ЕС премахна една граница пред електронната търговия
Европарламентът гласува отпадането на дискриминиращия механизъм
~ 4 мин.
Отпадането на дискриминацията по географски принцип при онлайн пазаруване е поредната „невидима граница“ пред потребителите в Европейския съюз (ЕС), за която бе взето официално решение да бъде премахната. Очаква се, че това ще отвори нови възможности пред потребителите и бизнеса, особено що се отнася до малките и средни предприятия, които в бъдеще ще имат по-благоприятни условия да се включат ефективно във вътрешния пазар на Общността.
Във вторник Европарламентът (ЕП) гласува премахването на някои ограничения за трансгранично онлайн пазаруване и тъй нареченото геоблокиране. Решението бе взето с 557 гласа „за“, 89 „против“ и 33 „въздържал се“. Предстои Регламентът да бъде официално приет от Съвета на ЕС, като новите правила ще влязат в сила девет месеца след публикуването им в Официалния вестник на ЕС, още преди края на 2018 г.
Дискриминиращият механизъм, който действа в момента, на практика блокира възможностите за пазаруване на някои потребители заради географското им позициониране. Само заради това техните покупки биват отказвани или в по-добрия случай - пренасочват се към друг сайт. Новите правила изискват от търговците да приложат "един аршин" към всички клиенти в ЕС, независимо в коя държава се намират.
„Сега вече, когато един търговец предлага дадена стока на територията на ЕС, той е длъжен да гарантира достъпа на потребителите от целия ЕС до тази стока”, обясни Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) в ефира на ТВ „Европа“ днес.
По данни на ЕК едва 15% от потребителите на територията на ЕС пазаруват трансгранично, а 65% от онлайн търговците са прилагали геоблокиране. Това, според Маргаритов, показва, че то действително е било реален проблем. „Това означава, че вие не можете да си купите нещо от германски сайт и се пренасочвате към сайт на територията на друга държава. Уловката е, че условията са различни, в резултат на което можете да закупите същата стока на друга цена или пък друга стока, а не пожеланата от вас, тъй като тя не е налична във въпросния сайт”, обясни той.
Българите са на 12-о място в класацията за най-дискриминирани граждани от онлайн търговците, а с приемането на Регламента, ще могат вече свободно да пазаруват през интернет, да се възползват от достъпни цени и да използват свободно кредитната си карта, с което да чувстват пълноправни граждани на Европа. Това каза евродепутатът Момчил Неков по време на изказването си в ЕП вчера.
68% от жалбите са от потребители, които се оплакват от разлика в цената или услугата, сочат данните. Най-много са случаите на пренасочване към други сайтове при продажбата на битовата електроника – около 80%, както и на резервациите за хотели – 40%.
Българският евродепутат напомни още, че именно малките и средни предприятия са моторът на европейската икономика и за тях трябва да създаваме стимули за развитие, а не препятствия.
„Ние с удоволствие ще рекламираме широко новите правила, защото приветстваме тяхното въвеждане“, увери Димитър Маргаритов.
Според Маргаритов времето е достатъчно търговците да пренастроят конфигурацията си и даде пример с мобилните оператори, които за няколко месеца успяха да се справят с промените във връзка с отпадането на роуминга в ЕС. „Ние ще следим дали новите правила се спазват от българските търговци, а когато български потребители имат проблем с чуждестранни търговци в ЕС, на помощ ще се протече функциониращия към нашата Комисия Европейски потребителски център”, заяви Маргаритов.
Председателят на КЗП обърна внимание на това, че към момента обектите на авторско право са изключени от правилата за геоблокирането: „Има клауза, която резервира възможността да се разпрострат и върху тези обекти. Но относно заплащането на услуги с онлайн съдържание пък има друг нов регламент, който ще се прилага от средата на месец март. Той дава възможност на потребители, които са закупили услуги за онлайн съдържание – спортни предавания, филми, електронни книги, в собствената си държава, да имат достъп до тях на територията на целия ЕС.”
В контекста на премахването на бариерите пред онлайн търгуването Маргаритов отбеляза, че приемането на всички варианти на плащане е важен момент. „Не се допуска търговецът да ограничи възможностите, по които да бъде заплатено. Всички налични на територията на евросъюза платежни инструменти могат да бъдат използвани”, подчерта той.
По повод отпадането на таксите за плащане с банкови карти в ЕС председателят на КЗП припомни, че такава забрана в България съществува от няколко години в Закона за платежните услуги и платежните системи. Но сега българските потребители могат да пазаруват все по-често от чуждестранни сайтове. „Не навсякъде в ЕС доскоро имаше такава забрана. Вие можете да си направите хотелска резервация и да установите, че освен цената за нея, Ви е начислена и такса”, обясни той. Маргаритов цитира прогнозни изчисления на ЕК, според които новите правила за плащанията ще обхванат около 95% от транзакциите, като ще доведат до спестяване на около 500 млн. евро годишно за потребителите и коментира, че е налице пореден пример как правилата за потребителската защита се развиват в положителна посока.