Петролните гиганти незабелязано станаха пръв приятел на Facebook
Социалната мрежа получава огромни приходи от реклами от индустрията въпреки ангажимента си за борба с климатичните промени
Петролните гиганти използват стратегически Facebook, за да залеят американците с постоянен поток от съобщения, предназначени да забавят края на изкопаемите горива. Това показва ново изследване, според което рекламите за такива продукти са били гледани над 431 млн. пъти само в американските платформи на компанията, стояща зад най-голямата социална мрежа в света, през 2020 г.
Въпреки големия обхват петролната и газовата индустрия е похарчила само 9.6 млн. долара за реклами, според InfluenceMap, мозъчен тръст, фокусиран върху енергията и изменението на климата. „Нефтената и газовата промишленост използва по-сложен начин за подкопаване на климатичните действия, който включва използването на по-фини и нюансирани тактики за съобщения“, се посочва в доклада.
От 25-те проучени организации от InfluenceMap най-големите потребители на платени реклами в американските платформи на Facebook са ExxonMobil и American Petroleum Institute. Двете са подали зашеметяващите 62% от рекламите, анализирани от изследователите.
Направените твърдения са умишлено подвеждащи и напълно неоснователни“, отговори Exxon в изявление пред CNN.
API каза още, че „работата му за информиране в дебата“ е обоснована и утвърдена от правителствени и независими проучвания.
Докладът идва, докато Facebook остава под натиск заради ролята си в разпространението на дезинформация, включително лъжи относно изборите през 2020 г.
Навреме за ключови политически моменти
InfluenceMap откри рязък скок в разходите за реклами във Facebook в САЩ от петролните гиганти от 15 юли 2020 г. до деня, след като тогавашният кандидат за президент Джо Байдън обяви своя климатичен план от 2 трлн. долара. Предложението на държавния глава призовава за прекратяване на емисиите на електроцентрали до 2035 г. и рязко намаляване на потреблението на изкопаеми горива за борба с климатичната криза.
Индустрията използва стратегически социалните медии и разгръща рекламите си в ключови политически моменти“, се казва в доклада на InfluenceMap.
Рекламите избягваха категоричното отричане на климатичната криза. Вместо това съобщенията се стремят да „удължат използването на нефт и газ“ чрез по-нюансирани тактики за съобщения, установиха изследователите.
Една стратегия, използвана в рекламите, бе да се свърже използването на нефт и газ с поддържане на високо качество на живот. Друга бе да се привлече вниманието към доброволните стъпки, които индустрията е предприела по отношение на изменението на климата.
Докладът идентифицира 6 782 реклами, популяризиращи природния газ като „чист или зелен“. И посочва, че нито една от тях не е премахната от Facebook като дезинформация или подвеждащо съдържание.
В отговор на доклада говорител на Facebook посочи, че рекламите за изкопаеми горива не са изключително създадени за социалните медии.
Докато реклами като тези се разпространяват в много платформи, включително в телевизионни мрежи като CNN, Facebook предлага допълнителен слой прозрачност, като изисква те да бъдат достъпни за обществеността в нашата рекламна библиотека до седем години след публикуването“, отбелязва говорителят на Facebook в изявление.
Социалната мрежа добави, че отхвърля рекламите, когато независим партньор за проверка на факти ги оценява като неверни или подвеждащи. Говорител на Facebook заяви, че компанията е отхвърлила множество реклами за изкопаеми горива, тъй като те са били пускани без подходящо разрешение за политически съобщения, добавяйки, че отговорните лица са изправени пред ограничения в резултат на това.
Дебатът за природния газ
Изследователите казват, че представянето на природен газ като източник на нисковъглеродно гориво „прикрива“ факта, че той се състои най-вече от метан-парников газ, който е много по-мощен от въглеродния диоксид при улавяне на топлина в атмосферата. Ето защо Международната енергийна агенция заяви през май, че светът трябва да спре сондажиte за нефт и газ точно сега, за да предотврати климатична катастрофа.
„Представянето на изкопаеми газове като гориво с ниско съдържание на въглерод е все по-често насочвано от регулаторите като подвеждащо твърдение“, се казва в доклада. Посочва се също как през 2019 г. британските регулаторни органи издадоха предупреждение към Equinor въз основа на същия аргумент.
Заслужава да се отбележи обаче, че не много отдавна природният газ бе разглеждан от мнозина като мостово гориво, което би улеснило загърбването на въглищата. В продължение на години администрацията на Обама-Байдън подкрепяше природния газ като по-чиста алтернатива.
В изявлението си пред CNN Business API отбелязва, че САЩ произвеждат, транспортират и разпространяват природен газ, като същевременно отговарят на някои от най-високите екологични стандарти в света.
Exxon описва природния газ като „универсално, изобилно гориво“, което е допринесло за намаляване на емисиите в САЩ от 2000 г. Компанията посочва, че много страни са включили преминаването към него като част от своите програми за намаляване на въглерода.
InfluenceMap заключава, че Facebook продължава да получава приходи от реклами от петролната и газовата индустрия, въпреки че компанията публично се ангажира да подкрепя усилията за борба с изменението на климата.