Предизвестеният провал на авиолинията до Скопие
Един от любимите проекти на транспортния министър в оставка Николай Събев просъществува само около месец
Въпреки заявката на българската GullivAir, че полетите до Скопие и Тирана ще бъдат възобновени, до момента това все още не се случва. TravelNews съобщава, че те са окончателно прекратени. Освен до двете столици, авиокомпанията не изпълнява редовни полети и до Бургас. Така един от проектите, които министърът на транспорта в оставка Николай Събев най-много популяризираше по време на своето управление, може да изпадне в забвение.
При опит за резервация на полет до някоя от трите дестинации, уебсайтът на авиокомпанията изобщо не дава възможност да се избере дата на евентуално отпътуване. Когато полетите до Скопие бяха стопирани в началото на май – само месец след старта им през април, сайтът на авиопревозвача показваше, че всички места са резервирани. Официалната позиция на компанията бе, че ще се търсят варианти за по-удобни часове на полетите до Скопие и че ще бъде нает нов самолет, модел ATR 72. Тогава компанията не обяви с какви мотиви спира полетите до Тирана.
Няколко месеца по-късно полетите така и не са възстановени.
По същото време, когато GullivAir спря да лети до столиците на Северна Македония и Албания, тя все пак още изпълняваше полети до Бургас. Те стартираха през 2021 г. До там в момента лети единствено Bulgaria Air, става ясно от справка в сайта на Летище София.
Economic.bg изпрати запитване до пресцентъра на GullivAir дали въпросните линии са окончателно спрени.
Временно са спрени полетите по тези линии, тъй като има реорганизация по отношение на самолетният парк в авиокомпанията", посочиха за Economic.bg от пресцентъра на авиопревозвача.
TravelNews съобщава, че авиокомпанията е върнала поне три самолета обратно на лизингодателя заради невъзможност да покрива разходите по вноските. До момента не е ясно дали причината за прекратените полети е свързана с лошо финансово състояние на компанията.
Припомняме, че GullivAir има лиценз, който ѝ позволява да лети директно до САЩ и Канада, съответно до летищата в Ню Йорк и Торонто. Полетите до Скопие и Тирана имаха за цел да подсигурят заетостта на презокеанските такива.
Държавна помощ?
Миналата седмица Министерство на транспорта предостави над 569 хил. лв. на авиокомпанията. Парите са по линия на помощта за авиопревозвачите, които са претърпели загуби заради пандемията.
Общият бюджет на помощта бе 60 млн. лв., като девет авиокомпании получиха над 56 млн. лв. в началото на май, когато ресорното ведомство обяви класирането. Тогава GullivAir остана извън него заради това, че не можеше да докаже спад в оборота за периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2021 г. спрямо същия период на 2019 г., каквото е изискването съгласно условията на помощта. Заедно с GullivAir, и Aviostart не получи средства.
На 20 юни обаче ведомството обявява нова възможност за кандидатстване по мярката. Така на 27 юни Министерството на транспорта съобщи, че и GullivAir, и Aviostart ще получат финансова помощ в общ размер на над 1.2 млн. лв. Те получават средствата на база на регистриран общ спад в оборотите през 2021 г. и 2020 г. Условието е изменено с Постановление № /133 на Министерския съвет от 17 юни.
В заповедта на ресорния министър в оставка Николай Събев е записано парите да бъдат изплатени на компаниите не по-късно от 30 юни, „при условие че е получено положително становище от Европейската комисия“. Това е последният срок, до който държавата трябва да предостави средствата и той е определен още когато помощта получи нотификация от ЕК.
В следващата точка от заповедта е записано, че министърът допуска „предварително изпълнение, за да се защитят особено важни държавни и обществени интереси, поради опасност, че може да бъде осуетено изпълнението на заповедта и от закъснението на изпълнението може да последва значителна и трудно поправима вреда“. По-надолу се посочва, че въздушният транспорт е един от най-силно засегнатите отрасли от пандемията.
Любимата авиокомпания на министър Събев
Въздушната линия до Скопие е един от проектите, които бяха гордостта на ресорния министър в оставка Николай Събев. Другият е модернизацията на летището в Русе. И двата проекта са пряко свързани с GullivAir.
При обявяването на полетите до Скопие министърът не пропускаше възможност да рекламира GullivAir. Смяташе се, че стартирането на маршрута ще постави основите на добри взаимоотношения със Северна Македония.
При първия полет на авиокомпанията стана ясно, че летищните оператори и българският авиопревозвач GullivAir са постигнали договореност за намалени летищни такси.
Още преди старта на полетите до Скопие анализатори и експерти прогнозираха кратък живот на маршрута. Появи се информация, че за да е успешна, линията трябва да бъде дотирана. През март, по време на изслушване в транспортна комисия, Събев заяви, че министерството ще направи всичко възможно да „рекламира“ и „хвали“ линията, „но държавата няма да плаща“.
Припомняме, че GullivAir имаше желание да оперира и вътрешните полети по маршрут Русе – София. За целта обаче летището край с. Щръклево трябваше да бъде ремонтирано с 2.6 млн. лв., които кабинетът отпусна през декември миналата година на Община Русе. Аеропортът трябваше да заработи през април, но тогава стана ясно, че това може да се случи едва в края на годината. ЕК трябва да даде зелена светлина на общината, за да може да усвои средствата, без те да се водят неправомерна държавна помощ. Кметът на Русе Пенчо Милков по-късно заяви, че транспортното ведомство не е оказало подкрепа за попълването на документите и коментира, че още с отпускането на помощта са били заложени „капани“ от държавата.
*Текстът е обновен на 7 юни след получен коментар от пресцентъра на авиокомпанията.