Преди хазартните промени: Българският рекламен пазар расте по-бързо от световния
Секторът се готви за трансформиращи нововъведения, а сега ще бъде разтърсен и от законовите ограничения
През 2023 г. българският рекламен пазар е нараснал със 7.5% до 612.1 млн. лева нетен обем. Този темп е по-бърз от световния, посочват от Българската асоциация на комуникационните компании (БАКА) в свой анализ на пазара.
За сравнение, глобалният рекламен пазар расте с под 3%, сочи справка в Statista.
БАКА прави разрез на генерираните инвестиции в различните канали:
- Телевизията е водеща медия с 52.9% дял и 6% ръст спрямо предходната година. Този сегмент успява да привлече 323.5 млн. лева нетни инвестиции.
- Дигиталните медии са втори по значимост на привлечените средства с дял от 34.2% и 209.5 млн. лева нетен обем. При тях отново се отчита стабилен ръст от 12%.
- Външната реклама расте с 4% и достига 47.9 млн. лева нетен обем.
- Радиопазарът остава стабилен, отчитайки 4% ръст и обем от 22.8 млн. лева.
- Пресата продължава тенденцията за свиване на обемите – отчита спад с 10% при 7.5 млн. лева нетен обем.
- Киното измежду всички медии бележи най-висок ръст – 25%, достигайки до обем от 1 млн. нетни инвестиции.
Медийната инфлация се движи в диапазона между 0% и 16%, като най-висока тя е при дигиталните медии (16%) и телевизията (14%).
Неясното бъдеще на рекламния пазар
За 2024 г. БАКА прогнозира умерено оптимистичен ръст на рекламния пазар от 9.2%, или да достигне 667.8 млн. лв. нетен обем. Анализът обаче е направен преди скоростните промени в Закона за хазарта, според които на хазартните компании се забранява да се позиционират в медиите.
По-рано браншът изчисли, че забраната ще лиши медиите в България от приходи от игралната индустрия в размер на около 170 млн. лв. годишно.
Така например очакваният ръст от 7% на приходите от реклама в телевизиите през 2024 г. със сигурност няма да бъде постигнат, предвид че именно те привличаха най-много от бюджетите на игралната индустрия.
В този контекст неясна остава и средносрочната прогноза за 2024-2026 г. В доклад на БАКА изтъква готовността на пазара „да претърпи трансформации, катализирани от иновации и нововъзникващи тенденции и технологии“. И без да взима предвид законовите ограничения за хазарта, очертава прогноза за умерен ръст, в резултат на който в края на 2026 г. пазарът би достигнал почти 780 млн. лв.