бизнесът в района се отзовава, доколкото може, но е факт, че не можем да говорим за устойчива икономическа среда и сигурност. Не се знае дали в утрешния ден някоя фирма няма да бъде закрита, защото няма достатъчно печалба и приходи, или пък защото няма подходящи кадри. Затова и доста деца заминават за чужбина“, допълни той.
По думите му, за да има качествено обучение, е необходима подходяща материална среда и нова техника. Според Живков чужденците не притежават знанията и уменията на българските ученици, но пък в чужбина се осигурава по-добра база и съвременна техника за обучение чрез работа.
Опитал съм се да закупя нова техника за училището с икономии от бюджета, но влизайки в стопанството, аз знам от какво още имаме нужда. Трябват ни 10-20 трактора, много машини, механизация – неща, които за българските училища са блян“, допълни Живков.
И още...
Съвместно с българския учен д-р Филип Фратев ПГ по МСС започват да правят опити за лечение на агресивен рак с метастази при бели мишки. Но тъй като в гимназията нямат необходимото оборудване, пренасочват изледванията към Ветеринарно-медицинския факултет на Тракийския университет. Ангел Живков обясни, че в училището разработват и проект, свързан с вредата на метана - който отделят животните с фекалиите - върху атмосферата. Гимназията участва и в редица проекти по програма Еразъм +.
Освен това в училището е изграден и най-добрият високотехнологичен STEM център в България, като разработките по отношение на софтуер и хардуер са направени в гимназията. Гимназията са направили и свой YouTube канал, както и студио, в което правят записи и създават филми. На територията на училището функционира и безплатен професионален фитнес – след като приключат учебните занятия учениците отиват да тренират.
Не ми харесва непрекъснато да обвиняваме учениците – напротив, ние сме им дори малко длъжни. Те имат по 6-7 часа дневно и ако учителят не е иновативен и не им покаже нещо ново, и полезно, интересът им към учебния процес се губи. 100 думи не могат да заменят 1 картина. Затова държа на непрекъснатата квалификация на учителите – с надеждата, че те ще добият нови знания и умения, и ще ги предадат на своите ученици. Така резултатите няма да закъснеят“, категоричен е Ангел Живков.