Пловдив и Асеновград се договориха за спирките на градската железница
Бъдещият жп проект трябва да се обслужва от финансирани по ПВУ влакове, но търговете за тях все още се бавят
Първоначално заложените спирки на бъдещата градска железница (т.нар. S-bahn) на Пловдив ще са 14 на брой. Сформирана работна група между местните власти на града под тепетата и на Асеновград са постигнали договореност по темата. Спирките са съобразени с предложения на гражданите след проведено обществено допитване от община Асеновград.
В срещата на работната група участие са взели зам.-кметът на община Асеновград инж. Стоян Димитров и областният управител на Пловдив Ангел Стоев, както и други представители на двете общини.
Разписанията и маршрутите на градската железница от Асеновград към Пловдив и обратно ще бъдат уточнявани допълнително, след анализиране на пътникопотока. Конкретните спирки в момента са посочени, за да може да бъде осъществено проектирането и изграждането им.
В началото на април се очаква да бъде готово техническото задание и да се изготви визуализация на бъдещите спирки от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Другия месец предстои и нова среща на работната група.
Припомняме, че в средата на февруари транспортният министър Христо Алексиев обяви проекта като приоритет за Пловдив и заяви, че това може да е първият български град с подобен тип железница. Неговият предшественик на поста – Николай Събев – също имаше подобна идея, но за Русе.
Ако проектът в Пловдив се реализира докрай, то градската железница ще бъде обслужвана от влакове тип S-bahn, които са включени за финансиране в Плана за възстановяване и устойчивост. Обществените поръчки обаче за подвижния състав се бавят. Зам.-транспортният министър обещаваше да бъдат пуснати в края на 2022 г. Впоследствие министър Алексиев заяви, че ще бъдат стартирани в началото на 2023 г. По думите му търговете се съгласуват с Европейската комисия.
Малко преди да бъде разпуснато 48-ото Народно събрание, депутати от БСП входираха предложение целият подвижен състав за над 1 млрд. лв. да се даде безвъзмездно на БДЖ. Предложението им бе отхвърлено.
Спирките
Учениците и студентите само от Асеновград, които биха се възползвали от S-Bahn, наброяват около 1500. Близо 4500 пък са работещите в Пловдив асеновградчани, които ще имат възможността да ползват железницата, съобщават от общинската администрация на Асеновград.
- ЖП гара Асеновград – с буферен паркинг пред гарата;
- Маврудово – изместване на спирката с цел осигуряване на връзка с Промишлена зона „Тракия“;
- Връзка с Летище Пловдив;
- Югоизточна индустриална зона – при бившия завод за пишещи машини (под надлеза на Асеновградско шосе), със създаване на буферен паркинг в района;
- Централна ЖП гара Пловдив;
- „Пещерско шосе“ – връзка с градския транспорт за Математическата гимназия и ПГ по електротехника и електроника в Пловдив;
- Бул. „6-ти септември“ – стадион „Пловдив“ (Гребна база);
- Окръжна болница, езикови гимназии и новата сграда на ПУ „Паисий Хилендарски“;
- ЖП гара Филипово – с възможност за връзка с: Индустриална зона Радиново, Индустриална зона Бенковски, Индустриална зона Пловдив – Север към с. Труд с връзка през ЖП гара Филипово;
- Индустриална зона „Север“ в Пловдив;
- Индустриална зона Войводиново – с връзка на ЖП прелез Войводиново;
- Индустриална зона Скутаре;
- Бившият домостроителен комбинат – с буферен паркинг на влизане в Пловдив, от страната на „Скобелева майка“;
- ЖП гара Тракия.